جانمایی تاسیسات شهری نیازمند بازنگری است

یک کارشناس عمران شهری گفت: توسعه شهرها و مراکز جمعیتی و همچنین تغییرات سریع در فرآیندهای شهری لزوم به‌روزرسانی و بازنگری در ضوابط طرح‌های شهری را دو چندان می‌کند.

امیدرضا صفی‌یاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زیرساخت‌های شهری در گذشته در منطقه امن و خالی از جمعیت ایجاد می‌شد، اما امروزه شهر گسترش پیدا کرده و به دلیل رشد جمعیت و نیاز آنها، همچنین افزایش مهاجرت به شهرها حاشیه‌نشینی بیشتر و تبدیل به بخشی از شهر شده است در نتیجه بسیاری از مراکز در نزدیکی تأسیسات شهری قرار گرفته است.

وی افزود: زمانی که شبکه گازرسانی، انتقال برق یا فاضلاب در برخی از نقاط شهرها احداث شد، ساختار شهری گسترش پیدا نکرده بود در حالی که امروزه به دلیل توسعه شهرها، برخی مراکز تجمعی مثل مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تفریحی و خانه‌های شهروندان در نزدیکی این تأسیسات قرار گرفته است.

این کارشناس مهندسی عمران خاطرنشان کرد: بسیاری از قوانین کشور در حوزه‌های اقتصادی، حقوقی، مهندسی و شهری نیازمند تغییر است، زیرا محیط، شکل شهر و نیازهای شهروندان تغییر کرده است.

صفی‌یاری با بیان اینکه این دیدگاه باید در توسعه شهر و طراحی‌های شهری لحاظ شود، خاطرنشان کرد: لازم است مهندسان شهرساز، طراحان و برنامه‌ریزان شهری در طرح‌های جامع شهری بازنگری داشته باشند و روند تهیه طرح‌های تفصیلی شهرها نیز با عنایت به این تغییرات و جانمایی این تأسیسات شهری اجرا شود.

وی تاکید کرد: حوزه‌های شهری و شهرسازی باید در زمینه‌های شهرسازی، معماری، مدیریت شهری و مدیریت‌های کلان توسعه شهری استاندارد و ضوابط و مقررات لازم را ایجاد کنند و این قوانین در بالاترین مراجع تصمیم گیری و قانون گذاری تصویب شود.

این کارشناس عمران عنوان کرد: امنیت و ایمنی، دسترسی‌ها، فرار و تخلیه اضطراری در شهرها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد در این راستا توجه به حریم امن و حریم ایمن در طرح‌های شهری به منظور تعیین و جانمایی کاربری‌ها حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: مراکز علمی و پژوهشی، دانشگاه‌ها، مهندسان مشاور و خبره و افراد با تجربه در حوزه‌های شهری باید طرح‌های سال‌های آتی را برای شهر تعریف و به‌روزرسانی کنند تا در سایه ضوابط لحاظ شده در این طرح‌ها، استانداردهای لازم پیاده سازی شود.

کد خبر 459785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.