واکسن زدن خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسن‌های آنفلوآنزا و ذات‌الریه می‌توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سال گذشته گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین دریافت واکسن ذات‌الریه و بروز بیماری آلزایمر، مطالعه جدیدی انجام دادند و اکنون آن را روی گروه بزرگ‌تری از افراد که شامل ۵۰ هزار نفر می‌شد تکرار کردند. آن‌ها قصد دارند تأثیرات دیگر واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوآنزا را بر تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بروز بیماری آلزایمر و همچنین تأثیر ذات‌الریه و تبخال را بر روند بیماری آلزایمر بررسی کنند بنابراین در این صورت نه تنها تأثیر واکسن‌های مختلف بر بیماری آلزایمر، بلکه تأثیر بیماری‌های عفونی نیز مشخص خواهد شد.

واکسن ذات‌الریه

پژوهشگران با بررسی اطلاعات پزشکی مربوط به پنج هزار نفر که سن آنها بالای ۶۵ سال بود به این نتیجه رسیدند که دریافت واکسن ذات‌الریه بین سنین ۶۵ تا ۷۵ سال، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد علاوه بر این خطر ابتلا به این بیماری در بین افرادی که عامل خطر ژنتیکی خاص بیماری آلزایمر به نام "rs2075650 G" را ندارند به میزان ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. این عامل خطر ژنتیکی به تنظیم سد خونی مغزی کمک می‌کند و سد خونی مغز نیز مانع ورود ویروس‌ها و دیگر مواد مضر به مغز می‌شود. یک سد ضعیف ممکن است در بروز بیماری آلزایمر نقش مهمی داشته باشد.

 واکسن زدن خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد؟

ارتباط بین واکسن آنفلوآنزا و بیماری آلزایمر چیست؟

نتایج مطالعه دیگر نشان می‌دهد افرادی که یک بار یا بیشتر واکسن آنفلوآنزا دریافت کردند، ۱۷ درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار گرفتند. این میزان در بین افرادی که تعداد دفعات بیشتری واکسن آنفلوآنزا دریافت کردند ۱۳ درصد بود. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که دریافت واکسن آنفلوآنزا و تعداد دفعات تزریق آن با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط دارد علاوه بر این نتایج مطالعه دیگری که وضعیت سلامت چهار هزار فرد بالای ۶۵ سال را بررسی کرده است نشان می‌دهد خطر ابتلا به زوال عقلی در بین افرادی که واکسن‌های دیفتری، کزاز، فلج اطفال یا آنفلوآنزا دریافت کردند کمتر از دیگران بود. نتایج تحقیق دیگری نشان می‌دهد بیماران مزمن کلیوی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کردند ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به زوال عقلی قرار گرفتند.

واکسن‌ها چگونه از افراد در برابر بیماری آلزایمر محافظت می‌کنند؟

محققان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که واکسن‌ها چگونه از افراد در برابر بیماری آلزایمر محافظت می‌کنند، اما معتقد هستند که شاید پیشگیری از بروز عفونت ویروسی، مانع مبتلا شدن آنها به مشکلات عصبی ناشی از عفونت شود. احتمال دیگر بر نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن تمرکز دارد. هر چه سن افراد افزایش یابد، سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر می‌شود علاوه بر این که قادر نیست مانند قبل با ویروس‌ها و دیگر عوامل خارجی مقابله کند نمی‌تواند مانع ورود عناصر خطرناک به مغز شود یا در بهبود آسیب‌های وارد شده به مغز کمک کند.

به گفته محققان، واکسن‌ها نه تنها مانع بروز یک نوع عفونت خاص می‌شود بلکه به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. زمانی که فرد واکسن خاصی را دریافت می‌کند سیستم ایمنی بدن او به مدت چند ماه یا چند سال فعال می‌شود و مانع بروز دسته‌ای از بیماری‌های دیگر نیز می‌شود علاوه بر این کسانی که واکسینه می‌شوند به روش‌های دیگر مانند پیروی‌ کردن از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن از سلامتی خود محافظت می‌کنند؛ هر دوی این راهکارها مانع بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

 واکسن زدن خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد؟

توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از بروز آلزایمر

واکسن‌های آنفلوآنزا و ذات‌الریه از افراد در برابر بعضی بیماری‌های عفونی و عوارض ناشی از آن‌ها محافظت می‌کند. مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که این واکسن‌ها مانع بروز زوال عقلی نیز می‌شود علاوه بر این از آنجایی که واکسن‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد کمک می‌کند باعث می‌شود آنها عمر طولانی‌تری داشته باشند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افراد بالای ۶ ماه سن، باید هر پاییز واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. همچنین افراد بالای ۶۵ سال نیز باید به منظور پیشگیری از ذات‌الریه، این واکسن را تزریق کنند.

کد خبر 459432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.