کارگروه ویژه برای بررسی آسیب‌های قلعه فلک‌الافلاک ایجاد شود

شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای به مرتضی محمودوند خواستار رسیدگی به وضعیت پادگان مستقر در حریم قلعه فلک‌الافلاک شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بحث ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک چند سالی است که وجود دارد، اما همواره سنگ‌هایی برای تکمیل پرونده و ارسال آن به یونسکو وجود داشت. مهم‌ترین مانع بر سر راه جهانی کردن میراث خرم‌آباد، استقرار یک پادگان متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در فروردین ۱۳۹۸ و در طی سفر علی‌اصغر مونسان که آن زمان رئیس سازمان میراث فرهنگی بود قول ساماندهی حریم قلعه تا پایان همان سال داده شد.

با این حال اکنون تقریباً ۹ ماه از سال ۱۳۹۹ پشت سر گذاشته شده، اما همچنان حریم قلعه فلک الافلاک ساماندهی نشده و حتی گزارش‌ها حاکی از وارد آمدن آسیب‌هایی به یکی مهم‌ترین میراث‌های ملی ایران است. پیش‌تر مقامات مسئول میراثی در استان لرستان و کشور از توافق با سپاه برای انتقال پادگان خبر داده بودند؛ اما این قول هنوز به عمل نرسیده است.

امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در آخرین گفت‌وگو خود که نزدیک به یک ماه پیش انجام شده دلیل عدم ساماندهی حریم را «نقد نشدن اسناد خزانه پرداختی به سپاه» عنوان کرده است. او همچنین تورم و اینکه مبلغ پرداختی شده از سمت دولت به سپاه امکان ساخت پادگان جدید را به وجود نمی‌آورد را دیگر دلایل عدم ساماندهی حریم قلعه دانسته است.

الیار عاصمی‌زاده، رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های غیر دولتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای به مرتضی محمودوند، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به وضعیت قلعه فلک الافلاک شده است. در متن این نامه آمده است:

«قلعه فلک الافلاک یک اثر تاریخی با ارزش در مقیاس جهانی است که به دلیل ارزش‌های والای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و معماری در فهرست ثبت آثار میراث جهانی قرار گرفته است. ولیکن از یک سو پایش متخصصان و دوست‌داران میراث فرهنگی و تاریخی حاکی از تشدید آسیب‌های وارده به بنا و محوطه تاریخی قلعه می‌باشد که عدم رسیدگی به این وضع باعث وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیری به پیکره بنا خواهد شد و از سوی دیگر حضور پادگان‌های نظامی در عرصه بنا فرصت‌های ثبت این مجموعه را مورد تهدید قرار داده است.

شورای هماهنگی سازمان‌های غیر دولتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی از تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه سه‌گانه میراث فرهنگی کشور از جنابعالی تقاضا داریم دستور بفرمایید کارگروه ویژه جهت بررسی علل آسیب‌ها و مشکلات به‌وجود آمده تشکیل شده و اقدامات لازم و ضروری جهت حفاظت از بنای مذکور و انتقال پادگان‌ای نظامی پیرامون قلعه، انجام پذیرد.»

کد خبر 459468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.