بارش های پاییزی به گاوخونی جان دوباره بخشید

بارش های پاییزی در آذرماه جان دوباره به تالاب گاوخونی بخشید و با فعال شدن ۲ مسیل فصلی، بخشی از سیلاب به ضلع شرقی و جنوبی این تالاب ۴۷ هزار هکتاری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر پایه تازه‌ترین آمار دفتر مطالعات منابع آب ایران، در حوضه آبریز گاوخونی از ابتدای مهرماه تا ۱۹ آذر سال جاری ۶۰.۲ میلی متر بارندگی ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه یازده سال گذشته پنج درصد و در مقایسه با بلند مدت (۵۲ سال) ۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. سال آبی گذشته به رغم اینکه غرب تالاب با بارش‌ها و رهاسازی بخشی از حقابه مرطوب شده بود اما شرق و جنوب آن به دلیل نبود بارش وضعیت مناسبی نداشت. اما امسال در پی بارش‌های آذرماه و سیلابی شدن مسیل های فصلی جنوب و شرق تالاب آبگیری شده است این در حالی است که امسال از سمت زاینده رود آبی به گاوخونی نرسیده است و تنها قطره چکانی از پساب در محدوده بند شاخ کنار در فاصله ۱۰ کیلومتری تالاب جریان دارد.

در همین پیوند رضا خلیلی ورزنه مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زهابهایی که از زاینده رود به سمت پایین دست و تالاب جریان دارد بر وضعیت گاوخونی تأثیر گذار نیست و با وجود اینکه بارندگی‌های روزهای اخیر در ورزنه مطلوب بود اما سیلابی نبوده است و آبی از سمت غرب تالاب (ورزنه) و زاینده رود به گاوخونی نرسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون به دلیل سردی هوا زهآب ها رطوبت محدوده بند شاخ کنار و ورودی تالاب را حفظ می‌کند و شاید در دلتا تالاب اندکی آب جمع شود اما عملاً امسال حقابه تالاب از زاینده رود تأمین نشده است و بارش رحمت الهی است که گاوخونی را نجات می‌دهد.

این فعال محیط زیست با اشاره به بارش‌های روزهای اخیر در حوضه تالاب گاوخونی، گفت: بارندگی در ورزنه حدود ۱۳ میلی متر بوده اما در شرق و جنوب تالاب بارش‌ها به سیلاب منجر شد به طوری که دو مسیل فصلی از سمت قلعه خرگوشی و روستای سورک و ندوشن فعال شدند و سیلاب به سمت تالاب گاوخونی جریان یافت و به گفته مجید نامدار یکی از شاهدان عینی این سیلاب در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است و حفره‌های معدنی که پنج- ۶ متر عمق و وسعت زیادی دارند مملو از آب سیلاب شده بود.

خلیلی ورزنه افزود: سیلاب به تالاب رسیده و آب نمای گاوخونی در شرق آن کامل شده بود؛ تالاب حالت باتلاقی و نم دارد و هنگامی که آب داشته باشد آب نما ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: میزان سیلابی را که به شرق تالاب رسیده است، نمی‌دانیم اما مسیل با دبی خوبی به سمت گاوخونی در جریان است از سوی دیگر عبور مسیل از کنار پی رباط تاریخی قلعه خرگوشی موجب نابودی و فرو ریزی آن خواهد شد که نیاز است مسئولان استان یزد در مجاورت این قلعه سیل بند ایجاد کنند.‌

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه همچنین به بارش‌های جنوب تالاب اشاره کرد و گفت: بارندگی در روستای سورک که در نواحی بیابانی قرار دارد ۲۶ میلی متر بوده که به گفته میرزا صادقی شاهد عینی که در معدن نمک کار می‌کند؛ مسیل فصلی و رودخانه واز فعال شده است و سیلاب از سمت ابرقو، اسفنداران، مالورد و رامشه به سمت گاوخونی جریان می‌یابد و حتی حجم آب در دریاچه نمک در روزهای نخست بارش‌ها چند برابر شده بود.‌

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: دو مسیل در پی بارش‌های اخیر فعال شدند و با وجود اینکه روی رودخانه ایزدخواست سد ساخته‌اند جریان سیلاب از یکی از مسیل های فصلی به سمت تالاب جریان یافت و در ضلع شرقی تالاب مسیلی در جنوب جرقویه بود که سیلاب را به تالاب رساند اما امسال تاکنون آبی از زاینده رود به گاوخونی نرسیده است.

کد خبر 460868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.