تزریق واکسن کرونا یا ایمنی طبیعی؛ کدامیک بهتر است؟

پژوهشگران معتقد هستند: تزریق واکسن کرونا نسبت به ایمنی طبیعی به دست آمده از ابتلای این بیماری، ایمن‌تر و بی‌خطرتر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از متخصصان با مقایسه محافظت به وجود آمده از واکسن‌های فایزر و مدرنا و ایمنی طبیعی حاصل از ابتلای بیماری کرونا به این نتیجه رسیدند که تاثیر واکسن‌های جدید ۹۰ و ۹۴.۵ درصد است، اما ابتلای طبیعی به بیماری کرونا ۹۹.۹۹۸۲ درصد موثر است و قطعاً از دریافت واکسن بهتر است. آن‌ها معتقد هستند که اگر بتوانیم دوره‌ای از بیماری کرونا را پشت سر بگذاریم، محافظت بیشتری به دست می‌آوریم.

مشکل اصلی استدلال ذکر شده این است که نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه کسی بدون آسیب دیدن از عفونت، جان سالم به در می‌برد. با توجه به مشکلات نامشخص مانند ظرفیت بیمارستان‌ها و قدرت سیستم ایمنی بدن فرد، انتخاب ابتلا به بیماری به جای دریافت واکسن، تصمیم بسیار بدی است. مزیت اصلی دریافت واکسن کرونا این است که قابل پیش بینی و بدون خطر است، زیرا واکسن‌ها به منظور ایجاد پاسخ ایمنی موثر طراحی شده‌اند.

ایمنی طبیعی یا تزریق واکسن؟

متخصصان معتقد هستند واکسن‌های کووید -۱۹ از بروز بیماری جلوگیری می‌کند و انتخاب بسیار بی خطرتری است. واکسن بعضی از عوامل بیماری‌زا مانند باکتری پنوموکوک، نسبت به عفونت طبیعی، ایمنی بهتری به وجود می‌آورد. شواهد اولیه نشان می‌دهد واکسن کووید -۱۹ نیز ممکن است در این دسته بندی قرار بگیرد. همچنین در خون افرادی که واکسن مدرنا دریافت کردند، نسبت به بیماران مبتلا به کووید -۱۹، آنتی بادی بیشتری وجود داشت؛ البته در بیماری‌های دیگر، عفونت طبیعی نسبت به واکسن قوی‌تر است. به عنوان مثال ابتلا به اوریون که باعث عقیم شدن مردان می‌شود، ایمنی مادام العمر به وجود می‌آورد، اما برخی از افرادی که یک یا دو دوز از واکسن این بیماری را دریافت می‌کنند، هنوز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

ایمنی طبیعی پس از چند ماه از بین می‌رود؟

ایمنی طبیعی به دست آمده از بیماری کرونا، بسیار قوی است. بیشتر افراد آلوده به ویروس کووید -۱۹، مقداری آنتی بادی و سلول‌های ایمنی تولید می‌کنند که قادر است با عفونت مقابله کند. بر اساس شواهد به دست آمده، این نوع محافظت برای سال‌ها دوام دارد و حتی اگر از عفونت مجدد پیشگیری نکند، مانع بروز نوع شدید بیماری می‌شود. ایمنی طبیعی حاصل از بیماری کرونا بسیار متغیر است و در افراد مختلف، تفاوت ۲۰۰ برابری سطح آنتی بادی دیده می‌شود.

محافظت ایمنی طبیعی حاصل از کرونا در بین افرادی که به نوع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند، ممکن است طی چند ماه از بین برود. بنابراین این افراد بیشتر از دیگران نیاز دارند از تزریق واکسن کرونا بهره‌مند شوند. تنوع در میزان پاسخ ایمنی به دست آمده از ابتلای کرونا، به علت تفاوت در مقدار ویروسی است که فرد در معرض آن قرار گرفته است، اما همه افراد یک دوز یکسان واکسن دریافت می‌کنند در این صورت تنوع در پاسخ ایمنی از بین می‌رود.

آیا افراد جوان و سالم نیز باید واکسن کرونا دریافت کنند؟

به نظر می‌رسد ویروس کووید -۱۹ برای افراد جوان خطر کمتری به وجود آورد، اما به طور قطعی مشخص نیست که چرا برخی افراد به شدت بیمار می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند، در حالی که برخی دیگر هیچ علائمی از بیماری را تجربه نمی‌کنند. نتایج چندین مطالعه نشان داده است افراد حامل جهش‌های خاص در ژن‌های ایمن، در برابر بیماری حساس‌تر هستند. بنابراین می‌توان گفت عامل خطری وجود دارد که هیچ ارتباطی با سن افراد ندارد. علاوه بر این تقریباً یک سوم بهبودیافتگان از بیماری کرونا تا ماه‌ها پس از بهبودی از مشکلات مزمنی مانند خستگی شدید و تپش قلب رنج می‌برند. این گروه شامل افراد کمتر از ۳۵ سال می‌شود که پیش از این به بیماری خاصی مبتلا نبوده‌اند. در مقابل واکسن کرونا خطرهای شناخته شده کمتری دارد و افرادی که آن را دریافت کرده‌اند، هیچ عارضه جانبی جدی نداشته‌اند.

تزریق واکسن برای افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند بی خطر است؟

متخصصان معتقد هستند تزریق واکسن کرونا برای افرادی که زمانی به بیماری کرونا مبتلا بوده‌اند، بی‌خطر و حتی مفید است، اما مبتلایان به بیماری کرونا تا حدودی از محافظت برخوردار هستند. بنابراین لازم نیست این افراد همانند کسانی که در برابر بیماری آسیب‌پذیر هستند، برای دریافت واکسن عجله کنند. به همین دلیل متخصصان معتقد هستند افرادی که به ویروس کووید -۱۹ آلوده نشده‌اند باید نسبت به کسانی که در ۹۰ روز گذشته به بیماری کرونا دچار شده‌اند در اولویت تزریق واکسن باشند.

کد خبر 460145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.