مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی چه خطراتی برای زنان بارداردارد؟

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: اگر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی در نزدیکی زمان زایمان استفاده شود، ممکن است عوارضی از قبیل طولانی شدن مدت زایمان، بسته شدن زودرس مجرای شریانی جنین و افزایش خطر خونریزی بعد از زایمان داشته باشد.

عاطفه طلاکوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) از دسته داروهایی است که با نسخه یا بدون نسخه پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: برخی افراد به خصوص زنان از این داروها بیشتر استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اثرات منفی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، تصریح کرد: از جمله اثرات منفی مصرف این داروها بروز مشکلات قلبی و عروقی، کلیوی و گوارشی است. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که برای اکثر افراد شناخته شده، شامل بروفن، ژلوفن، دیکلوفناک و مفنامیک اسید است.

خطرات جبران‌ناپذیر مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در زنان باردار

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان با توضیح اینکه مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در زنان باردار خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد، اضافه کرد: پزشکان و متخصصان به خوبی می‌دانند در صورتی که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در نزدیکی زایمان توسط مادران باردار استفاده شود، ممکن است عوارضی از قبیل طولانی شدن مدت زایمان، بسته شدن زودرس مجرای شریانی جنین و افزایش خطر خونریزی بعد از زایمان داشته باشد.

وی در خصوص مصرف مسکن‌های NSAID در سنین باروری، خاطرنشان کرد: محققان به تازگی دریافته‌اند زنانی که در سنین باروری از مسکن‌های NSAID به میزان زیادی استفاده می‌کنند، دارای قدرت باروری پایین‌تری هستند.

طلاکوب با تاکید بر اینکه داروهای NSAID در بدن باعث مهار سیستم آنزیمی سیکلواکسیژناز می‌شود، افزود: کار سیستم آنزیمی سیکلواکسیژناز در بدن تولید پروستاگلاندین‌های بیولوژیکی مهم برای بدن بوده و یکی از این آنزیم‌ها، آنزیم سیکلواکسیژناز ۲ است که در تخمدان‌ها فعالیت می‌کند و در رشد و تکامل فولیکول‌ها نقش دارد.

استامینوفن جایگزین مناسبی برای داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

وی با بیان اینکه مهار آنزیم سیکلواکسیژناز ۲ توسط داروهایی نظیر NSAID باعث ایجاد سندرومی به نام سندروم فولیکول پاره نشده می‌شود، اظهار کرد: این سندروم منجر به قطع تخمک گذاری یا تأخیر در تخمک گذاری می‌شود. همچنین آنزیم سیکلواکسیژناز نقش مهمی در باروری، لانه گزینی جنین و بقای بارداری دارد و نباید مهار شود.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان با توضیح اینکه مصرف تمام داروها باید زیر نظر پزشک باشد تا ایجاد عوارض جبران‌ناپذیر آن‌ها کنترل شود، تصریح کرد: محققان مصرف بیش از اندازه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را در زنانی که تمایل به بارداری دارند، توصیه نمی‌کنند. این افراد اگر نیازمند استفاده از داروهای مسکن هستند، باید بدانند استامینوفن جایگزین مناسبی برای داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است.

کد خبر 459700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.