اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ؛ خطراتی که کودکان را تهدید می کند

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، اینترنت فضایی جذاب را برای کودکان به وجود آورده است که اگرچه قابلیت ‌های آموزشی زیادی دارد، اما سلامت روان و امنیت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکنون حدود یک سال است که از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و تغییراتی در ابعاد مختلف زندگی افراد شامل خرید، سفارش غذا، در خواست‌های شغلی، کلاس‌های ورزشی و آموزشی ایجاد شده است. با تبدیل شدن اینترنت به بخش جدایی ناپذیر زندگی افراد، در دوران پسا کرونا نیز نمی‌توان تأثیر چشمگیر آن را در زندگی بشر نادیده گرفت. علاوه بر بزرگسالان، کودکان نیز در دوران پاندمی کرونا از مزایای اینترنت برای ادامه تحصیل خود بهره برده‌اند. اینترنت برای آن‌ها فضایی جذاب به وجود آورده است که اگرچه قابلیت‌های آموزشی زیادی دارد، اما سلامت روان و امنیت دانش آموزان را به خطر می‌اندازد. حضور کودکان در فضای مجازی تا حدی پیش رفته که باعث نگرانی سازمان‌های مدافع حقوق کودکان و خانواده‌ها شده است. در ادامه به بررسی ۳ اپلیکیشن محبوب اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام و مشکلاتی که این فضاهای مجازی برای کودکان ایجاد کرده است می‌پردازیم:

اینستاگرام و حساب کاربری کودکان

این روزها علاوه بر والدین، کودکان نیز به طور تصادفی وارد فضای اینستاگرام شده و گاهی اوقات در طول شبانه روز و دور از چشم والدین چندین بار وارد این صفحه می‌شوند. از طرفی دنبال کردن افراد مشهور در اینستاگرام می‌تواند کودکان را در معرض مطالب و تصاویر مختلفی قرار دهد که برای آن‌ها مناسب نیست.

یکی از قوانین داشتن حساب کاربری در اینستاگرام سن بیشتر از ۱۳ سال گزارش شده است و چنانچه سن کاربر کمتر باشد، باید نام یکی از والدین یا یک فردی بزرگسال به عنوان مسئول صفحه آورده شود. بنابراین اگر پدر، مادر و یا یکی از افراد بزرگسال خانواده متوجه حساب کاربری کودک شوند، می‌توانند با کمک گرفتن از بخش "help" در صفحه اینستاگرام، آن حساب را پاک کنند.

چنانچه کاربر سن را خود را بیشتر وارد کرده و فردی متوجه این موضوع شود، می‌تواند آن را گزارش دهد تا بعد از بررسی حساب او پاک شود. برای انجام این کار رمز ورود، نام کاربری و نسبت فرد گزارش دهنده با کاربر سوال می‌شود و اگر اطلاعات صحیح باشد اینستاگرام این حساب را پاک خواهد کرد.

یکی از معایب این شبکه اجتماعی این است که اگر فرزند خانواده بیشتر از ۱۳ سال داشته باشد و دارای حساب کاربری باشد، هیچ‌گونه امکان کنترل و دسترسی در اختیار والدین قرار نمی‌گیرد، زیرا چنین فردی مسئول صفحه خود است.

اگر فرزند خانواده کمتر از ۱۳ سال داشته باشد، به والدین توصیه می‌شود حساب کاربری فرزند خود را در حالت خصوصی قرار دهند و نظرات را نیز در حالت محدود قرار دهند. همچنین برای اینکه کودکان در فضای مجازی دچار آسیب نشوند، باید بتوانند بدون ترس و نگرانی و با اطمینان خاطر آنچه را که در فضای مجازی باعث آزار آن‌ها شده است، به والدین خود اطلاع بدهند.

کنترل چت‌های کودکان در واتس اپ دشوار است

واتس اپ از دیگر اپلیکیشن‌های پرکاربردی است که تقریباً روی گوشی اکثر کاربران وجود دارد. محدودیت سنی این اپلیکیشن در کشورهای جهان تا سال ۲۰۱۸ بیشتر از ۱۳ سال بود. پس از سال ۲۰۱۸ این محدودیت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ۱۶ سال رسید، اما در خارج از اتحادیه اروپا، محدودیت سنی واتس اپ همچنان ۱۳ سال است.

این اپلیکیشن قابلیتی برای کنترل کردن سن کاربران ندارد و هنگام باز کردن حساب کاربری فقط از افراد می‌خواهد شماره تلفن خود را وارد کنند. در نتیجه در بسیاری از کودکان زیر سن مجاز نیز در این شبکه اجتماعی حساب کاربری دارند و این استفاده در دوران شیوع بیماری کرونا و تحصیل اینترنتی بیشتر شده است.

والدینی که متوجه حساب کاربری فرزند زیر سن مجاز خود در واتس اپ شوند، می‌توانند حساب او را پاک کنند. از دیگر معایب واتس اپ این است که در قسمت تنظیمات آن گزینه‌ای برای کنترل محتوا توسط والدین وجود ندارد و از آنجا که امنیت بالایی دارد و پیام‌ها بین فرستند و گیرنده کدگذاری می‌شود، کنترل چت های کودکان برای پدر و مادر دشوار است.

همچنین در صورتی که عکس یا ویدئوی نامناسبی برای کودک ارسال شود، امکان گزارش آن وجود ندارد، اما والدین می‌توانند فرستنده عکس یا ویدئو را مسدود کرده و گزارش دهند.

چت‌های مخفی تلگرام و امنیت کودکان

اگرچه سن مجاز برای استفاده از تلگرام بالای ۱۶ سال است، اما این اپلیکیشن سن کاربران را کنترل نمی‌کند و حساب کاربری تنها بر اساس شماره تلفن همراه فرد ایجاد می‌شود. این پیام رسان امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر، فایل صوتی و متن و تشکیل گروه را برای کاربران فراهم می‌کند.

یکی از قابلیت‌های تلگرام، قابلیت چت‌های مخفی و گفتگوهایی است که بعد از مدتی ناپدید می‌شود. بنابراین ممکن است کودکان با افراد ناشناس چت کرده و هیچ‌گونه اثری از آن چت‌ها باقی نماند. از طرف دیگر پیام‌های تلگرام را که حاوی نام کاربری فرد است، می‌توان در گروه‌های مختلف منتشر کرد و در نتیجه حساب کاربری کودک در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

در تلگرام می‌توان علاوه بر قفل‌کردن یا گزارش دادن وضعیت افراد، محتوای نامناسب را گزارش داد. اگر کودک محتوای نامناسبی به اشتراک گذاشته باشد، والدین می‌توانند گزینه پاک کردن را فعال کرده و پست را از گروه یا گفتگوی دو نفره پاک کنند.

بهترین راهکار برای جلوگیری از خطرات ناخواسته این پیام‌رسان برای کودکان این است که والدین از آن‌ها بخواهند در صورت داشتن تلفن همراه و استفاده از اپلیکیشن، به تماس‌هایی که نمی‌شناسد پاسخ ندهد و اگر تصویر و یا مطلب آزاردهنده‌ای را در چت گروهی یا شخصی دیدند، از آن گروه یا چت خارج شده و این موضوع را به پدر و مادر خود اطلاع دهند.

کد خبر 460773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    2 0
    خیلی بدیهی بود