داروهای درمان کرونا اثر بخشی‌های متفاوتی دارد/ این داروها طول دوره درمان را کاهش می‌دهد

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: داروهای مختلفی برای درمان بیماری کرونا معرفی شده است که در بعضی موارد داروها اثر بخشی خوبی داشته و در موارد دیگر اثر بخش نبوده است.

عباس آزادبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای بیماران مبتلا به کرونا دو بخش سرپایی و بستری وجود دارد. بخش بستری پروتکل‌های خاص خود را دارد و داروهایی نیز برای بیماران این بخش موجود است.

وی افزود: اثر بخشی داروها بر اساس کاهش طول درمان است. به طور مثال چنانچه بیماری کووید ۱۹ در فردی هفت تا هشت روز طول بکشد، مصرف دارها، طول درمان را دو تا سه روز کاهش می‌دهد، اما داروی قطعی صد در صد برای درمان این بیماری وجود ندارد.

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: این بیماری جدید بوده و در قالب شاخصه‌های مختلف و گونه‌های مختلفی خود را نشان داده، به طوری که در حال حاضر در هیچ کجای دنیا داروی خاص و صد در صد برای درمان کووید ۱۹ معرفی نشده است.

آزاد بخت تصریح کرد: در قسمت سرپایی بیماران با تجویز داروی ضد تب مانند استامینوفن و داشتن استراحت کافی، بهبود پیدا می‌کنند و نیازی به مصرف داروی آنتی‌بیوتیک یا داروی خاص دیگری نیست، اما برخی پزشکان آنتی‌بیوتیک یا داروهای کورتون تجویز می‌کنند که به جز عوارض دارویی کاربرد دیگری ندارد.

وی ادامه داد: در بیمار سرپایی که عوارض شدید کرونا را ندارد، داشتن استراحت و کنترل درد و تب با داروی استامینوفن کفایت می‌کند. در این بیماران قرنطینه، ماندن در خانه و استراحت کافی بسیار مهم است.

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: در بخش بیماران بستری شده نیز داروهای ایرانی و خارجی موجود است و در حال حاضر دو داروی فاویپیراویر و رمدسیویر برای این بیماران استفاده می‌شود. البته این داروها صرفاً در بخش بستری است و در داروخانه‌ها وجود ندارد.

آزاد بخت افزود: این داروها تحت پوشش بیمه است و چنانچه نیاز باشد زیر نظر پزشکان متخصص تجویز می‌شود. داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر به عنوان کمک درمان استفاده می‌شود و اثر بخشی آن‌ها صد در صد قطعی نیست، بلکه تنها طول دوره درمان را کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: داروهای متفاوتی برای بیماران کرونایی بخش آی سی یو و فردی که تحت بستری معمولی است، وجود ندارد. اگر پزشک صلاح بداند همان دارویی که برای بیمار بستری شده در آی سی یو تجویز می‌شود، برای بیمار بستری در بخش‌های معمولی نیز در نظر می‌گیرد و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد و تنها تفاوت بین آن‌ها بحث مراقبت است که بیماران بستری شده در آی سی یو نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: داروهای درمان کرونا اثر بخشی‌های متفاوتی دارند. در بعضی موارد دارو اثر بخشی خوبی داشته در حالی که در موارد دیگر اثر بخش نبوده است.

کد خبر 460847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.