چرا مرگ مردان مبتلا به کرونا بیشتر از زنان است؟

نتایج مطالعات و نظرسنجی‌ها در کشورهای جهان نشان می‌دهد که مردان در مقایسه با زنان، تمایل کمتری برای استفاده از ماسک دارند و در نتیجه میزان مرگ و میر آن‌ها در اثر ابتلا به کرونا ویروس بیشتر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کارشناسان سلامت می‌گویند اگر ۹۵ درصد افراد جامعه ماسک بزنند، در سه ماه آینده زندگی ۱۳ هزار نفر نجات خواهد یافت. این کار باعث می‌شود در زمان شیوع ویروس کرونا کسب و کارها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. اکنون که همگی در حال مبارزه با ویروس کرونا هستیم باید تعاملات خود را با دیگران کمتر کنیم و در محیط بیرون منزل از ماسک استفاده کنیم.

تا سه روز پیش حدود ۲۶۰ هزار نفر در آمریکا به دلیل ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و جواب آزمایش بیش از ۱۱ میلیون نفر مثبت اعلام شد. همچنین تا هفته پیش به طور میانگین بیش از ۱۷۵ هزار مورد جدید ابتلاء به کرونا شناسایی شد.

دانشمندان مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن می‌گویند اگر ۹۵ درصد جمعیت آمریکا از ماسک استفاده کنند، روزانه ۱۳۰ هزار نفر از ابتلای این بیماری نجات پیدا می‌کنند. اگر ۸۵ درصد افراد ماسک بزنند، تقریباً از مرگ حدود ۹۶ هزار نفر پیشگیری می‌شود.

چرا باید ماسک بزنیم؟

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، ماسک زدن علاوه بر اینکه از مبتلا شدن فرد به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند، جان افراد دیگر را نیز نجات می‌دهد. همچنین استفاده از ماسک، باعث حمایت از اقتصاد کشورهای جهان می‌شود. تحلیل‌های سازمان جهانی بهداشت حاکی است که با افزایش ۱۵ درصدی پوشیدن ماسک، از اعمال محدودیت‌ها جلوگیری شده و ضررهای اقتصادی تا حدود یک تریلیون دلار کاهش می‌یابد. البته نوع ماسک و مدت زمان استفاده از آن در این زمینه تأثیر بسزایی دارد.

به گفته محققان قطرات ناشی از ویروس کرونا از ۵ میکرون کوچک‌تر بوده و ماسک N95 مانع انتشار آنها می‌شود. با وجود اینکه بیشتر ترشحات و قطرات این ویروس بین ۵ تا ۱۰ میکرون است، استفاده از ماسک مؤثر و کارآمد که از پارچه و دیگر مواد مناسب تهیه شده باشد نقش مؤثری در پیشگیری از انتشار این قطرات دارد.

محققان معتقد هستند سرفه افراد می‌تواند ذرات آلوده ناشی از ویروس کرونا را برای کسانی که از هیچ گونه ماسک صورت استفاده نمی‌کنند، تا فاصله دو متر منتقل کند، اما یک ماسک پارچه‌ای دو لایه، میزان انتشار ذرات توسط سرفه افراد را ۷۷ درصد کاهش می‌دهد. ماسک‌های یکبار مصرف استاندارد نیز تا حدود ۹۰ درصد از انتشار ذرات ناشی از کووید ۱۹ جلوگیری می‌کند.

مردان کمتر از زنان ماسک می‌زنند

نتایج مطالعات و نظرسنجی‌ها در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که مردان در مقایسه با زنان، تمایل کمتری برای استفاده از ماسک دارند و در نتیجه میزان مرگ و میر آن‌ها در اثر ابتلاء به کرونا ویروس، بیشتر است.

سازمان جهانی بهداشت ماسک زدن را بخشی از راهکار گسترده سرکوب انتقال بیماری می‌داند و افراد را تشویق می‌کند در صورتی که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود نداشته باشد از ماسک استفاده کنند، اما مردان همچنان ماسک زدن را یک کار ناخوشایند و نشانه ضعف خود می‌دانند.

به گفته محققان یکی از دلایل تمایل کمتر مردان برای استفاده از ماسک این است که آن‌ها تصور می‌کنند بیماری کرونا روی آن‌ها چندان تأثیری نخواهد داشت، اما طبق آمارهای رسمی، ویروس کرونا تأثیرات جدی‌تری روی مردان دارد.

مطالعات دیگر حاکی است که مردان به توصیه بهداشتی شست‌وشوی دست‌ها نیز که اقدام مهمی در پیشگیری از شیوع بیماری است کمتر عمل می‌کنند. طبق یک نظرسنجی جدید تنها ۵۲ درصد مردان دست‌های خود را به طور مرتب می‌شویند، اما ۶۵ درصد از زنان این کار را انجام می‌دهند.

سرعت انتقال جهش یافته جدید کرونا ویروس زیاد است

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که توانایی انتقال این ویروس افزایش یافته و این موضوع ممکن است بر میزان توانایی ما در کنترل شیوع آن نقش داشته باشد. به گفته بعضی محققان اگرچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر شستن دست‌ها و استفاده از ماسک، مانع انتقال ویروس کرونا می‌شود، اما با توجه به جهش‌های ژنتیکی که ویروس جدید انجام می‌دهد، می‌تواند از این موانع نیز عبور کند.

با وجود این هنوز مراقبت و رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از شیوع این بیماری بسیار اهمیت دارد، زیرا حتی اگر جهش ویروس این اقدامات را بی اثر کند، همچنان می‌توانیم با رعایت آنها، انواع قدیمی کرونا ویروس را از بین ببریم و از انتقال هرچه بیشتر آن پیشگیری کنیم.

کد خبر 460708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.