رویکردهای میراثی امکان ایمن‌سازی بازار تهران را نمی‌دهد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: وضع کنونی بازار تهران به عنوان یک معضل جدی ایمنی در منطقه ۱۲ مطرح است اما به دلیل رویکردهای خاص میراث، شهرداری تهران نمی‌تواند حتی برای ایمن‌سازی سقف بازارها و تیمچه‌ها که در حال فروریزش است اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سالاری در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در تذکری درباره مشکلات شهرداری منطقه ۱۲ تهران و مشکلات حوزه شهرسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده آن اظهار کرد: منطقه ۱۲ شهرداری تهران از جمله مناطقی است که قلب تاریخی پایتخت است اما در فرآیند تدوین طرح جامع و طرح تفصیلی تنها یک طرح تفصیلی برای کل شهر تهران تدوین شده است و عملاً در منطقه ۱۲ با وجود مشکلات جدی برای مردم روبرو هستیم.

وی ادامه داد: این منطقه که بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی را در خود جای داده است عمدتاً شامل بافت فرسوده است و نمی‌توانیم بافت‌های فرسوده را احیا و بازآفرینی کنیم زیرا با مؤلفه‌های تاریخی در هم تنیده است. همه مولفات ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری در منطقه وجود دارد و از طرفی مشکل نفوذناپذیری حل نمی‌شود چرا که اجازه بازگشایی معابر به لحاظ میراثی و تاریخی داده نمی‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از طرفی در طرح تفصیلی الزام شده است که ایجاد پارکینگ مانند همه مناطق شهر تهران در این منطقه نیز الزامی باشد که این موضوع یک بام و دو هوا است و تکلیف اصلی طرح جامع مبنی بر حق انتقال توسعه هنوز در این منطقه و در شهر تهران عملیاتی نشده است تا حقوق مکتسبه املاک در جای دیگر مستقر و انگیزه برای توسعه ایجاد شود.

سالاری با اشاره به وجود ساختمان‌های ناایمن و پاساژهای فرسوده در این منطقه ادامه داد: اساساً وضع کنونی بازار تهران نیز به عنوان یک معضل جدی به عنوان ایمنی در منطقه مطرح است اما به دلیل رویکردهای خاص میراث، شهرداری تهران نمی‌تواند حتی برای ایمن‌سازی سقف بازارها و تیمچه‌ها که در حال فروریزش است اقدام کند. همچنین شهرداری در بهسازی فضای محیطی و فضاهای زیرسطحی نمی‌تواند اقدام کند و عملاً یک قفل شدگی تمام عیار در منطقه ۱۲ رخ داده است.

وی از شهرداری درخواست کرد که یک نسخه TDR را به شورا ارائه کرده و طرح انتقال توسعه را به صورت پایلوت اجرا کند و طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ نیز طی یک تا دو ماه آینده به شورای شهر ارائه شود.

همچنین محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شواری شهر تهران، خواستار آمادگی حداکثری شهرداری برای فصل بارش در پایتخت شد و اظهار کرد: با عنایت به رسیدن فصل زمستان و آغاز بارش‌های زودهنگام ضمن تشکر از اقدامات و پیش‌بینی‌های شده، یادآوری می‌کنم در راستای جلب رضایت شهروندان تهرانی و حفظ ایمنی و سلامت ایشان و تسهیل در رفت و آمدها نسبت به ایجاد سازوکار لازم و تقویت ناوگان برف‌روبی از مسدود شدن و یخ‌زدگی معابر جلوگیری کرده و از بروز هرگونه اختلال در رفت و آمد جلوگیری شود.

کد خبر 459810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.