شکارچیان غیرمجاز قوچ در مراوه‌تپه دستگیر شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراوه‌تپه از دستگیری عاملان شکار یک رأس قوچ در این شهرستان خبر داد و گفت که دو متهم این پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

به گزارش ایمنا، صادق خسروی، اظهار کرد: از سکونتگاه این متهمان مقادیری لاشه قوچ و لاشه یک قطعه کبک به‌همراه دوربین چشمی شکاری کشف و ضبط شد.

گوسفند وحشی (قوچ و میش) به دو گروه زیرگونه‌ای تقسیم می‌شود که گروه شرقی آن گوسفند وحشی اوریال (در زبان لاتین به معنی شرقی) و گروه غربی گوسفند وحشی ارمنی نامیده می‌شود که گوسفندهای وحشی البرز مرکزی تلفیقی از قوچ و میش‌های ارمنی و اوریال هستند که جنس نر این گوسفندها قوچ و جنس ماده آن میش نامیده می‌شود.

همچنین محیط‌ بانان شهرستان آق قلا در تالاب صوفی‌کم موفق به دستگیری یک شکارچی غیرمجاز شدند که از متهم یک قبضه سلاح شکاری و لاشه یک مرغابی کشف و ضبط شد.

انواع جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستاندارانی نظیر کل و بز، قوچ و میش وحشی، گراز (خوک وحشی)، گرگ، شغال، روباه، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، تشی، پایکا و غیره در زیستگاه‌های گلستان زیست می‌کنند.

استان گلستان از جمله تنفس گاه‌های متنوع برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران بوده و با اقلیم متنوع به صورت یکجا کوه، دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان را در خود جای داده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان چندی قبل به ایرنا گفته بود که طبق برآوردها دست کم ۵۰ هزار اسلحه اعم از دارای مجوز و غیرمجاز در اختیار شکارچیان استان است و این تهدید جدی برای حیات وحش منطقه برخی گونه‌های جانوری را در معرض انقراض قرار داده است.

به گفته محمدرضا کنعانی؛ جمع بندی آمارهای رسمی و غیررسمی حاکی‌است که ۳۰ هزار اسلحه دارای پروانه شکار و حدود ۲۰ هزار اسلحه غیرمجاز در گلستان وجود دارد و نظارت بر این حجم از سلاح از توان محیط بانان استان خارج است.

وی معتقد است: بر اساس برآوردها هر ۵۰ تا ۶۰ هکتار طبیعت گلستان توسط یک اسلحه مجاز تهدید می‌شود که اگر سلاح‌های غیرمجاز را نیز به آن اضافه کنیم میزان آسیب پذیری بالای محیط زیست استان خود را بیشتر نمایان می‌کند به‌ویژه آنکه مسؤولیت نگهداری از هر ۱۸ هزار هکتار عرصه طبیعی منطقه فقط بر عهده یک محیط‌بان است

کنعانی به ایرنا گفت: اداره محیط زیست گلستان در حالی از کمبود نیرو رنج می‌برد که تقریباً دو سوم پست‌های سازمانی محیط بانی استان خالی است و در این شرایط سخت همراهی گروه‌های مردمی، رسانه‌ها، سمن‌ها، افزایش آموزش و آگاهی مجاوران عرصه‌های جنگلی می‌تواند مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهد.

کد خبر 460197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.