شناسایی ۱۵۱ بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی در منطقه کاشان/۶۸ درصد ابتلا از طریق تزریق مشترک

جانشین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکنون ۱۵۱ نفر بیمار مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده که ۳۲ نفر از آن‌ها نیز تاکنون فوت کرده‌اند، حدود ۶۸ درصد افراد آلوده از طریق تزریق با سرنگ مشترک در مصرف کنندگان مواد مخدر بوده است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نامگذاری ۱۱ تا ۱۷ آذرماه به عنوان هفته اطلاع‌رسانی ایدز، اظهار کرد: با توجه به شرایط جهان به دلیل همه‌گیری اپیدمی کووید ۱۹ و تأثیر آن بر زندگی مردم امسال شعار"همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" برای روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: در واقع برای کنترل اپیدمی بیماری‌هایی مانند اچ ای وی و کووید ۱۹ نیاز است جهانیان به یکدیگر بپیوندند تا خدمات لازم جهت پیشگیری و درمان برای همه در دسترس باشد، بر این اساس هفته اطلاع رسانی ایدز فرصتی برای پرداختن به این امر مهم، جلب حمایت سیاست‌گذاران و مسئولان و بیان اقدامات، دستاوردها و چالش‌های موجود است.

جانشین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه در جهان ۳۸ میلیون نفر آلوده به بیماری ایدز هستند و در دنیا حدود هفت میلیون نفر از ابتلای خود به بیماری ایدز آگاهی ندارند، تصریح کرد: در شرایطی که جهان درگیر بیماری کووید ۱۹ است و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده، ضروری است از توجه به مسائل این بیماری و راه‌های حذف انگ و تبعیض در بیماری ایدز غافل نشویم.

وی خاطرنشان کرد: در ایران کل موارد ثبت شده بیماری ایدز حدود ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر است که ۸۲ درصد آن‌ها را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و تاکنون حدود ۱۸ هزار و ۹۳۸ نفر از آن‌ها فوت شده‌اند.

دلاوری در خصوص آمار بیماران ایدز در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تاکنون ۱۵۱ نفر بیمار مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده که ۳۲ نفر از آن‌ها نیز تاکنون فوت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: حدود ۶۸ درصد افراد در مصرف کنندگان موادمخدر از طریق سرنگ آلوده در تزریق مشترک، آلوده به اچ آی وی شدند، همچنین ۱۶ درصد از موارد ابتلا به اچ آی وی از راه جنسی و ۱۶ درصد هم از راه ناشناخته به این بیماری مبتلا شده‌اند و در منطقه کاشان حدود ۸۶ درصد از موارد ابتلا به اچ آی وی را مردان و ۱۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

جانشین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: مرکز مشاوره بیماری ایدز در مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی کاشان همه روزه به جز ایام تعطیل آماده انجام و ارائه خدمات مشاوره، آزمایش و درمان رایگان با حفظ محرمانگی به افراد دارای رفتار پرخطر است و انتظار می‌رود با مراجعه به موقع افراد دارای رفتار پر خطر و شروع به موقع درمان از پیشرفت بیماری و سرایت به دیگران جلوگیری شود.

کد خبر 459711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.