ممانعت میراث فرهنگی از مناسب‌سازی بناهای تاریخی رودسر

شهردار رودسر گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه مناسب‌سازی بناهای تاریخی و ثبت ملی این شهر که با هدف تسهیل دسترسی جانبازان و معلولان انجام می‌شود را نمی‌دهد.

رضا زنده دل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در این شهر تعدادی از بناها به دلیل قدمت و ارزش تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت ملی رسیده است، اما این سازمان اجازه هیچ‌گونه تغییر فیزیکی روی آن‌ها را نمی‌دهد.

وی افزود: به عنوان مثال ساختمان دو طبقه شهرداری و ثبت احوال رودسر در حال حاضر دارای چنین شرایطی است؛ امکان مناسب‌سازی و نصب تجهیزاتی مانند آسانسور و بالابر برای تردد جانبازان و معلولان به طبقه دوم وجود ندارد، زیرا سازمان میراث فرهنگی بر اساس ضوابط و قوانین خود اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

شهردار رودسر عنوان کرد: بر اساس آمار، شهرهای رودسر و املش جزء شهرهای با بافت فرسوده و قدیمی استان گیلان است و به همین دلیل طرح‌های مناسب‌سازی در آن‌ها به سختی اجرا می‌شود.

زنده‌دل تاکید کرد: برای مناسب‌سازی ساختمان‌ها، سازمان نظام مهندسی نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارد، زیرا نقشه‌ها توسط تیم معمار این سازمان کنترل می‌شود، البته در آئین نامه نظام مهندسی نیز بر رعایت مواردی همچون احداث رمپ و سرویس بهداشتی ویژه معلولان در ساخت و سازها تاکید شده است.

وی ادامه داد: این سازمان در هنگام تأیید نقشه‌ها باید مناسب سازی برای معلولان را مد نظر قرار دهد و در صورت رعایت نکردن موارد ذکر شده در آئین‌نامه، نقشه را تأیید نکند.

شهردار رودسر اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از شهرداری‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند، امکان کنترل نقشه‌ها در این دستگاه وجود ندارد به همین دلیل شهرداری در نهایت به تأیید سازمان نظام مهندسی بسنده می‌کند.

زنده‌دل خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰ درصد از معابر شهر رودسر برای معلولان از طرف شهرداری مناسب‌سازی شده و در تمامی پروژه‌های در حال انجام و آینده این شهر، خط عابرپیاده نابینایان و رمپ برای معلولان در پیاده‌روها پیش‌بینی شده و توسط معاونت عمران شهرداری اجرا خواهد شد.

به گزارش ایمنا، رودسر با حدود ۱۴۷ هزار نفر جمعیت و نیز چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و بخش مرکزی رودسر و ۱۰ دهستان در ۷۰ کیلومتری شهر رشت مرکز استان گیلان قرار دارد.

کد خبر 459958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.