مجموعه مقالات سبک هندی اثر استاد محمدعلی صاعد رونمایی شد

کتاب مجموعه مقالات سبک هندی اثر استاد محمدعلی صاعد با حضور مسئولان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در منزل ایشان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرارمان صبح یک روز پاییزی در سرآغاز خیابان فرهنگ و در منزل شاعری از تبار اصفهان بود؛ استاد محمدعلی صاعد، شاعر و صائب‌شناس اصفهانی گرچه مدتی است بیماری تنش را رنجور کرده است اما طبع شاعرانگی هنوز در گفتار و کردارش هویداست.

حیاط منزل استاد را وجود گل‌های شمعدانی زیباتر کرده بود و هرچند دیری است این گل‌ها از لمس گرمای دستان باغبان خود محروم‌اند اما علاقه وافر به گل شمعدانی، آنها را تا اتاق استاد صاعد و بر سر بالین او هم کشانده بود.

بهانه حضور در منزل استاد محمدعلی صاعد که از آثار او می‌توان به «بر آستان غزل»، «تجلی در منا» و «سبک شعر اصفهان» اشاره کرد، رونمایی از کتاب مقالات سبک هندی بود که از سوی دفتر تخصصی ادبیات و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان به چاپ رسیده است و با حضور محمد عیدی معاون فرهنگی شهردار اصفهان در منزل ایشان رونمایی شد.

محمد عیدی با ابراز خرسندی از رونمایی از کتاب مجموعه مقالات سبک هندی به دست خود استاد محمدعلی صاعد افزود: امیدوارم توانسته باشیم گوشه‌ای از دینی که استاد محمدعلی صاعد بر گردن ما و شهر اصفهان دارد را ادا کنیم. آنقدر از چاپ این کتاب خرسندم که گویا دوباره متولد شده‌ام و خوشحالم که خداوند بار دیگر به ما فرصت داد که به منزل استاد صاعد به عنوان خانه امید ادب‌دوستان بیاییم.

وی استاد محمدعلی صاعد را خازن گنج گوهر دانست و ابراز امیدواری کرد سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بتواند سایر آثار ایشان را نیز به چاپ برساند.

اما محمد قدسی، شاعر و از دوستان نزدیک استاد محمدعلی صاعد که در امر اصلاح مجموعه مقالات سبک هندی پیش از چاپ اهتمام ورزیده است، درباره ویژگی‌های یار دیرین خود گفت: از سال ۱۳۶۱ و حدود ۴۰ سال است که با استاد صاعد دوستی تنگاتنگ دارم و می‌توانم بگویم که ایشان، شاعرِ انسان و انسانِ شاعر است. در واقع بعضی شاعر هستند اما انسان نیستند و یا انسان هستند و شاعر نیستند اما هر دو مزیت در وجود استاد محمدعلی صاعد وجود دارد.

وی با اشاره به پیشتازی محمدعلی صاعد در اخلاق و انسانیت ادامه داد: ایشان گوهری از بقایای نسل مرحوم صغیر است و دیگر معلوم نیست چنین انسانی با خصوصیات مشابه ایشان دوباره متولد شود.

این شاعر اصفهانی بیان کرد: دیوان مرحوم صغیر ۱۸ دوره تجدید چاپ شد و این به خاطر انسانیت موجود در شعر او است و مطمئن هستم که این اتفاق برای آثار استاد محمدعلی صاعد هم رخ می‌دهد.

قدسی با بیان اینکه استاد صاعد مانند یک پدر به شاعران جوان بسیار توجه می‌کرد و جوانان مدیون توجهات ایشان هستند، افزود: جلسات انجمن صائب ساعت ۱۲ ظهر تعطیل می‌شد اما ایشان تا چند ساعت بعد کنار نهر می‌نشست و من اشعارم را برایشان می‌خواندم و ایشان آنها را نقد می‌کرد که نشان از تواضع استاد صاعد دارد.

وی ادامه داد: مقالات تألیفی ایشان درباره سبک هندی در گوشه‌ای از منزل‌شان بود و مشخص نبود چه زمانی چاپ شود. چاپ این کتاب شادی خاصی برای ایشان به همراه داشت و امیدوارم اجر و پاداش شاد کردن دل استاد صاعد شامل حال دست‌اندرکاران چاپ این کتاب بشود.

مدیر دفتر تخصصی ادبیات و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز درباره استاد محمدعلی صاعد اظهار کرد: ایشان متولد دهم دی ماه ۱۳۰۴ و یکی از پرسابقه‌ترین شاعران و انجمن‌داران اصفهان است. استاد صاعد از سال‌ها پیش و زمانی که من دانشجوی ادبیات بودم انجمن ادبی صائب را در اتاق کوچکی در یک کتابخانه تأسیس کرد و جلسات این انجمن هر صبح جمعه برگزار می‌شد.

الهه رضایی افزود: در اصفهان شخصی را سراغ نداریم که به اندازه استاد محمدعلی صاعد درباره صائب پژوهش کرده باشد و ایشان تألیفات و کتاب‌های زیادی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: در زمان دانشجویی به منزل ایشان سر می‌زدم و از محضرشان فیض می‌بردم و می‌دیدم که دور تا دور ایشان پر از کتاب است و مشغول پژوهش و نوشتن درباره صائب و سبک هندی هستند.

مدیر دفتر تخصصی ادبیات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه استاد صاعد عمر خود را در راه ادبیات و مردم‌داری صرف کرده است، تصریح کرد: به نظر من مردم‌دار بودن یکی از حلقه‌های گمشده شاعران و اهالی ادب اصفهان است. برخی از افرادی که به درجه استادی و پیشکسوتی می‌رسند معمولاً دیگران را از خود می‌رانند و به یکی دو مرید جان‌ سپرده اکتفا می‌کنند، جوانان را به تندی نقد می‌کنند و تنها سبک شعری و سبک زندگی خود را می‌پسندند و دیگران را قبول ندارند و به قول معروف برج عاج‌نشین می‌شوند، اما استاد صاعد همواره با سعه‌صدر فراوان در منزل خود میزبان شاعران و علاقه‌مندان ادبیات و شعر بوده است.

مدیر دفتر تخصصی ادبیات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: در دیدار قبلی معاون فرهنگی شهردار با استاد صاعد، ایشان تمایل داشتند، مجموعه مقالات‌شان به چاپ برسد که در همین راستا ایشان قول حمایت دادند و پس از تایپ و ویرایش مجموعه مقالات استاد محمدعلی صاعد درباره سبک هندی، چون این مقالات مربوط به سال ۱۳۷۹ بود و نیاز به تغییراتی داشت، با اجازه خود استاد برای اصلاح در اختیار استاد محمد قدسی قرار گرفت و در پایان کتاب از سوی انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به چاپ رسید و در منزل استاد محمدعلی صاعد تقدیم ایشان شد که امیدوارم موجب خرسندی و رضایت ایشان شده باشد.

کد خبر 459751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.