افزایش ابتلا به کرونا در مردان با کاهش تستوسترون/ تولید دوربین گوشی ۶۰۰ مگاپیکسلی

نتایج یک بررسی علمی در ایالات متحده نشان می‌دهد بین سطح پایین هورمون تستوسترون در مردان و افزایش احتمال ابتلا به کرونا در آن‌ها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به زمین رسیدن نمونه یک سیارک توسط یک فضاپیمای ژاپنی، بردن ماهواره به فضا توسط بزرگترین پهپاد جهان، افزایش خطر ابتلا به کرونا در مردان با کاهش سطح تستوسترون و تولید دوربین گوشی ۶۰۰ مگاپیکسلی در سامسونگ را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید:

نمونه یک سیارک توسط یک فضاپیمای ژاپنی به زمین رسید

فضاپیمای ژاپنی "هایابوسا۲ "نمونه جمع آوری شده از سیارک ریوگو را به زمین رساند. طبق اعلام سازمان فضایی ژاپنی این نخستین باری است که یک فضاپیما نمونه‌ای از خاک و سنگ زیر سطح یک سیارک جمع‌آوری و به زمین منتقل می‌کند.

محققان امیدوارند این مأموریت ۶ ساله بتواند در درک بیشتر وضعیت منظومه شمسی و حیات آن کمک کند. تیم جست‌وجو همراه یک بالگرد کپسول حاوی نمونه سیارک را در مناطق دورافتاده جنوب استرالیا یافتند. این نمونه یک سال پس از انجام عملیات و طی مسافت ۱۸۰ میلیون مایل به زمین رسیده است.

البته کپسول از فاصله ۱۳۵ هزار مایلی زمین از فضاپیما جدا شد و در مرحله بعد هایابوسا ۲ از زمین دور شد تا مأموریت یک سیارک دیگر را آغاز کند و همزمان تصاویری از سفر بازگشت کپسول به زمین نیز ثبت کند.

در مرحله بعد کپسول مجهز به سپر گرمایی وارد اتمسفر زمین شد،. هم زمان با نزدیک‌تر شدن به سیاره خاکی چتر نجات آن باز شد و آماده فرود شد. محققان قصد دارند ترکیبات نمونه سیارک را برای وجود مواد طبیعی بررسی کنند.

بزرگترین پهپاد جهان، ماهواره به فضا می‌برد

یک استارت آپ آمریکایی بزرگترین پهپاد جهان را برای پرتاب ماهواره به فضا ساخته است. این پهپاد می‌تواند هر ١٨ دقیقه یک بار محموله جدیدی را به فضا ببرد. استارتاپ "آئووم" ادعا می‌کند ٧٠ درصد این پهپاد با طول٨٠ فوت را می‌توان چندبار استفاده کرد، همچنین این پهپاد می‌تواند در باندهایی کوتاه‌تر از یک مایل فرود بیاید و از زمین بلند شود.

پهپاد مذکور RavnX نام دارد و کاملاً خودران است. RavnX می‌تواند ماهواره‌ای با وزن ۵۰۰ کیلوگرم را به طور خودکار و بدون هزینه‌های سنگین به فضا ببرد. این پهپاد پس از بلند شدن از روی باند به ارتفاع بالا می‌رود و قسمت دوم آن همراه محموله فضایی کوچک جدا شده، بقیه مسیر را طی می‌کند و پس از ارسال قسمت دوم به مدار زمین، پهپاد به زمین برمی‌گردد.

قرار است نخستین عملیات RavnX در ٢٠٢١ میلادی انجام شود و طی آن یک ماهواره کوچک به فضا پرتاب می‌شود. توسعه دهندگان RavnX ادعا می‌کنند این پهپاد علاوه بر مصارف نظامی به محققان کمک می‌کند ابزارها، حسگرها و تجهیزات را آسان‌تر به مدار زمین بفرستند.

کاهش تستوسترون خطر ابتلا به کرونا را در مردان افزایش می‌دهد

پایین بودن سطح تستوسترون در مردان باعث گسترش و نفوذ سریع ویروس کرونا در بدن مردان و ابتلای آن‌ها به نوع حاد این بیماری می‌شود. هورمون تستوسترون که در بدن همه پستانداران از هر دو جنس وجود دارد هم برای رشد انسان‌ها و هم برای امور مربوط به جنسیت آن‌ها اهمیت دارد. این هورمون از دو ماهگی جنین تولید شده و جنسیت نوزاد را مشخص می‌کند.

تستوسترون در بدن مردان بیست برابر بیشتر از بدن زنان تولید شده و بخش اعظم آن را کلسترول تشکیل می‌دهد. تحقیقات پزشکی حاکی است پایین بودن تستوسترون باعث می‌شود توانایی گیرنده‌های ای سی ای _ ۲ ویروس کرونا برای اتصال به سلول‌های بدن و نفوذ به درون آن‌ها افزایش یابد.

کمبود این هورمون بر توانایی سیستم ایمنی بدن برای واکنش سریع و مناسب در برابر گیرنده‌های یاد شده نیز تأثیر منفی می‌گذارد، در نتیجه ویروس کرونا با سرعت بالایی به سیستم تنفسی افراد نفوذ کرده و به ریه مردان آسیب می‌زند. از همین رو این بیماران به سرعت به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا می‌کنند.

از جمله عواملی که باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان می‌شود می‌توان به بی‌خوابی، مصرف سیگار و الکل، گرمای شدید، ایجاد تومور در بیضه‌ها و کبد اشاره کرد.

سامسونگ دنبال تولید دوربین گوشی ۶۰۰ مگاپیکسلی

در اوایل سال جاری میلادی یوگین پارک، معاون واحد حسگر شرکت سامسونگ از برنامه‌ریزی این شرکت برای تولید حسگر دوربین تازه‌ای خبر داده که بتواند دقتی بیش از چشم انسان داشته باشد. دقت چشم انسان حدود ۵۷۶ مگاپیکسل برآورد شده است. بنابراین حسگر دقیق‌تر از چشم انسان از دقت ی حدود ۶۰۰ مگاپیکسل برخوردار خواهد بود.

تولید چنین حسگری چالشی بسیار اساسی خواهد بود، زیرا جای دادن تعداد زیادی پیکسل روی یک حسگر بدون افزایش ابعاد آن حسگر کار ساده‌ای نیست، قدرتمندترین حسگر دوربین تولید شده توسط سامسونگ تا به امروز ۱۰۸ مگاپیکسلی بوده است.

حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی گوشی زوم کردن روی سوژه در حین عکاسی و فیلمبرداری را بدون کاهش کیفیت تصویر ممکن می‌کند، اما چنین حسگری بزرگ و محدب خواهد بود و نصب آن روی پشت گوشی‌ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. این حسگر احتمالاً ۱۲ درصد از قاب پشت گوشی را اشغال کرده و ممکن است ارتفاع برآمدگی آن به ۲۲ میلی‌متر برسد.

کد خبر 459834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.