ماجرای قصور پزشکی و احیای نوزاد ۲ماهه در غسالخانه "آبدانان" چه بود؟

ماجرای بازگشت به زندگی نوزاد ۲ماهه در غسالخانه آبدانان از تولد تا قصور پزشکی، صدور مجوز فوت و احیا چه بود؟ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام پاسخگو نیستند.

به گزارش ایمنا، شامگاه پنجشنبه خبری با عنوان "زنده‌شدن کودک ۲ماهه در غسالخانه" فضای رسانه‌ای ایلام را به خود مشغول کرد. این خبر حکایت از آن داشت که کودکی ۲ماهه درپی قصور پزشکی در بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام به تلقی آنکه فوت کرده، راهی سردخانه بیمارستان و سپس تحویل خانواده جهت انتقال به زادگاه وی در شهرستان آبدانان برای تدفین شده است.

خانواده کودک ۲ماهه با تحویل پیکر به سمت آبدانان حرکت می‌کنند و با گذشت ۱۷۵ کیلومتر فاصله آبدانان به ایلام، پیکر نوزاد را جهت غسل و انجام مسائل شرعی تدفین به غسالخانه آبدانان می‌برند و تحویل غسال می‌دهند.

روایت مرتضی بیگی، مسئول غسالخانه آبدانان از این اتفاق تلخ، شنیدنی است؛ "به‌رسم معمول جهت غسل میت وارد غسالخانه و با پیکر کودک ۲ماهه‌ای روبه‌رو شدم که باید  غسل داده شود؛ اما با نگاهی به پیکر نوزاد متوجه آن شدم که دارد نفس می‌کشد و دارای ضربان قلب است. اقدامات احیا با توجه به آموزش‌ها و دانسته‌های خود برای زنده‌شدن انجام و مراتب به اورژانس اعلام و پیکر نوزاد به بیمارستان منتقل شد."

با وجود این "ایمانی" پدر نوزاد در ارتباط با چگونگی ماجرای بستری و اعلام مرگ نوزاد خود گفت: "۲ماه پیش به علت پارگی کیسه آب مادر و زمان باقی‌مانده تا زایمان طبیعی، نوزاد از طریق سزارین در بیمارستان رسول اکرم(ص) آبدانان به دنیا آمد که متأسفانه با افت اکسیژن خون همراه شد."

وی افزود: بیمارستان رسول اکرم(ص) آبدانان بنابر شرایط پیش‌آمده و نبود امکان برای مراقبت ویژه اطفال؛ اقدام به اعزام این نوزاد به بیمارستان طالقانی ایلام می‌کند که نوزادمان به مدت ۱۶روز در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بوده و پس از بهبودی اعلام می‌شود نوزاد مشکلی نداشته و طفل می‌تواند از طریق شیر مادر تغذیه کند و ترخیص می‌شود.

پدر نوزاد ادامه داد: بعد از گذشت حدود ۲ماه از تولد نوزاد در چند روز پیش مجدداً احساس کردیم که فرزندمان دچار مشکل شده و او را به بیمارستان رسول اکرم(ص) بردیم؛ کارکنان این بیمارستان به علت نداشتن امکانات تخصصی و وجود سابقه بیماری باردیگر اقدام به انتقال نوزاد به بیمارستان امام خمینی(ه) استان ایلام کردند.

ایمانی گفت: متأسفانه بیمارستان امام خمینی(ره) به این موضوع اهمیت زیادی نداده و طفل را به‌جای بستری در مراقبت‌های ویژه کودکان، در بخش عمومی اطفال این بیمارستان بستری کردند و یک دستگاه اکسیژن در کنار طفل قرار داده تا با حضور مادر مشکل اکسیژن نوزادمان برطرف شود.

مادر نوزاد نیز گفت: شامگاه پنجشنبه یکی از پرستاران این بیمارستان وارد اتاق شد و اقدام به قطع اکسیژن بیمارمان کرد و به من توضیح داد، چون امکان استفاده از ماسک دستگاه برای نوزاد نیست؛ فلذا دستگاه اکسیژن را در کنار کودک و بر سینه نوزاد گذاشته می‌شود.

وی افزود: با اقدام پرستار بعد از دور شدن دستگاه اکسیژن، نوزادم دچار کمبود اکسیژن شد و تقریباً از هوش رفت؛ با تکان خوردن طفل فهمیدم فرزندم دارد از دست می‌رود.  پرستاران  را خبر کردم و با استیصال  از این اتاق به آن اتاق به این طفل اکسیژن‌رسانی مجدد شد ولی به دلیل  اینکه مدت‌زمان زیادی نوزاد بدون اکسیژن بود تنفس فرزندم با سختی انجام شد.

مادر این نوزاد با بیان اینکه "پزشک معالج در گفت‌وگو با من از بهبودی مجدد کودک اظهار ناامیدی کرد و اعلام داشت فرزند شما تقریباً فوت‌شده و فقط منتظر مرگ آن هستیم" گفت: با شنیدن سخن پزشک معالج  از وی خواستم که حداقل جسد را تحویل دهند تا با خود ببریم؛ کادر درمان بیان کردند که ما نمی‌توانیم یک نوزاد که هنوز از دنیا نرفته را جواز دفن دهیم.

علی‌رغم گفته پزشک معالج، دستور تسویه و اقدامات ترخیص داده و از من درخواست ۵ میلیون تومان هزینه بیمارستان شد، در حین اقدامات تسویه، کادر درمانی گواهی فوت را صادر و جسد را به سردخانه منتقل می‌کنند.

پدر این نوزاد هم گفت: بعد از تحویل اعلام فوت فرزند و ارائه گواهی فوت راهی سردخانه شدیم که آنجا هم به ما گفتند؛ باید از طریق آمبولانس حمل جسد نوزاد انتقال پیدا کند ولی با اصرار ما مسئولیت و تعهد شخصی با ماشین خودم اقدام به آوردن پیکر فرزندمان به آرامستان ایلام کردیم که کسی تحویل نگرفت و مسئولان غسالخانه ایلام اظهار داشتند روز تعطیل است و این شد که پیکر تحویلی را به آبدانان آوردیم.

ایمانی تأکید کرد: در مسیر انتقال متوجه شدم که نوزاد فوت‌شده سرفه می‌زند اما برادرم که همراه من بود آن را خیال‌بافی تلقی کرد و نهایتاً نوزاد به آبدانان و غسالخانه منتقل و با تشخیص مسئول غسالخانه مشخص شد که نوزاد دارای نبض و تپش قلب است که اقدامات احیا توسط غسال انجام و مجدد به بیمارستان رسول اکرم(ص) انتقال یافت و بیمارستان رسول اکرم(ص) زنده‌بودن نوزاد را تأیید و اقدامات درمانی را شروع کرد.

با این حال گفته می‌شود این نوزاد به‌دلیل مشکلات اخیر در کما به‌سر می‌برد و زنده‌ماندن وی در هاله‌ای از ابهام است.

در همین حال خبرنگار تسنیم برای تعیین صحت و سقم اظهارات والدین نوزاد به سراغ رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام رفت اما هیچ کدام از مسئولان دانشگاه و بیمارستان حاضر به گفت‌وگو و اظهارنظر نشدند و تنها مسئولی که از دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در این ارتباط سخن گفت؛ جمیل صادقی‌فر، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بود که اعلام کرد: "از موضوع بی‌اطلاع هستم اما اگر این نوزاد دارای مشکلات مادرزادی است، حاضریم از طریق مؤسسه محک کمک‌های لازم جهت درمان نارسایی‌های مادرزادی وی را انجام دهیم!"

منبع: تسنیم

کد خبر 459380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.