۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
روز میراثی شورای شهر تهران

اعضای شورای شهر تهران لایحه ساماندهی گورستان‌های دولاب را به تصویب نهایی رساندند و با فوریت تدوین طرح تفصیلی ویژه منطقه 12 که منطقه ای میراثی است موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز (سه شنبه) نسبت به تصمیم گیری هیأت رئیسه به جای اعضا در خصوص آزمون دستیاری، تصمیات مجلس در خصوص کاهش اختیارات شوراها تذکر داده وبررسی لایحه ساماندهی گورستان‌های دولاب را به اتمام رساندند.

در این جلسه حجت نظری گفت: روز گذشته یا دو روز گذشته نامه‌ای از اداره کل اجرایی شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری تهران ارسال و در آن اعلام شده که شورای شهر نیازی به استفاده از ظرفیت دستیارانی که در آزمون دستیاری برگزیده شده‌اند ندارد و نیازی به استفاده از آن نیست.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید من این موضوع را مطرح کردم و میان اعضا تشکیک شد که آیا اساساً هیأت رئیسه در این خصوص مصوبه‌ای دارد یا خیر. درخواست من این است که اگر هیأت رئیسه مصوبه‌ای دارد، آن را شفاف اعلام کنند تا اعضا بدانند بر چه اساسی این تصمیم گرفته شده است.

در ادامه جلسه سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورا که ریاست جلسه امروز شورا را بر عهده داشت گفت: دستیار نزدیکترین فرد به شخص است و لذا اگر قرار است اعضای شورا دستیار داشته باشند باید خودشان آنان را انتخاب کنند.

امینی افزود: در دوره ما سمت مشاور در مجموعه شهرداری لغو شد و اکنون می‌خواهیم عنوان را تغییر دهیم و مشاور را تبدیل به دستیار کنیم.

علی اعطا عضو دیگر شورا با اشاره به این که تغییراتی که درحوزه قانون انتخابات شوراها در حال بررسی است گفت: ظاهراً دو راهکار در مجلس مورد بحث است، یکی اینکه پیش‌بینی کمیسیونی مرکب از قوه قضائیه، نمایندگان مجلس و شورای نگهبان برای نظارت بر صلاحیت نامزدها و بسط نظارت مجلس به پس از دوره عضویت فرد در شورای اسلامی شهر یا روستا مطرح شده است و راهکار دوم که برخی نمایندگان محترم گفته اند، پیشنهاد آزمونی کتبی از قوانین است که افرادی سابقه عضویت در شورای شهر داشتند از آن معاف‌اند با وجود این‌که ضعف اطلاعاتی همین افراد دلیل برگزاری آزمون عنوان شده است و خود این امر نیز یکی از جزئیات تناقض آمیز است.

اعطا افزود: همه می‌دانیم که اعضای شورای اسلامی شهر و روستا بر خلاف نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور، هیچ مصونیتی از تعقیب و تحقیق ندارند؛ حتی نهاد شورای اسلامی شهر یا روستا با تصمیم مرجع صالح قضائی قابل انحلال است.

محمد علیخانی هم در تذکری خطاب به شهردار تهران به ماده سیزدهم مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و شرایط بحران ناشی از گسترش ویروس کرونا مبنی بر واریز عوارض حاصل از کسر پارکینگ (پارکینگ محله) به حسابی مجزا به نام سازمان حمل و نقل و ترافیک، گفت: اجرای پروژه‌های پارکینگ محلات به تفکیک محلات مناطق شامل تعداد، مشخصات پروژه‌ها، درصد پیشرفت فیزیکی هر یک از پروژه‌ها و افتتاح حساب مجزا به نام سازمان حمل و نقل و ترافیک و همچنین واریز عوارض وصولی حاصل از کسر پارکینگ به صورت کامل به حساب سازمان حمل و نقل و ترافیک مورد پیگیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: با وجود پیگیری‌های مکرر کمیسیون، معاونت مالی و اقتصاد شهری از اجرای کامل مفاد ماده سیزدهم این مصوبه خودداری و تنها درصد ناچیزی (حدود ۷ درصد) از عوارض وصولی را به حساب مجزای سازمان واریز کرده است.

اما بخش زیادی از جلسه امروز شورای شهر تهران به بررسی پیشنهادات اعضا درباره لایحه شهرداری تهران برای بازسازی گورستان‌های دولاب صرف شد.

در این جلسه، تمام پیشنهادات اعضای شورا بررسی و پس از رأی‌گیری درباره تک تک پیشنهادات، کلیات لایحه و پیشنهادات هم به رأی گذاشته شد که با ۱۹ رأی موافق به تصویب رسید.

در ابتدای جلسه محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اظهار کرد: آرامستان دولاب مربوط به ارمنی‌ها نیست. آشوری‌ها، کاتولیک‌های ایرانی و کسانی که در خلال اقامت در ایران از دوره قاجار آنجا دفن شده‌اند نیز به این مجموعه وجود دارند. برخی مهاجرین لهستانی که در جنگ جهانی دوم به ایران پناهنده شدند و سربازان متفقین هم در این آرامستان‌ها هستند.

او افزود: مطالعه‌ای در سال ۹۷ درباره این آرامستان داشتیم و بعد از مطالعه، بودجه گذاشته شد و کمیسیون فرهنگی هم عمل کرد.

حق‌شناس ادامه داد: ردیف دیگر اعتبار مربوط به کمیته محیط زیست است. این کمیته هم برای مجموع آرامستان‌های دولاب، امامزاده عبدالله، ابن باویه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته است.

او اضافه کرد: بنابراین ما پیشنهاد دادیم که در عنوان و متن لایحه عنوان امامزاده عبدالله و ابن باویه در منطقه ۲۰ هم اضافه شود.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز بیان کرد: من به‌عنوان مخالف می‌گویم که با ماهیت این موضوع مخالف نیستم. با نحوه و زمان ورود به آن مخالفم. ما در آذرماه هستیم. وقتی عنوان بودجه سال ۹۹ است، نمی‌توان پیشنهاد جدید ارائه کرد.

او افزود: کاری که شهرداری درباره آرامستان‌های پنجگانه انجام می‌دهد اگر تا پایان امسال آن را به ثمر برساند، اتفاق موفقی خواهد بود.

احمد مسجد جامعی عضو شورا اضافه کرد: اضافه کردن اسامی جدید رویکرد شورا را نشان می‌دهد. رویکردی که شورا نسبت به گورستان‌های مسلمان‌ها وغیر مسلمان‌ها دارد.

او با اشاره به آسیب‌های وارد شده به سنگ قبور آرامستان‌های امامزاده عبدالله و ابن باویه در جریان بازسازی آنها تاکید کرد: این سنگ قبرها یک تاریخی دارد. برای این آرامستان‌ها سنگ قبر واحد گذاشته‌اند. خیلی خاندان‌های تاریخی تهران آنجا مدفون هستند. خاندان مستوفی در این آرامستان‌هاست اما سنگ قبر را کنده‌اند و به جایی برده‌اند. اصل سنگ قبر معنی دارد.

مسجد جامعی عنوان کرد: ساماندهی به مفهوم یکسان سازی نیست. باید حداقل تغییر و تصرف در آنجا رخ بدهد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز به‌عنوان مخالف این پیشنهاد مطرح کرد: روی این لایحه، کمیسیون چندین جلسه کارشناسی برگزار کرده است. کمیسیون فرهنگی می‌توانست همان موقع بگوید که این اسامی را اضافه کنیم.

او ادامه داد: موضوع آرامستان‌های تاریخی ابن باویه و امامزاده عبدالله قطعاً مهم است اما طرح و لایحه جدا می‌خواهد. کل این لایحه برای منطقه ۱۴ است. اضافه کردن نام ابن باویه به آن درست نیست.

شهربانو امانی عضو شورای شهر نیز گفت: در بسیاری از امامزاده‌ها در شهرستان‌ها در قالب تصمیمات خلق‌الساعه و به بهانه یکسان‌سازی سنگ قبرهایی که آثار چند صد ساله داشتند، حذف شدند. این گورستان‌ها آثار بسیار مهمی دارند و باید آثار آنها را در جایی مثل موزه بگذارند اما معلوم نیست آنها را چه‌کار می‌کنند.

حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در تذکری یادآور شد: ایران مالک آرامستان‌های دولاب نیست. این مجموعه متعلق به چند کشور است.

او اضافه کرد: مالکیت گورستان‌های ابن باویه نیز متعلق به اوقاف است. اگر اینها را به لایحه اضافه کنیم، علاوه بر اینکه با دو مجموعه متفاوت مواجهیم، پولی که برای اجرای طرح داریم کم است و با مشکل مواجه می‌شویم.

مظاهری عنوان کرد: ما یک طرح کامل برای آرامستان‌های دولاب نوشته‌ایم اگر موارد دیگر را اضافه کنیم که طرح ساماندهی کل آرامستان‌های شهر تهران باشد، کار پیچیده‌تر می‌شود. شخصاً با اینکه همه این آرامستان‌ها دیده شود، موافقم اما بقیه را برای بودجه سال آینده بگذاریم.

پس از سخنان مظاهری پیشنهاد شورا برای تغییر عنوان لایحه ساماندهی مجموعه گورستان‌های دولاب و اضافه شدن اسامی جدید به لایحه به رأی گذاشته شد که با هشت موافق و ۱۰ مخالف این پیشنهاد تصویب نشد.

احمد مسجد جامعی در جریان بررسی این لایحه پیشنهاد کرد نام میدان مرتبط با آرامستان‌های دولاب از میدانی برای صلح به میدان بهشت مریم تغییر کند.

او در توضیح پیشنهاد خود گفت: پیشنهادی که دادم مسبوق به سابقه است. ما در ایران بهشت زهرا داریم. در مجاورت حرم حضرت معصومه، بهشت معصومه را داریم. در آرامستان‌های دولاب گروه‌های مختلفی از آئین مسیح دفن شده‌اند. چهره حضرت مریم یک چهره شناخته شده بین افراد مسیحی و مسلمان است بنابراین بهتر است نام آن به بهشت مریم تغییر کند.

مسجد جامعی تاکید کرد: آن آرامستان‌ها هیچ نسبتی با صلح ندارند. روی سنگ قبرها نوشته شده است، «کشته شد برای شوروی». این فرد در مرزها کشته نشده است در قلب تهران کشته شده است.

صدراعظم نوری در مخالفت اظهار کرد: فضای بیرونی آن مجموعه یک میدانگاه است که پیشنهاد شهرداری این بوده است که نام میدانی برای صلح روی آن گذاشته شود. نام بهشت زهرا و بهشت معصومه برای داخل مجموعه‌ها انتخاب می‌شود در حالی که بحث ما میدان‌گاه بین آرامستان‌ها است و نه خود مکان.

پیشنهاد حذف عنوان میدانی برای صلح جهانی و ارجاع نامگذاری به کمیسیون به رأی گذاشته شد و با ۱۲ موافق به تصویب رسید.

در انتها کل لایحه با اصلاحات انجام شده مجدداً به رأی گذاشته شد و با ۱۹ موافق توسط اعضای حضوری و غیر حضوری شورا به تصویب رسید.

در جلسه امروز، اعضای شورا یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران را بررسی کردند و با ۱۵ رأس موافق به تصویب رساندند.

در پایان جلسه سید ابراهیم امینی که در دویست پنجاه و چهارمین جلسه شورا ریاست جلسه را بر عهده داشت. در جمع خبرنگاران درباره تذکرات اعضای شورا به دولت مبنی بر توجه ویژه به موضوع حمل و نقل عمومی و پرداخت مطالبات شهرداری، گفت: ما مشکلات دولت را به خصوص در این شرایط کرونایی و تحریم‌ها درک می‌کنیم و می‌دانیم که دست دولت باز نیست و بودجه‌ای را که پیش بینی کرده است را نمی‌تواند تأمین کند اما اگر دولت بخواهد اهم و فی الاهم کند یکی از جاهایی که ضرورت دارد به آن رسیدگی شود توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی ادامه داد: امروزه در کلان شهرهای کشور و در دنیا و به ویژه در شرایط کرونایی شهروندان بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند لذا یکی از مکان‌هایی که به دلیل ارتباطات نزدیک و عدم رعایت فاصله اجتماعی که اجتناب ناپذیر است می‌تواند منشأ شیوع ویروس کرونا باشد، حمل ونقل عمومی است. لذا بدیهی است اگر وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کنند تا شهروندان در شرایط بهتری مسافرت‌های درون شهری را انجام دهند آمار مبتلایان و مرگ و میرها هم کاهش خواهد یافت.

امینی افزود: از طرفی آلودگی هوا و ترافیک به عنوان دو معضل اصلی شهر تهران نیز ارتباط مستقیم با حمل و نقل عمومی دارد لذا دولت با وجود همه مشکلاتی که دارد باید توجه ویژه ای به توسعه حمل و نقل عمومی داشته باشد.

کد خبر 460309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.