از تصویب کلیات لایحه احیای گورستان‌های دولاب تا اصلاح آیین‌نامه نام‌گذاری معابر

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود اعضای شعب ده گانه کمیسیون ماده را انتخاب و همچنین آیین نامه نام گذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران اصلاح کردند. کلیات احیای گورستان های دولاب هم با تاخیر یک ساله به تصویب رسید

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر انتخاب ۱۰ نفر از اعضای شورا جهت عضویت در شعب ده‎گانه کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها تا پایان دوره پنجم به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری را مورد بررسی قرار دادند.

محسن هاشمی در این خصوص اظهار کرد: مدت این دوره کمیسیون ماده ۱۰۰ به پایان رسیده است و حال یا باید اعضای این کمیسیون را تمدید کنیم، یا دوباره انتخابات برگزار کنیم.

در ادامه محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص این انتخابات گفت: هرساله باید در خصوص اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی گیری شود. اما لازم است به مشکلات این کمیسیون هم اشاره کنم.

او افزود: تقریباً هر پرونده بیش از یکبار به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شده است.

سالاری ادامه داد: نکته دیگر اینکه امروز موضوع پیش نویس اصلاح قانون ماده ۱۰۰ هم مطرح شده است. علت آن هم اینست که قانون فعلی ماده ۱۰۰ پیشگیرانه نوشته نشده و تخلف را به رسمیت شناخته است و سپس برای آن راهکار می‌دهد اما رویکرد قانون جدید پیشگیرانه است و شهرداری‌ها ضابط قضائی می‌شوند و باید جلوی هرگونه تخلف را بگیرند.

محمد سالاری اعضای فعلی کمیسیون ماده صد را به ترتیب ذیل بر شمرد و افزود: اعضای فعلی خانم‌ها زهرا صدراعظم نوری، الهام فخاری، و آقایان مجید فراهانی، حسن خلیل آبادی، افشین حبیب زاده، سید آرش میلانی، زهرا نژاد بهرام، محمد علیخانی و محمد سالاری هستند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در پایان سخنان خود گفت: حال تقاضا شده است که همین افراد به مدت یک سال دیگر در جایگاه خود تمدید شوند.

اما محمد جواد حق شناس طی تذکر نکاتی گفت: یکی مشکلات کمیسیون ماده صد حجم عظیم پرونده‌ها در آن است. همچنین مشکل دیگر وجود تعارض منافع است. از یک سو درآمد شهرداری قرار دارد و در سوی دیگر تخلفی است که با رانت حق شهر را خورده است. لذا باید با این امر برخورد شود. دیگر اینکه چرا تعداد شعب باید ده عدد باشد؟ بهتر نیست که دو برابر شود؟

در ادامه حجت نظری با بیان این که در شعب کمیسیون ماده ۱۰۰ سیستم اجرایی شهرداری فشارهایی را به شعب وارد می‌کند، گفت: این فشارها شائبه زد و بند ایجاد می‌کند و حالا جای سوال است اگر این اتفاق رخ داد ما به عنوان عضو شورای شهر چه باید بکنیم؟ کنار برویم؟ یا از شورا بخواهیم وارد شود. چرا که شهرداری ابزار و لوازم خود را دارد و آنقدر حرفه‌ای شدند که بلد هستند کار را قفل کند تا خواسته خود را پیش ببرند.

فشار ناموزون را اطلاع رسانی کنید پیگیری می‌کنیم

علی اعطا نیز در واکنش به سخنان نظری گفت: اگر به یاد داشته باشید سال قبل نمی‌خواستم در انتخابات شعب کمیسیون ماده ۱۰۰ کاندید شوم چرا که ما با مشکلات مواجه هستیم و بعضاً حتی بازرسی شهرداری در برخی سطوح زیرمجموعه کارشناسان ماده ۱۰۰ را می‌برد و سین جین می‌کند و می‌گویند فلانی نظرش چه بوده و این رفتارها نامناسب است هر چند که من در چند مورد موضوع را به رئیس بازرسی مطرح کردم.

محسن هاشمی در واکنش به این اعتراضات گفت: همان موقع مسئله را بگویید تا همان مکان پیگیری شود و من اعلام می‌کنم که اگر به کسی فشار ناموزون وارد شد اطلاع دهند تا حتماً پیگیری کنیم.

در پایان برای تمدید عضویت ده نفر عضو فعلی رأی گرفته شد و این تمدید اعضا با ۱۹ رأی موافق به تصویب رسید.

یک گام برای عملیاتی شدن ورود همشهری و شهروند به بورس

در ادامه جلسه شورای شهر تهران معرفی ناظر و دو نفر کارشناس خبره برای «برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکتهای خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه» مورد بررسی قرار گرفت که حسن رسولی دراین رابطه توضیح داد: مصوبه خوبی در برج هشت دوستان داشتند. در ماده سوم این مصوبه شورا برای هیأت واگذاری تعیین تکلیف کرده است که در ترکیب هیأت واگذاری یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان عضو ناظر باید حضور داشته باشد.

او اضافه کرد: و نیز دو نفر صاحبنظر خبره به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بوجه و تصویب شورای اسلامی شهر تهران باید در هیأت نظارت وجود داشته باشد.

رسولی گفت: با هماهنگی که با حناچی صورت گرفته است، اگر دوستان امروز موافق باشند و به پیشنهاد ما رأی بدهند، عملاً ظرف کمتر از یک ماه امکان عملیاتی شدن مصوبه ۱۴/۸ فراهم می‌شود و به طور مشخص با توجه به تقسیم کار صورت گرفته، این تصمیم عملیاتی خواهد شد.

او افزود: میرلوحی مباحث اقتصادی را در کمیسیون برنامه و بودجه به نمایندگی از شورای شهر پیگیری خواهد کرد. یعنی تمام مباحث اقتصادی مرتبط با مدیریت شهری در این کمیته به عهده مهندس میرلوحی است و به عنوان ناظر در هیأت واگذاری خواهد بود.

رسولی اضافه کرد: دو نفر کارشناس خبره هم یکی آقای فخریه کاشان معرفی شده است. او سال‌ها معاون مرحوم نوربخش به‌عنوان رئیس وقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود و دکتر اسلامی نفر دومی است که مورد نظر ماست.

او افزود: رویکرد کمیسیون برنامه و بودجه و پیشنهاد این دو نفر به شورای مبتنی بر یک رویکرد است. این دو نفر یک نفر از بین افراد صاحب تجربه، آشنا و فعال به حوزه بازار سرمایه و بورس انتخاب شده است که فخریه کاشانبه اقرار همه متخصصین یکی از افراد صاحب نظر است. نفر دوم را هم اصرار داشتیم از بین جوانان فارغ التحصیل و در عین حال آشنا و فعال در بازار سرمایه باشد که به صورت کتبی و رسمی دکتر سعید اسلامی بیدگلی را معرفی کردیم.

خزانه‌دار شورا گفت: پیشنهاد من این است که اگر صلاح می‌دانید به هر سه نفر رأی بدهید که این مصوبه در جریان اجرا قرار گیرد. که پیشنهاد وی مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

یک نفر از ستاد شورایاری‌ها عضو کمیته نام‌گذاری شد

طرح اصلاح آئین نامه نام گذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران هم در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت.

محمد جواد حق شناس به عنوان رئیس کمیته نام گذاری شورای شهر در تشریح جزئیات این اصلاحیه گفت: این طرح توسط ۱۰ نفر از اعضای شور ای شهر به امضا رسید که کلیات آن در جلسات قبلی به تصویب رسید و جلسات مختلف کارشناسی آن برگزار شده که نهایتاً کارشناسان به سه تغییر در این آئین نامه رسیدند.

وی در تشریح تغییرات این آئین نامه گفت: اضافه شدن دبیران شورایاری هر منطقه در این اصلاحیه دیده شده است که بر همین اساس به فراخور هر منطقه از دبیر شورایاران آن دعوت می‌کنیم که به واسطه اشرافی که بر روی محله و منطقه‌شان دارند. به ما در تغییر نام و انتخاب نام جایگزین کمک کنند.

او با بیان این که مقرر شد اعضایی از فرهنگستان ادب بدون حق رأی و تنها برای ارائه نظرات کارشناسی در جلسات کمیته شرکت کنند، افزود: قبلاً این کمیته هفت نفره با حضور سه عضو رسمیت می‌یافت که حالا رسمیت جلسه را از حضور سه نفر به ۵ نفر افزایش دادیم.
اعضای شورای شهر تهران با ۱۷ رأی موافق به این سه تغییر در آئین نامه نام گذاری معابر شهر تهران رأی دادند.

بهاره آروین در ادامه با اشاره به لزوم هم سطح سازی ترکیب کمیته نام گذاری گفت: چرا باید دبیر شورایاری هر منطقه در جلسات باشد. در حالی که ما تشکیلات ستاد شورایاری داریم و باید یک نفر از ستاد شورایاری اضافه شود.

نهایتاً پیشنهاد اضافه شدن یک نفر از ستاد شورایاری در کمیته نام گذاری نیز به تصویب رسید.

ایجاد میدان صلح در مکانی که روس‌ها ایرانی‌ها را به توبره کشیدند

در جلسه امروز شورای شهر تهران کلیات لایحه احیای گورستان منطقه دولاب مورد بررسی قرار گرفت.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، درباره این لایحه گفت: شورای پنجم در برنامه سوم پنجساله، تکلیفی برای شهرداری مشخص کرد. بر اساس بند ۵ ماده ۵۹ برنامه پنجساله سوم، شهرداری باید به آرامستان‌ها و مجموعه‌های دارای ارزش میراثی و فرهنگی در سال اول برنامه رسیدگی کند و کاربری آرامستان‌های واجد این ارزش را بهبود ببخشد.

او افزود: بر مبنای برنامه پنجساله سوم، شهرداری لایحه‌ای برای ساماندهی، حفاظت و احیای مجموعه گورستان‌های ایران شامل پنج گورستان در محدوده منطقه ۱۴ می‌شود به شورا ارائه کرده است.

به گفته نوری طبق مصوبه شورای شهر، در لایحه بودجه مقرر شد بودجه احیا و مرمت آرامستان‌های تاریخی و محلی از جمله ری، امامزاه عبدالله و ابن بابویه که ارزش میراثی و تاریخی دارند هم تأمین شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران برابر لایحه‌ای که داده است، قصد دارد پنج گورستان منطقه دولاب شامل ارامنه گرگوری، گورستان فرانسه، لهستان، گورستان ارامنه کاتولیک و گورستان ارامنه پروتستان را که در سال ۷۹ در آثار ملی ثبت شده است و به‌عنوان پتانسیل در شهر تهران و محدوده منطقه ۱۴ به حساب می‌آید، با همکاری میراث فرهنگی و شورای خلیفه‌گری ارامنه، احیا کند.

او افزود: در حقیقت طرح میدانی برای صلح جهانی را پیشنهاد کرده است که در این ارتباط بتواند روحیه صلح جویانه ما ایرانی‌ها را در احیای این مجموعه گورستان‌ها نشان بدهیم.

صدراعظم نوری اظهار کرد: این مجموعه هفت و نیم هکتار است. یک فضای سبز قدیمی و تفرجگاهی دارد. از لحاظ محیط زیستی برای محدوده منطقه ۱۴ می‌تواند مؤثر باشد. توسعه و گسترش فضای سبز برای مردم محله هم یک فرصت و ظرفیت باشد.

او اضافه کرد: طرح میدان جهانی صلح توسط سازمان نوسازی از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در حال انجام است و امیدواریم در همین دور شورا به سرانجام برسد.

احمد مسجد جامعی عضو شورا در مخالفت با این لایحه عنوان کرد: با بحث مرمت گورستان موافقم. اما این شکل از مرمت به شکل فجیعی انجام می‌شود و در واقع یک نوع یکسان‌سازی در همه قبرها در حال رخ دادن است.

او افزود: در حالی که نوشته سنگ، حتی نام و نوع سنگ، سند است و باید حفظ شود. در امامزاده عبدالله هم همین مشکل را داشتیم.

مسجد جامعی تاکید می‌کند: ما تاریخ را نباید تحریف کنیم. این میدان نسبتی با صلح جهانی ندارد. در گورستان‌های دولاب مجموعه‌ای از افراد دفن شده‌اند. برخی از آنها در جنگ خاک ایران را به توبره کشیده‌اند و هنوز پیروزیشان در جنگ را جشن می‌گیرند. برخی هم هموطنان خودمان هستند که در این مکان آرمیده‌اند.

او گفت: معمار مشهور مارکوف و اولین کسی که شهرداری را راه انداخت و قاعده‌مند کرد در این گورستان دفن شده است. برخی افرادی که در دوره قاجار به ایران آمدند و کاخ‌ها را ساختند هم در این مجموعه هستند اما اینها ربطش به صلح چیست.

این عضو شورای شهر بیان کرد: هنوز هم سفرای برخی کشورهای خارجی به این مکان تردد می‌کنند، بنابراین باید نظر سفارتخانه‌ها را هم پرسید.

او افزود: در طرح شهرداری قرار نیست گورستان را احیا کنیم بلکه بازآفرینی است و باید الگوی تاریخی و زیباشناسی را هم در نظر بگیریم. بنابراین در لایحه شهرداری باید کلمه احیا برداشته شود.

مسجد جامعی یادآور شد: سید مهدی طباطبایی از شخصیت‌های مورد وثوق محله دولاب بود. ما با بزرگان کلسیا و میراث طرح مسئله کردیم. با وزارت خارجه جلسه گذاشتیم. آقای طباطبایی پیشنهاد داد حالا که در ایران بهشت معصومه داریم، بهشت زهرا داریم، چه اشکالی دارد که نام میدان بین این آرامگاه‌ها را بهشت مریم بگذاریم.

علی اعطا دیگر عضو شورا در موافقت با لایحه شهرداری گفت: سخنان آقای مسجد جامعی نافی اصل موضوع نبود.

او گفت: به نظر من بحث درباره اینکه این کار ضروری هست یا نه موضوعیتی ندارد. این مسئله در برنامه پنجساله آمده است و در سندی مربوط به سال ۹۷ تحت عنوان سند حفاظت و حراست از گورستان‌های تاریخی مصوب ۸/۵/۹۷ شورایعالی معماری و شهرسازی است نیز به این مسئله اشاره شده است.

اعطا عنوان کرد: اینکه میدان بین آرامستان‌ها نامش چه باشد، مسئله دیگری است و کمیسیون معماری نیز پیشنهاد حذف نام میدان صلح را مطرح کرده است.

او یادآور شد: در گورستان فضای مناسبی وجود دارد و از این فضا در راستای رویکرد شورای پنجم یعنی توسعه میدان‌گاه‌های باز و پیاده در تهران می‌توان استفاده کرد.

این عضو شورای شهر گفت: این منطقه ذینفعان متعددی دارد و فقط بحث شورای خلیفه‌گری ارامنه نیست. بنابر این بهتر است برای جزئیات پیشنهاد بدهیم و کلیات را به رأی بگذاریم.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به حساسیت‌های آرامستان‌های دولاب و تشریح اقدامات انجام شده برای تأمین اعتبار طرح بازسازی آرامستان‌ها، نامگذاری میدان بین پنج آرامستان را جز وظایف کمیته نامگذاری دانست.

در ادامه نوری یادآور شد: این برنامه یکسال به عقب افتاده است. اعتبار این لایحه در بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده ولی سال ۹۹ رو به پایان است و هنوز به تصویب نرسیده است.

او تاکید کرد: برای اینکه یکسال دیگر معطل نباشد به کلیات لایحه پیشنهادی شهرداری رأی بدهید.

حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری نیز گفت: تصویب این لایحه به مفهوم اجازه به شهرداری برای تهیه طرح ساماندهی است.

کلیات لایحه شهرداری برای گورستان‌های منطقه دولاب به رأی گذاشته شد که با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید. بررسی جزئیات و پیشنهادات رسیده درباره این لایحه به جلسه بعدی شورای شهر موکول شد.

کد خبر 459878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.