کارآفرینان آینده، انحصار قدرت‌ها را می‌شکنند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برخی کارآفرینان بدون اینکه آسیبی به فرایند توسعه بزنند، عدالت را در جامعه گسترش می‌دهند و فرصت خلق ثروت برای هر فردی ایجاد می‌شود؛ در کنار این اتفاقات توسعه نیز پیش می‌رود و حتی آهنگ توسعه را نیز افزایش داده است

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی در یک گفت‌وگوی برخط در خصوص ارتباط کارآفرینی و مبارزه با بی عدالتی اجتماعی اظهار کرد: دو بحران مسائل زیست محیطی و نابرابری اجتماعی جهان و تمدن بشری را تهدید می‌کند و همه را نگران کرده است. ۵۰ درصد ثروت جهان متعلق به یک درصد از مردم بوده و روز به روز نابرابری‌ها بیشتر می‌شود. از زمان شیوع بیماری کرونا، بسیاری از زندگی‌ها نابود شد در حالی که وضعیت و ثروت افراد ثروتمندی همچون جف بزوس بیشتر شده است.

وی افزود: نابرابری اجتماعی، پایداری تمدن بشری را برهم می‌زند. جنبش‌های مختلف مانند جلیقه زردها در پاریس و اشغال وال‌استریت در آمریکا یا جنبش ۹۹ درصد، سرریز بحران‌هایی است که باعث نابودی تمدن بشری در آینده می‌شود. نابرابری اجتماعی دغدغه جهانی است و ریشه بی عدالتی که دنیا را فرا گرفته به نابرابری در فرصت خلق ثروت بازمی‌گردد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: خلق ثروت افراد در مکان‌های مختلف برابر نیست چون اکوسیستم‌های محل زندگی و پیرامون متفاوتی دارند. نابرابری از یک شانس کارآموزی شروع می‌شود، که ممکن است زندگی افراد را به‌طور کامل زیر و رو کند. این نابرابری در فرصت خلق ثروت تبدیل به نابرابری در توزیع ثروت می‌شود و به تدریج نابرابری در ثروت به وجود می‌آید و در نهایت به شرایط فعلی رسیده و باعث شکاف بیشتر می‌شود.

خسروی ادامه داد: عوارض این موضوع را در جامعه خودمان در تاریخ ۹۹.۹.۹ دیدیم؛ برخی در صف مرغ ۱۸ هزار تومانی ایستاده بودند و برخی در صف تولدهای لاکچری که قطعاً باعث متلاشی شدن جامعه می‌شود. البته این نابرابری تنها شامل ایران نمی‌شود بلکه در کل جهان وجود دارد که در بعضی جوامع شدیدتر است.

وی تصریح کرد: نابرابری که در دنیا به وجود آمده و خاص کشور ما نیست، پایداری را در همه جوامع بشری تهدید می‌کند، رویه‌ای زجرآور شده و جوامع را به سمت ناپایداری می‌برد.

وی افزود: بشریت شش دهه، تمام امید خود را برای عدالت به اندیشه‌های سوسیالیستی سپرد و با فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و سوسیالیست ناامید شد بنابراین مجبور بود بین توسعه و عدالت یکی را انتخاب کند که مجبورا توسعه را پذیرفت زیرا توسعه بهتر از مفاهیم شبه عدالت بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بعد از شکست سوسیالیست، نگاه سرمایه داری در دنیا غلبه کرد. اما در دو دهه اخیر اتفاق جدیدی رخ داد و بعضی از کارآفرینان فعالیتی را ارائه کرده‌اند که فرصت جدید خلق ثروت را برای بشر به ارمغان آورده است.

وی تصریح کرد: پیشتر در دنیا صنعت رسانه در انحصار افراد ثروتمند بود و رسانه صنعتی در خدمت افراد خاص بود اما یک کارآفرین یوتیوب را ساخت و تولید ویدئوهای یوتیوب انحصار صنعت رسانه را شکست.

خسروی افزود: فرصت جدید خلق ثروتی که در اختیار عموم مردم نبود با نوآوری یوتیوب یا نمونه ایرانی آن آپارات در اختیار همه قرار گرفت و غول رسانه را شکست داد. صنعت گردشگری نیز سال‌ها در انحصار افراد خاص بود و به‌طور مثال در حوزه هتلداری، هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون دایر شد اما کارآفرینی با راه انداختن MVware، باعث شد هرکسی بتواند با یک نیم طبقه وارد صنعت گردشگری و هتلداری شود.

خسروی گفت: با پدیده‌ای در جهان روبرو هستیم که روز به روز در حال گسترش است، برخی کارآفرینان بدون اینکه آسیبی به فرایند توسعه بزنند، عدالت را در جامعه گسترش می‌دهند و فرصت خلق ثروت برای هر فردی ایجاد می‌شود؛ در کنار این اتفاقات توسعه نیز پیش می‌رود و حتی آهنگ توسعه را نیز افزایش داده است.

وی ادامه داد: در همین یک نمونه MVware توسعه گردشگری را گسترش داد و سه میلیون واحد اقامتی در سراسر دنیا شکل گرفت و سه میلیون نفر با ایده یک کارآفرین وارد صنعت هتلداری شدند.

وی افزود: تا یک دهه آینده با کارآفرین‌هایی مواجه می‌شویم که انحصار در سایر حوزه‌ها را نیز می‌شکنند. انحصار صنعت سرمایه گذاری خطر پذیر نشکسته و زمزمه‌های آن در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری خطر پذیری که هر شهروندی با هر سرمایه‌ای بتواند سرمایه گذاری خطر پذیر ورود کند، به گوش می‌رسد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ابراز امیدواری کرد: به زودی صنعت نفت و خرید و فروش آن به غیر از شرکت‌های خاص در اختیار افراد و شهروندان قرار گیرد تا بتوانند نفت خام خاورمیانه را خریداری و به فروش برسانند.

وی گفت: همه کارآفرینان این قابلیت را ندارند و از هر ۱۰۰ کارآفرین، یک کار آفرین کار متفاوت انجام می‌دهد و زمینه مشارکت شهروندان را در یک حوزه ایجاد می‌کند.

خسروی تصریح کرد: مارکت پلیس‌ها به نوعی انحصار در تجارت را می‌شکنند سایت‌هایی مانند آمازون به شهروندان این اجازه را می‌دهد که با هر میزان سرمایه وارد بازار تجارت الکترونیک شوند. یکی از راه‌کارهای جدی افرادی که دغدغه عدالت دارند، باید از کارآفرین‌هایی که خلق ثروت را متکثر می‌کنند حمایت کنند زیرا انحصار خلق ثروت از یک قشر خاص را شکسته و بین همه مردم توزیع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است نحوه جدید حمایت از کارآفرینان به وجود بیاید تا به زودی شاهد تولد مفهومی در ادبیات جهانی کارآفرینی که حاصل ترکیب عدالت و کارآفرینی باشد، باشیم.

خسروی ادامه داد: شاید خیلی دور نباشد که ببینیم شتاب دهنده‌ها، پارک‌های فناوری و مراکز رشد از کارآفرینانی حمایت می‌کنند که دغدغه به اشتراک گذاشتن فرصت‌های خلق ثروت را دارند و در نتیجه کار این کارآفرینان میلیون‌ها نفر در حوزه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی ورود کنند که هر شهروندی در سراسر دنیا بتواند در آن مشارکت کند.

کد خبر 459367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.