۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
کاهش ۲۰ درصدی GDP در اثر تحریم

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در طول سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹، در مجموع فاکتور GDP در حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است که خسارت مهمی بر تولید ملی است.

شهرام معینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اثرات منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اظهار کرد: برای بررسی این تأثیرات باید به بررسی جز به جز آن در هر یک از زمینه‌های صنعتی بپردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: یکی از این تأثیرات کاهش قابل توجه صادرات نفتی بوده که در نتیجه آن نمی‌توانیم تولید، استخراج و بهره‌برداری از منابع نفتی را به خوبی انجام داده و درآمدهای این بخش کاهش می‌یابد. به عنوان نمونه لازم است در منطقه پارس جنوبی، سالانه چندین میلیارد دلار برای نصب تجهیزات جدید هزینه شود تا بتوان به لایه‌های عمیق‌تری از مخازن دست یافت و مانع کاهش برداشت شد.

معینی افزود: اکنون به دلیل وجود تحریم‌ها، شرکت نفت توانایی خرید چنین تجهیزاتی را ندارد و اگر با این روند ادامه دهیم در آینده ممکن است تولید گاز در کشور کاهش قابل توجهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سایر بخش‌ها از جمله صنعت خودرو و بخش خانوار نیز تحریم‌ها آسیب جدی وارد کرده است، ادامه داد: در مجموع به عنوان یک برداشت کلی از اثرات تحریم‌ها می‌توان به بررسی آمار کلان اقتصادی در زمینه تولید پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در طول سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ در مجموع، فاکتور GDP حدود ۲۰ درصد کاهش یافته که خسارت مهمی به تولید ملی است.

معینی افزود: در بخش نیروی انسانی نیز خسارات قابل توجهی داشته‌ایم؛ از جمله نیروی انسانی که برای تحصیل به کشورهای اروپایی و آمریکا سفر کرده و در سال‌های گذشته پس از کسب علم به کشور بازمی‌گشت، امروز با وجود تحریم‌ها به کشور باز نمی‌گردد.

وی ادامه داد: در بخش تولید نیز مجموع خسارت‌ها در بخش نفت، گاز، خودرو و معدن در قالب کاهش تولید دیده می‌شود که کاهش سرمایه گذاری و پس‌انداز را به دنبال دارد بنابراین در سال‌های آینده نیز نمی‌توان تولید را گسترش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه برخی از خسارت‌های تحریم قابل بازگشت نیست، اظهار کرد: به طور کلی خسارات در دو دسته تولید و بخش خانوار و نیروی انسانی دسته بندی می‌شود که در بخش خانوار شامل از دست رفتن سرپرست خانوار در پی ناتوانی در دستیابی به بسیاری از داروهای بیماری‌های خاص است.

کد خبر 459719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Salman US ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    سلام. این GDP چی هست که کاهش ۲۰ درصدی داره؟ کاهش یا افزایش اون چه تاثیری به زندگیمون داره؟ خطرناکه؟