۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
وظیفه کمیسیون ماده ۵ چیست؟

یک پژوهشگر مدیریت شهری با بیان اینکه وظیفه کمیسیون ماده ۵ تهیه، تصویب، ترمیم و اصلاح طرح‌های تفصیلی است، گفت: کاربری‌های املاک و اراضی در طرح‌های تفصیلی تعیین می‌شود.

ابراهیم جمشیدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کاربری‌های املاک و اراضی در چهارچوب ضوابط طرح‌های جامع و طرح‌های هادی شهری تعیین می‌شود، طرح‌های جامع شهرهای بزرگ بر اساس ضوابطی که از گذشته و در چهارچوب قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و آئین نامه نحوه تعیین و بررسی طرح‌های توسعه شهری تعیین شده است، برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر تهیه می‌شود.

وی افزود: متولی تهیه طرح جامع که راهبردها و سیاست‌های کلان کشور را در حوزه تعیین کاربری، نوع کاربری و ضوابط و مقررات نحوه استفاده از اراضی مشخص می‌کند، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است.

این پژوهشگر شهری عنوان کرد: پس از تهیه طرح‌های جامع شهری، طرح تفصیلی شهرها تهیه شده و در آن کلیه ضوابط و مقررات در حد پلاک ثبتی و کاربری هر ملک در شهر، بدون احتساب مالکیت آنها مشخص می‌شود.

جمشیدزاده تاکید کرد: هرگونه تغییر، اصلاح و ترمیم طرح‌های تفصیلی تابع ضوابط طرح جامع شهرها است که در کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب می‌شود.

وی تصریح کرد: کمیسیون ماده پنج در چهارچوب قوانین موضوعه ایران برای کلانشهر تهران و سایر شهرها جداگانه تشکیل می‌شود، این دو کمیسیون صرفاً از نظر موقعیت قرارگیری با یکدیگر تفاوت دارند و وظیفه آنها مشترک است.

این پژوهشگر مدیریت شهری گفت: دبیر کمیسیون ماده ۵ در سایر شهرها به جز تهران توسط استاندار تعیین می‌شود و دبیرخانه آن در ادارات راه و شهرسازی کنونی یا ادارات مسکن و شهرسازی قدیم قرار دارد.

جمشیدزاده با بیان اینکه وظیفه کمیسیون ماده ۵ تهیه، تصویب، ترمیم و اصلاح طرح‌های تفصیلی است، گفت: کاربری‌های املاک و اراضی در طرح‌های تفصیلی تعیین می‌شود.

کد خبر 459505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.