تازه‌ترین‌ خبرها در مورد واکسن کرونا/ ۳ رئیس جمهور داوطلب دریافت واکسن کرونا

نخستین واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور انگلستان آغاز شد و "مت هنکاک"، وزیر بهداشت این کشور این روز را روز پیروزی نامگذاری کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دو روز پیش نخستین واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور انگلستان آغاز شد و "مت هنکاک"، وزیر بهداشت این کشور این روز را روز پیروزی نامگذاری کرد. به گفته "سیمون استیونز" ، رئیس مرکز بهداشت ملی (NHS)، استفاده از این واکسن، نقطه عطفی در نبرد با بیماری همه‌گیر کرونا است.

این واکسن که توسط شرکت‌ها ی داروسازی فایزر و بایون تک ساخته شده است، باید در دمای ۹۴- درجه فارنهایت (منفی ۷۰ درجه سانتیگراد) نگهداری شود و فقط می‌تواند پنج روز در یخچال خانگی دوام بیاورد. مشکل حفظ دمای مناسب برای نگهداری این واکسن در کشورهای بزرگ‌تر و مناطقی با آب و هوای گرم‌تر افزایش می‌یابد.

مقامات کشور انگلستان واکسن فایزر- بایون تک را برای ۲۰ میلیون نفر سفارش داده‌اند. در هفت روز اول تزریق حدود ۸۰۰ هزار دوز از این واکسن در دسترس خواهد بود. هانکوک انتظار دارد تا پایان سال جاری میلیون‌ها نفر در برابر بیماری کرونا واکسینه شوند.

در حال حاضر ۶۰ داوطلب برای دریافت واکسن از ۳۸ کشور انتخاب شده‌اند و در مرحله سوم آزمایش بالینی، ۱۵ داوطلب برای دریافت واکسن وجود دارد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که واکسن تغییر یافته ژنتیکی تب زرد در جلوگیری از عفونت SARS-CoV-2 در حیوانات بسیار مؤثر است.

جدیدترین واکسن کرونا چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر این واکسن آزمایشات بالینی را پشت سر بگذارد، ممکن است مزایایی نسبت به سایر واکسن‌های SARS-CoV-2 داشته باشد. به عنوان مثال واکسن تغییر یافته ژنتیکی تب زرد تنها پس از یک بار تزریق، محافظت ایجاد می‌کند.

"ژوهان نیتس" یکی از ویروس شناسان مؤسسه رگا بلژیک، در این باره گفت: ما معتقد هستیم که واکسن جدید در مقابله با کرونا ویروس ایمنی طولانی‌تری ایجاد می‌کند. یک واحد تزریق این واکسن در موش‌ها، باعث ایجاد ایمنی خوبی در مقابل کووید ۱۹ شده است.

واکسن تغییر یافته ژنتیکی تب زرد که به YF17D، معروف است از ۸۰ سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است، حاوی ویروس زنده و ضعیف شده تب زرد است و ایمنی خوبی ایجاد می‌کند. یکی از مهمترین مزیت‌های واکسن جدید، نگهداری آن در دمای ۲-۸ درجه سانتیگراد است، در حالی که واکسن تولیدی شرکت‌های فایزر و بایون تک باید در دمای ۷۰- درجه سانتیگراد نگهداری شود.

۳ رئیس جمهور داوطلب دریافت واکسن کرونا

سه رئیس جمهور سابق، جورج دبلیو بوش، بیل کلینتون و باراک اوباما به منظور ایجاد اعتماد عمومی، داوطلب دریافت واکسن کرونا هستند.

اوباما در مصاحبه اخیر خود گفت: "من به شما قول می‌دهم وقتی واکسن برای افرادی که کمتر در معرض خطر هستند، ساخته شود، من آن را دریافت خواهم کرد و فیلم آن را به شما نشان می‌دهم و یا تزریق واکسن را از تلویزیون خواهید دید تا مردم بدانند که من به این علم اعتماد دارم."

سخنگوی کلینتون در بیانیه‌ای توضیح داد که رئیس جمهور سابق نیز این واکسن را در شرایط عمومی دریافت می‌کند تا همه مردم نیز همین کار را انجام دهند.

فردی فورد، رئیس دفتر بوش در گفتگو با CNN اظهار کرد: بوش به منظور تشویق هموطنان خود برای واکسیناسیون آنچه را که می‌تواند انجام خواهد داد. وی توضیح داد که به محض آماده شدن واکسن‌ها و تزریق واکسن برای افراد دارای اولویت، بوش برای واکسیناسیون آماده می‌شود و این کار را در مقابل دوربین انجام می‌دهد.

با انجام واکسیناسیون زندگی به حالت قبل از کرونا برمی‌گردد؟

بسیاری از افراد معتقد هستند که تزریق واکسن کرونا آن‌ها را به روال معمول زندگی و دوران قبل از کرونا بازمی‌گرداند، اما به گفته دانشمندان واکسیناسیون عمومی به این معنا نیست که آن‌ها می‌توانند به زودی ماسک‌های خود را دور بیندازند.

تزریق واکسن هر سال از مرگ حدود دو تا سه میلیون نفر و شیوع ۲۰ بیماری خطرناک پیشگیری می‌کند، اما موضوع قابل توجه این است که این موفقیت در طول چندین دهه ایجاد شده و بسیار زود است که انتظار داشته باشیم واکسن کرونا در زمان بسیار کوتاه همین نتیجه را داشته باشد.

به گفته کارشناسان بهداشت عمومی، در آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا، واکسن کافی برای همه افراد وجود ندارد. ممکن است تزریق واکسن، کادر بهداشت و برخی از افراد گروه آسیب‌پذیر را از بیماری کرونا مصون کند، اما در همه افراد به سرعت ایمنی ایجاد نمی‌کند.

از طرف دیگر برای پیشگیری از بیماری‌هایی که از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند، باید تعداد بسیاری زیادی از مردم واکسینه شوند و تنها موضوع اثرگذاری واکسن و مصون کردن فرد مطرح نیست، بلکه لازم است افراد که ما نیز جزوی از آن‌ها هستیم در برابر بیماری مصون شده باشند.

همچنین ممکن است برخی افراد به دلیل مبتلا بودن به بیماری‌های خاص، نتوانند واکسن را دریافت کنند. بنابراین احتمالاً بعضی از نزدیکان و دوستان ما در خطر ابتلاء به کرونا باقی مانده و ممکن است بیماری به دیگران نیز سرایت کند. در نتیجه برای پایان دادن به بیماری کرونا راهی جز واکسیناسیون عمومی وسیع نیست.

کد خبر 460516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.