با بازدهی خوبی در بازار سرمایه مواجه خواهیم بود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در میان مدت و بلندمدت قطعاً با افزایش قیمت‌ها و بازدهی خوبی در بازار سرمایه مواجه خواهیم بود؛ هرچند ممکن است در کوتاه مدت این امر تحقق پیدا نکند.

به گزارش ایمنا به نقل از سنا، وحید عباسیون، مدیرعامل سرمایه‌گذاری کاریزما، در بررسی نوسانات قیمتی اظهار کرد: گفته می‌شود از لحاظ تئوری و نظری بازارهای سهام باید در حالت تعادل باشند، یعنی قیمت با ارزش برابر یا نزدیک به ارزش باشد، منتها در کوتاه مدت ممکن است قیمت‌ها دارای انحراف باشند، یعنی قیمت خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از ارزش باشد. در خصوص علت این روند باید گفت در این مقوله با بحث کارایی بازار و رفتار سرمایه گذاران سرو کار داریم. بازار ما از لحاظ کارایی در سطح پایین کارایی (چه بحث کارایی عملیاتی و چه بحث کارایی اطلاعاتی) است، هر چند که پیشرفت‌هایی در چند سال اخیر داشته است، ولی کماکان از این وجود این واقعیت نمی‌توان صرف نظر کرد.

سهم‌های زیادی ارزنده هستند

وی با اشاره به منطقی نبودن رفتار سرمایه گذاران، اضافه کرد: به خصوص در سال جاری ما بیشتر شاهد رفتارهای هیجانی تا رفتارهای منطقی بوده‌ایم. این دو عامل سبب شده است که همچنان با انحراف قیمت نسبت به ارزش در چند ماه اخیر رو به رو باشیم؛ در نظر داشته باشید که در حال حاضر، سهام بسیاری از شرکت‌ها دارای ارزندگی زیادی هستند، اما کارایی پایین عملیاتی و رفتار هیجانی سرمایه گذاران باعث شده است که ما قیمت‌های سهام را بسیار پایین‌تر از ارزش‌های شأن ببینیم.

پیش‌بینی مثبت بازار سرمایه در بلند مدت

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی بازار گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌هایی که سهامشان در بورس معامله می‌شود، واقعاً با قیمت‌های پایین‌تر از ارزش واقعی شأن معامله می‌شوند؛ بنابراین، در میان مدت و بلندمدت قطعاً با افزایش قیمت‌ها و بازدهی خوبی در بازار سرمایه مواجه خواهیم بود؛ هرچند که ممکن است در کوتاه مدت این امر تحقق پیدا نکند.

عباسیون افزود: بازار سرمایه، بازاری است که از لحاظ زمانی بیش از یک سال باید در آن سرمایه گذاری انجام شود. به همین دلیل این رفتار کوتاه تغییرات قیمت در کوتاه مدت قابل پیش بینی و توجیه است و باید با دید میان مدت و بلند مدت به این بازار نگاه شود.

بررسی صنایع پیش از سرمایه‌گذاری

وی در بررسی صنایع و گروه‌های بورسی اظهار کرد: به نظر من قیمت‌ها در همه صنایع و گروه‌ها پایین آمده است و اکنون بسیاری از شرکت‌ها در صنایع مختلف بودجه سرمایه گذاری دارند، ولی برای سرمایه گذاری در صنایع، ابتدا باید طبقه بندی صنایع را در بازار بررسی کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار سرمایه طبقه‌های مختلفی از صنایع و شرکت‌ها وجود دارند. منظور از طبقه بندی اینکه بر اساس ماهیت صنعت و اینکه چه چیزی تولید می‌کند و اینها نیست و مثلاً پتروشیمی، فلزی، بانکی، بیمه و… نیست، منظور من طبقه بندی بر اساس محرک‌های رشد قیمت سهام صنایع است. منظور من از طبقه بندی، بر اساس ماهیت صنعت و اینکه چه چیزی تولید می‌کند، (به طور مثال پتروشیمی، فلزی، بانکی، بیمه و…) نیست، بلکه منظور طبقه‌بندی بر اساس محرک‌های رشد قیمت سهام صنایع مانند دلار، دارایی و… است.

پیشنهاد به سرمایه‌گذاران

عباسیون گفت: در راستای بحث تنوع بخشی سرمایه گذاری ها، بهتر است سرمایه گذاران در سبد سهام خود از هر کدام از صنایع بهترین شرکت‌ها را داشته باشند. به این ترتیب که شرکت‌هایی که درآمد دلاری در گروه فلزی و پتروشیمی دارند و شرکت‌هایی که مشمول قیمت گذاری با نرخ ارز ترجیحی محصولات شأن فروخته می‌شوند، در این سبد گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که در حوزه اقتصادی باید به آن توجه داشته باشیم، این است که باید تصمیمات اقتصادی در سطح کلان متناسب با انتظاراتمان از بازار سرمایه و سرمایه گذاران باشند.

عوامل مؤثر بر جلب اعتماد سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه ثبات را از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر اعتماد سرمایه‌گذاران دانست و گفت: وجود ثبات عاملی با اهمیت در تصمیم‌گیری‌های کلان و تعادل بازارهاست؛ به نظر من تصمیمات جدید باید در دوره ثبات و تعادل بازار گرفته شوند، نه در دوره‌هایی که بازار در حالت هیجانی است و بازار در حالت نزول یا صعود است. همچنین، نبود نوسانات زیاد در بازارهای ارز یا بازار نرخ بهره از دیگر عوامل مؤثر بر ایجاد ثبات در بازارها به شمار می‌رود. نکته دیگری که در بحث اعتمادسازی مطرح است، اینکه مسئولان به وعده‌های خود به موقع عمل کنند.

کد خبر 460225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.