سهم بخش تولید از اوراق بدهی کمتر از ۱ درصد است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارقام اوراق بدهی منتشر شده برای شرکت‌های تولیدی نشانگر این است که کمتر از یک درصد منابع مالی پرداختی به بخش تولید از شبکه بانکی از محل اوراق تأمین شده است که این سهم حتماً باید افزایش یابد.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، سعید زرندی در جلسه کارگروه تأمین مالی اظهار کرد: در دنیا بخش مهمی از تأمین مالی واحدهای تولیدی از انتشار اوراق می‌باشد، اما در سال گذشته تنها حدود ۲,۵۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق در بخش صنعت و معدن داشتیم.

وی افزود: ارقام اوراق بدهی منتشر شده برای شرکت‌های تولیدی نشانگر این است که کمتر از یک درصد منابع مالی پرداختی به بخش تولید از شبکه بانکی از محل اوراق تأمین شده است که این سهم حتماً باید افزایش یابد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اتکا بیش از حد تولید به سیستم بانکی و محدودیت‌های مالی بانک‌ها برای این بخش، دچار اشکال است که باید برای آن چاره اندیشی عملیاتی شود، گفت: با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های زیادی که انجام شد تاکنون و طی سال‌جاری بیش از هشت هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی برای بخش تولید منتشر شده که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و تا پایان سال این عدد افزایش خواهد داشت، که با وجود رشد قابل توجه نسبت به سال گذشته اما هنوز هم این سهم، پایین است.

زرندی افزود: ضمن اینکه باید مسیر استفاده از این ابزارها تسهیل شود اما سیستم‌های سنتی مالی در بنگاه‌ها هم باید تغییر کند و به جای اینکه تمام وقت و تلاش بنگاه‌ها صرف دریافت تسهیلات از نظام بانکی شود باید به طرف بهره‌مندی از ابزارهای نوین مالی حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه مساله اصلی بنگاه‌ها در استفاده از تأمین مالی در بازار بدهی موضوع رکن ضامن است، گفت: رتبه بندی اعتباری بنگاه‌ها که اخیراً عملیاتی شده کمک بسزایی به تسریع و تسهیل تأمین مالی در بازار سرمایه خواهد نمود که می‌بایست تقویت شود.

مزیت اوراق گام در تأمین مالی اعتباری بنگاه‌های تولیدی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از اوراقی که بنگاه‌های تولیدی می‌توانند از آن استفاده کنند را اوراق " گام " نامید و گفت: با استفاده از اوراق گام، ضمن عملیاتی شدن تأمین مالی زنجیره تأمین در زنجیره مثل قطعات خودرو، نساجی و پوشاک، تجهیزات صنعتی و… ظرفیت مناسبی برای جهش تولید در این صنایع ایجاد خواهد شد که با توجه به تعاملات خوب صورت گرفته با شبکه بانکی و بانک مرکزی می‌تواند جایگزین بخشی از روش‌های مرسوم تأمین سرمایه در گردش باشد.

زرندی افزود: امکان خرید اعتباری مواد اولیه مورد نیاز در سررسیدهای ۱ تا ۹ ماه؛ عدم شمولیت سقف‌های در نظر گرفته شده در آئین نامه تسهیلات و تعهدات کلان؛ منوط نبودن صدور اوراق گام به اخذ گواهی تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم؛ عدم ضرورت استعلام وضعیت بدهی غیر جاری بنگاه متعهد توسط بانک عامل؛ پرداخت کارمزد حدود دو درصدی به جای سود تسهیلات از مزایای اوراق گام است.

وی ادامه داد: امکان نقل و انتقال بدون کارمزد اوراق در مدت یک ششم عمر اوراق در سیستم بانکی؛ نرخ تنزیل منطقی در بازار سرمایه به دلیل تضمین نقد شوندگی اوراق توسط بانک عامل، از دیگر مزایای است که بنگاه‌های تولیدی با استفاده از اوراق گام از آن بهره مند می‌شوند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با توجه به اهمیت این ابزار در برنامه‌های وزارتخانه و اهتمام جدی بانک مرکزی برای عملیاتی نمودن آن، این موضوع در دستور کار قرار گرفته و دفتر تأمین مالی معاونت طرح و برنامه با جدیت آن را دنبال می‌کند.

زرندی با بیان اینکه اوراق گام می‌تواند نسبت به تأمین مواد اولیه کارخانجات در کشور بدون پرداخت وجه نقد و با ساز و کار اعتباری کمک بسزایی نماید این روش را مؤثر در جهش تولید دانست.

کد خبر 460402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.