شهر بدون مانع

نشست «شهر بدون مانع» با موضوع بررسی وضعیت مناسب‌سازی شهرها با حضور اعضای شورای شهر اصفهان، تهران و یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست «شهر بدون مانع» شامگاه گذشته (چهارشنبه) به مناسبت روز جهانی معلولان و به میزبانی خبرگزاری ایمنا با موضوع مناسب‌سازی شهرها برگزار و از طریق صفحات خبرگزاری در فضای مجازی پخش شد.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان، به‌صورت حضوری و زهرا نژادبهرام، رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران و سپنتا نیکنام، رئیس کمیته مناسب‌سازی شورای اسلامی شهر یزد به‌صورت برخط مهمانان این نشست بودند.

شهرها با خواص مردانه ایجاد شده‌اند

شیرین طغیانی در این نشست اظهار کرد: از زمانی که شهرها برای ساکنان و مردم آغوش باز کردند حضور شهروندان می‌توانست باعث ارتقای کیفیت آن‌ها باشد. در بسیاری از شهرهای جهان، در ابتدای شکل‌گیری فضاهای شهری جنس و خواص مردانه داشت اما با ارتقای کیفیت فضاهای شهری و باز شدن فضای شهری باعث شد همه شهروندان با تنوع جنسیتی، معلولان کودکان و زنان در شهر حضور داشته باشند.

وی افزود: مدیریت شهری آن چنان که باید نتوانسته پاسخگوی رفع نیازهای معلولان باشد اما مطمئن هستیم با رویکردی که در شهرها به‌وجود آمده است در آینده بسیاری از پروژه‌ها با توجه به امکان رفع نیاز افراد دارای انواع معلولیت اجرا می‌شود.

طغیانی اضافه کرد: در مناسب سازی برای سالمندان، کودکان و دیگر اقشار جامعه با مجموعه‌ای از طیف‌ها رو به رو هستیم و نمی‌توان انتظار داشت که مشکلی که در طول سال‌ها شکل گرفته به‌راحتی رفع شود بلکه مجموعه‌ای از اقدامات در زیرساخت‌های شهری برای آن لازم است.

وی با اشاره به ورود اتوبوس‌های جدید به چرخه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان ادامه داد: اتوبوس‌های جدید برای حضور معلولان مناسب است اما شاید سایر ویژگی‌ها از جمله ایستگاه‌ها و پیاده‌روهای مناسب برای سوار شدن معلولان هنوز به‌طور کامل ایجاد نشده است. البته نباید تلاش مدیریت شهری در این سال‌ها را نادیده بگیریم.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان اظهار کرد: در اصفهان که شهر تاریخی است درصد فضاهای موجود نسبت به فضاهای جدیدی که ایجاد می‌شود بیشتر است بنابراین رویکرد مدیریت شهری توجه کامل به ایجاد زیرساخت‌ها در فضاهای جدید و فراهم کردن این امکانات در زیر ساخت‌های موجود است.

فعال شدن کمیته مناسب‌سازی در شهرداری اصفهان

طغیانی افزود: ستاد مناسب سازی در شهر اصفهان از سال ۹۱ تشکیل شده بود اما به طور جدی از سال ۹۳ شروع به کار کرد و تا کنون حداقل ۵۱ جلسه داشته است و در تصمیمات آن‌ها از نظرات معلولان استفاده شده است.

وی تدوین طرح جامع پیاده‌روهای شهر اصفهان مناسب برای معلولان، ایمن سازی، همسطح‌سازی و مناسب‌سازی اجزای ترافیکی، گویاسازی ۲۰۰ اتوبوس و احداث کف فرش نابینایان در ایستگاه‌های بی. آر. تی بسیاری از معابر را از جمله دستاوردهای این ستاد نام برد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان گفت: سال گذشته ۱۵ خیابان به عنوان نمونه در اصفهان انتخاب شد و قرار شد که با در نظر گرفتن شرایط معلولان ایمن‌سازی شوند.

وی با بیان اینکه در معابر تاریخی گاهی ممکن است به دلیل عرض کم پیاده‌رو، امکان مناسب‌سازی در آن وجود نداشته باشد، افزود: نمی‌توان ادعا کرد تمام معابر اصفهان مناسب‌سازی شده است اما در تمام جلسات برای طرح‌هایی که در شهر تدوین می‌شود توجه به نیاز معلولان و مناسب سازی شهر برای آنان در دستور کار بوده است.

دسترسی معلولان به چهارباغ درحال اصلاح است

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان اشاره کرد: زمانی که شورای پنجم آغاز به کار کرد وارث طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ بود. ایراداتی وجود داشت و برای رفع آن تلاش شد، درپی بازدیدهای بسیار از این پروژه ضعف‌های موجود به ویژه در رابطه با دسترسی معلولان و تسهیل کمک‌رسانی خودروهای امداد وجود داشت که با تذکرهای متعدد، این اشکالات و اختلاف ارتفاعات که مانع دسترسی می‌شد تا حد امکان برطرف شد. پله‌های این گذر مناسب‌سازی شد و جزئیات مسیر میانی پیاده‌راه نیز در هیئت مدیره سازمان بهسازی و نوسازی مطرح و تصویب شد.

طغیانی افزود: تلاش شده موانعی که دسترسی به محور چهارباغ را محدود می‌کند برطرف شود و معلولان مجبور نباشند در مسیر حرکت از این گذر مدام مسیر خود را تغییر دهند اما احتمالاً هنوز نقاطی از چهارباغ اصفهان وجود دارد که نیازمند اصلاح است، در طرح اولیه توجه کاملی به مسئله نیازهای معلولان، به ویژه افرادی که ویلچر دارند، نشده بود اما از همان ابتدای طرح ایجاد مسیر تردد نابینایان پیش‌بینی شده بود.

وی اظهار کرد: چندی پیش در این خصوص پیگیری و تذکر متعدد داده شد اما اینکه اکنون این تذکرها تکرار نمی‌شود، به این معنا نیست که از گفتن آن خسته شده باشم بلکه با نگاهی منصفانه می‌توان دید که فرآیندها به سمت رفع نواقص حرکت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری به بازنگری طرح تفصیلی اصفهان اضافه شده و کسانی که برای مجوز ساخت و ساز اقدام می‌کنند ملزم به رعایت اصول مربوط به مناسب‌سازی معابر هستند.

طغیانی با بیان اینکه رمپ‌های ویژه معلولان باید شیب استاندارد را داشته باشند، افزود: در شهر اصفهان، چالش‌های ما به فضاهای موجود بر می‌گردد، استانداردهای موردنیاز به مدیران و پیمانکاران شهرداری ابلاغ شده، اما ممکن است در برخی موارد در مرحله اجرا، به دلیل محدودیت‌های زمانی جزئیات این استانداردها رعایت نشود بنابراین باید نظارت‌ها بیشتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی باید اقدامات جدی بشود، تصریح کرد: این فرهنگ‌سازی باید در خصوص پیمانکاران نیز مورد توجه باشد؛ آن‌ها وظیفه دارند کار را به بهترین شکل انجام داده و به رعایت قانون به دید امری دست و پاگیر نگاه نکنند.

تلاش اصفهان برای دستیابی به شهری همه شمول

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان گفت: شرایط سخت کلانشهری مانند اصفهان در مواجهه با مشکلات بزرگی که دارد مانند آلودگی هوا و خشکی زاینده رود ایجاب می‌کند مدیریت شهری بررسی همه موضوعات را به طور همزمان پیش برده و به آن‌ها توجه کند بنابراین مناسب‌سازی شهر تنها بخشی از وظایف شهرداری است.

طغیانی با اشاره به تدوین برنامه جامع شهر منطقه اصفهان به صورت پایلوت در کشور، افزود: رویکرد تهیه این برنامه مشارکتی بود و اصفهان تجربه خوبی در تهیه برنامه‌های توسعه شهری به دست آورد. این تجربه به ارتقای مشارکت مردم اصفهان در آینده کمک کرده و ارتباط هرچه بیشتر با معلولان که جامعه هدف مناسب‌سازی هستند یقیناً هدایت‌کننده اقدامات مدیریت شهری خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجارب شهرهای جهان در زمینه گردشگری دسترس‌پذیر، ادامه داد: تدوین سند راهبردی مناسب سازی فضاهای شهری، راه‌اندازی پویش «هوای معلولان شهرم را دارم»، احداث ایستگاه‌های ورزشی مناسب معلولان در خیابان مطهری، شروع به ساخت ورزشگاه اختصاصی معلولان در منطقه ۱۳ اصفهان، احداث پارک اختصاصی معلولان و جانبازان در منطقه چهار، بخشی از اقدامات اصفهان برای تسهیل دسترسی معلولان به منابع و امکانات شهری است.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان گفت: شهر اصفهان در شکل‌گیری مواردی از این دست همواره پیشتاز بوده و این موضوع در دوره پنجم نیز دنبال شده و تلاش شده با پاسخ به نیاز سالمندان، معلولان و کودکان به سمت شهر همه شمول حرکت کنیم.

طغیانی افزود: در دوره اخیر توجه به ایجاد مسیرهای پیاده در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است و اگر شرایط بودجه‌ای محدودیتی ایجاد نکند این اتفاقات برای گردشگرانی که پس از کرونا به اصفهان سفر می‌کنند نیز شهر را در دسترس‌تر می‌کند.

هیچ پروژه‌ای در تهران بدون مناسب‌سازی اجرا نمی‌شود

در ادامه زهرا نژادبهرام، با بیان اینکه مناسب‌سازی مقوله‌ای جدی، اصلی و ضروری برای حیات شهری محسوب می‌شود، اظهار کرد: ناتوانی‌ها تنها در حوزه‌های جسمی و حرکتی نبوده و ضعف در حواس پنج گانه مانند ناشنوایی و نابینایی و دیگر معلولیت‌ها همچون اوتیسم را نیز شامل شده و شهر پذیرای حضور افراد دارای این معلولیت‌ها نیز باشد.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در طول سه سال گذشته با تمام افت و خیزهایی که وجود داشت این رویکرد به یک برنامه شهری تبدیل شد. قرار شده است با توجه به هماهنگی‌هایی که با همه بخش‌های شهری داشتیم هیچ پروژه‌ای در تهران افتتاح نشود مگر اینکه مناسب‌سازی در آن شکل گرفته باشد و از ایستگاه‌های مترو تا بوستان‌های تهران، همگی باید مناسب‌سازی در آن رعایت شده باشد.

وی با بیان اینکه تهران با جمعیتی چند میلیونی، ۲۰۰ سال سابقه پایتخت بودن داشته و دارای حدود ۱۰ هزار کیلومتر معبر و حدود ۶۵۰ کیلومترمربع وسعت است، تاکید کرد: شهر به یکباره شکل نگرفته و طبیعتاً ساخت و سازها و ایجاد معابر نیز در طول ۲۰۰ سال گذشته شکل گرفته است. پیش از این موضوع مناسب‌سازی در دستور کار نه تنها ایران، بلکه در دستور کار جهانی نیز نبوده و کمتر به آن توجه شده است. در اواخر قرن بیستم و اوایل هزاره سوم بود که مقوله مناسب‌سازی به این شکل و با این رویکرد و به عنوان یک مطالبه اجتماعی در حوزه شهرسازی تشکل‌های دولتی و شهروندان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری تهران، گفت: در ابتدا ما این موضوع را به عنوان یک دغدغه مطرح کردیم. از طرفی به عنوان یک مطالبه اجتماعی نیز مطرح شد و خوشحال هستیم که این اتفاق افتاده که همه می‌خواهند مناسب‌سازی را انجام دهیم به نحوی که اگر اجرای پروژه‌ای را بینند یا در معبری تردد داشته باشند اولین چیزی که به چشمشان می‌آید موارد مناسب‌سازی است.

بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی تهران برای مناسب‌سازی

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه این مطالبه اجتماعی را مدیریت شهری شکل داده است، اظهار کرد: دومین اقدام این بود که این مسئله تبدیل به یک دغدغه عمومی شود یعنی این دغدغه تنها مختص مدیریت شهری نیست که تنها ستاد مناسب‌سازی یا معاونت شهرسازی این کار را انجام دهد بلکه یک مقوله عمومی است و شهردار تهران و تمامی معاونان شهرداری نسبت به رعایت آن حساس شده و مناسب‌سازی به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است.

وی با اشاره به بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی تهران در حوزه مناسب‌سازی، اظهار کرد: این بودجه‌ها به تمام بخش‌ها از جمله فضای سبز و حمل و نقل عمومی تخصیص داده شده و در واقع بودجه مناسب‌سازی را متمرکز نکردیم از آنجا که این مقوله به یک دغدغه و مطالبه شهری تبدیل شده است ما در تمامی بخش‌های بودجه ریزی بحث‌های مناسب‌سازی را مورد توجه قرار دادیم.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بودجه تأمین شده بود و احتیاج داشتیم که برنامه داشته باشیم بنابراین روی تدوین برنامه‌ای تمرکز کرده و برنامه جامع مناسب‌سازی معابر شهر تهران را تهیه کردیم. این برنامه در سال ۹۹ و پس از تهیه در معرض دید شهروندان و در سایت معاونت شهرسازی شهرداری تهران قرار گرفت تا مشارکت اجتماعی نیز وارد این عرصه شود.

نژادبهرام گفت: نظرات شهروندان در خصوص این برنامه جامع که مشاور تهیه کرده بود ارائه شد. این برنامه ۱۵ تا ۲۰ روز بر روی سایت بود و اعلام عمومی شد و حدود یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ نظر درباره آن داده شد که مشاور با توجه به شرایط و ظرفیت‌هایی که داشت از آن استفاده کرد.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فعالیت ستاد مناسب‌سازی تهران از سال ۹۴ متوقف شده بود، تصریح کرد: در سال ۹۶ که مدیریت پنجم وارد کار شد یکی از دغدغه‌های اصلی این بود که این ستاد فعال شود و ابتدای سال ۹۷ موفق شدیم که آن را فعال کنیم.

نژادبهرام افزود: دوره فعالیت این ساختار حدود دو سال بوده است. زمانی که ستاد فعال شد کمیته‌های زیرساختی خود را در ۲۲ منطقه شهری فعال کرد و همه مناطق شهری ما در حال حاضر کمیته مناسب‌سازی دارند و نمایندگان شورای شهر نیز در تمامی این ۲۲ منطقه در کنار معلولان و اعضای کمیته مناسب‌سازی حضور دارند.

وی تاکید کرد: درست است که در ستاد مناسب‌سازی سه تا چهار نفر از افراد دارای معلولیت عضو هستند اما در بخش اجرا نقص داشتیم که با دستور شهردار تهران برطرف شد و برای چهار معاونتی که مستقیم با پروژه‌های شهری در ارتباط بودند مشاور از بین افراد معلول در نظر گرفته شد.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: معاونت خدمات شهری، معاونت شهرسازی، معاونت عمران و معاونت حمل و نقل هرکدام دو مشاور معلول را با رعایت عدالت جنسیتی به کار گرفتند.

مناسب‌سازی معابر تهران به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۳۰ کیلومتر از معابر شهری مناسب‌سازی شده و این میزان تا پایان سال به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد، تصریح کرد: مناسب‌سازی در تهران به شکل مقطعی و گذرا نبود بلکه در قالب لوپ‌هایی اتفاق افتاد که همزمان بتواند در کنار ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های اتوبوس بی‌آرتی و بوستان‌هایی که مناسب‌سازی شده‌اند باشد. به همین دلیل حالت لوپ مانند در نظر گرفته شد که از یک جا شروع و به یک جای دیگر ختم شود. این مهم‌ترین رویکردی بود که در قالب طرح ۵۰۰ کیلومتر مناسب‌سازی شهر تهران مورد توجه قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در میان پیاده‌روها تیر چراغ برق، کابل‌های مخابرات، حلقه‌های فلزی مربوط به فاضلاب وجود دارد که سطح آن از سطح پیاده رو بالاتر است یا وسط پیاده رو پایه‌ها و بنرهای تبلیغاتی و حتی پایه‌های پل‌های عابر پیاده و درختان عامل مزاحم برای عابران پیاده محسوب می‌شود.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: جا به جایی و قرار دادن همه آن‌ها در یک مسیر ظاهراً مقوله کوچکی است اما معاونت عمران زحمات بسیاری کشید و توانست با دستگاه‌های مختلف هماهنگی کند تا این موارد در ۲۳۰ کیلومتر مناسب‌سازی شده محقق شود.

مناسب‌سازی ۹۰ درصد ایستگاه‌های BRT تهران

نژادبهرام اظهار کرد: مناسب‌سازی تنها برطرف کردن موانع شهری نیست بلکه باید علائم مربوط به نابینایان نیز در معابر شهری در نظر گرفته شود تا افراد نابینا بتوانند از آن استفاده کنند. انواع علائم بساوایی بررسی شد و دو سه نمونه مورد استفاده قرار گرفت. در مجموع بیش از ۹۰ درصد ایستگاه‌های بی‌آرتی برای تردد با ویلچر و عصا و حرکت‌های بساوایی مناسب‌سازی شده است. ایستگاه‌های مترو که قرار است افتتاح شود همگی مناسب‌سازی شده و پله برقی دارند و قرارداد احداث ۵۰ آسانسور نیز بسته شده است که در حال نصب شدن هستند و امیدواریم بتوانیم حداقل ۴۰ تا از ایستگاه‌های جدید و قدیم را مناسب‌سازی کنیم تا شهروندان معلول بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

جانمایی نیوجرسی در پیاده‌روها اصلاح می‌شود

وی گفت: به دلیل شرایط خاص اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و بین الملل تهران، برخی از واحدها اقداماتی انجام می‌دهند که برخلاف پهنه فعالیت آنها است و شهرداری برای جلوگیری از فعالیت آنها معمولاً از نیوجرسی برای مانع شدن از ادامه فعالیتشان استفاده می‌کند.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: معمولاً این نیوجرسی‌ها به نحوی گذاشته می‌شود که ورودی ساختمان را مسدود کند اما به دلیل اینکه پیاده‌روها به اندازه کافی وسیع نیستند، می‌تواند به عاملی برای سد راه معلولان تبدیل شود.

نژادبهرام با تاکید بر لزوم توجه به دسترسی معلولان در پیاده‌روها هنگام قرار دادن نیوجرسی‌ها، افزود: همین جا از همکارانم در مدیریت شهری شهر تهران در خواست می‌کنم که نسبت به جانمایی مناسب این نیوجرسی‌ها با توجه به شرایط پیاده روها اقدام جدی کنند و در صورت امکان از نیوجرسی استفاده نکنند و از موانع دیگری استفاده شود تا مانعی را بر سر راه عابران پیاده ایجاد نکند.

وی گفت: قول می‌دهم در اولین جلسه کاری که در شورا خواهیم داشت این موضوع را پیگیری کنم تا نسبت به آن با کمک مشاوران و همکاران راه حل مناسبی ارائه شود.

نقشه رایا تسهیل کننده تردد افراد دارای معلولیت

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: از جمله اقدامات خوبی که مدیریت شهری انجام داد این است که ما به وسیله سیستم الکترونیکی که داشتیم توانستیم با کمک سازمان فناوری "نقشه رایا" ایجاد کنیم.

نژادبهرام ادامه داد: نقشه رایا، نقشه‌ای است که به صورت اپلیکیشن نیز قابلیت دسترسی دارد و به معلولان کمک می‌کند که بدانند کدام ایستگاه‌ها (ایستگاه‌های بی‌آرتی و مترو) مناسب‌سازی شده است. این کمک بزرگی است تا معلول بتواند در حین استفاده حداقل بداند کجاها مناسب‌سازی شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات دستور العمل فعالیت پیمانکاران است که چگونه آنها را انتخاب کنیم و دستورکاری آنها در ارتباط با مناسب‌سازی چگونه باشد. این موارد را به تأیید سازمان استاندارد رساندیم و تبدیل به یک برنامه اقدام برای شهرداری و استاندارد فعالیت پیمانکاران در حوزه مناسب‌سازی شده است.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در ارتباط با حوزه ناشنوایان نیز برای هرکدام از مناطق شهری در مکان شهرداری منطقه، یک مترجم ناشنوا به کار گرفته شده است تا زمانی که ناشنوایی به شهرداری مراجعه می‌کند، بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: وسایل مخصوص برای ورزش معلولان در همه پارک‌ها وجود ندارد. با مذاکره‌ای که با رئیس سازمان پارک‌ها انجام دادیم پارک اندیشه که در منطقه ۷ شهرداری تهران قرار دارد مشخصاً قرار است که وسایل خاص زنان معلول را تأمین کند. همچنین پارک بزرگ لاله در منطقه شش، سال گذشته مجهز به وسایل خاص بازی معلولان شد که این موارد توسط سازمان زیباسازی تهیه شده است.

اقدامات مناسب‌سازی باید به تمام بخش‌ها تسری پیدا کند

نژادبهرام افزود: در ارتباط با ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای معلولان، گام‌های نخست را طی می‌کنیم مثل قطره جوهری می‌ماند که روی آب ریخته شده است و امیدواریم پخش شود و درون همه بخش‌ها و فضاهای شهری نشت کند. آنچه که ما انجام داده‌ایم آن قطره است اما این قطره نقش جوهری خودش را دارد.

وی تصریح کرد: فرهنگ سازی مقوله بسیار مهمی است برای همین ستاد مناسب‌سازی شهر تهران کارگروهی به نام کارگروه اجتماعی دارد که در آن با دید فرهنگی نسبت به این موضوع اقدام می‌کند.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: تهیه پوسترها و بنرها به مناسبت روز جهانی معلولان در عرصه اجتماعی و مجازی و همچنین فضای شهری نیز در این راستا حائز اهمیت است و با نصب این تابلوها در جهت اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ و رعایت حقوق معلولان اقداماتی شده است.

وی بر بحث مسئولیت اجتماعی تاکید کرد و گفت: تلاشی که در شورای شهر تهران شد این بود که بتوانیم از ظرفیت‌های بنگاه‌های اقتصادی برای اعمال موضوع مسئولیت اجتماعی کمک بگیریم.

تخفیف تاکسی‌های اینترنتی به جواب مناسبی نرسید

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: سال گذشته با یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی وارد گفت و گو شدیم و توانستیم ظرفیت مناسبی را برای اعمال تخفیف برای شهروندان معلول بگیریم و پس از اخذ لیست معلولان از بهزیستی و قرار گرفتن آن در اختیار این شرکت، حدود ۲۰ درصد برای هر معلول موفق به گرفتن تخفیف شدیم.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی و شرکت تاکسی اینترنتی، علاقه مند بودند که این طرح را در شهرهای دیگر نیز پیاده سازی کنند اما این موضوع به دلیل شیوع کرونا و محدویت‌های مالی به جواب مناسب نرسید با این حال موضوع مسئولیت‌های اجتماعی همچنان در دستور کار ما قرار دارد.

نژادبهرام تاکید کرد: شهرداری تهران ۵۰ دستگاه ون را در اختیار جانبازان و معلولان قرار داده است تا آنهایی که نیاز دارند با وقت قبلی از آن استفاده کنند.

نژادبهرام عنوان کرد: سعی کردیم قول‌هایی که به مردم داده‌ایم را عملیاتی کنیم و امیدواریم که تا پایان سال آسانسورهای خریداری شده برای ایستگاه‌های جدید نصب شود و برای ایستگاه‌های قدیمی نیز مورد استفاده قرار بگیرد و تعداد بوستان‌های بیشتری به تجهیزات مخصوص معلولان اضافه شود.

وی تصریح کرد: استاندارد شیب رمپ برای معلولان هشت درصد است اما برخی پیمانکاران به این نکته توجه نمی‌کنند. دو درصد بیشتر شاید رقمی به نظر نیاید اما رفت و آمد برای یک معلول را بسیار دشوار می‌کند.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: من به همکارانم در یزد و اصفهان پیشنهاد می‌کنم که حتماً از مشاوران معلول در حوزه مدیریت شهری استفاده کنند تا این امر تبدیل به یک رویه عمومی در کلانشهرها و شهرهای دیگر شده و یادگاری شورای پنجم باشد.

توجه به مناسب‌سازی یزد به یک جریان تبدیل شده است

همچنین سپنتا نیکنام در این نشست، اظهار کرد: در دو سه سال اخیر تلاش کردیم بیان و گرامیداشت روز جهانی معلولان همراه با اجرای پروژه‌ها و اقدامات باشد که نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز این روز را گرامی بداریم و نشان دهیم که دنبال رعایت حقوق شهروندی و تحقق عدالت اجتماعی هستیم و بتوانیم گامی مؤثر در دسترس‌پذیری شهر برداریم‌.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری یزد برای تحقق "شهر دسترس‌پذیر" تلاش می‌کند، به اقدامات شاخص در زمینه مناسب‌سازی شهر یزد برای معلولان اشاره کرد و افزود: شاه کلید تحولات مناسب‌سازی در شهر یزد تبدیل کردن اتفاقات این حوزه به جریان بود زیرا پیشتر شاهد بودیم که فقط در روز معلولان به مسائل این افراد توجه می‌شد و تا سال بعد مشکلات آنها فراموش می‌شد.

وی اضافه کرد: در یزد این روز به جریان تبدیل شد و ابتدا جلساتی را به موضوع کمیته مناسب‌سازی شهری برای معلولان اختصاص دادیم که در آن معلولان حضور داشتند و هر ماه دغدغه‌های خود را بیان می‌کردند. از همان جا بود که ایده بسیاری از پروژه‌های ما رقم خورد و تصمیم گرفتیم بسیاری از مسائل را ریشه‌ای مرتفع کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: اقدام خوبی که در سال ۹۶ رخ داد، اختصاص ردیف اعتباری برای مناسب‌سازی شهر بود که حداقل یک هزارم بودجه به موضوع معلولان اختصاص یابد که همین دستورالعمل به تمامی شوراها و دهیاری‌ها اعلام شده است و اختصاص بودجه یک‌هزار میلیارد تومانی شهر یزد برای ما رقم قابل توجهی بود.

مناسب‌سازی اتوبوس‌های یزد برای نابینایان و ناشنوایان تا پایان سال

نیکنام با اشاره به اینکه سال گذشته تمامی اتوبوس‌های شهر یزد که امکان مناسب‌سازی داشتند، رمپ گذاری شد، گفت: مناسب‌سازی اتوبوس‌ها برای نابینایان و ناشنوایان نیز در حال اجرا است و پیش از نوروز ۱۴۰۰ تمامی اتوبوس‌های یزد برای نابینایان و ناشنوایان مناسب‌سازی خواهند شد.

عضو شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه پیشتر سرویس رایگان برای معلولان در شهر یزد وجود نداشت، ادامه داد: با توجه به تعداد معلولان، هم اکنون این افراد می‌توانند از خدمات دو دستگاه ون مناسب‌سازی شده رایگان استفاده کنند؛ همچنین آموزش و پرورش استثنایی شهر یزد وسیله حمل و نقل برای دانش آموزان معلول نداشت که با تفاهم‌نامه‌ای که بین بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی و شورای شهر و شهرداری یزد به امضا رسید، دو دستگاه ون مناسب‌سازی شده از سوی بهزیستی در اختیار آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفت که شورای شهر بخشی از هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند.

رئیس کمیته مناسب‌سازی شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از مراکز گردشگری یزد از جمله مسجدجامع، امیرچخماق، آتشکده و دخمه زرتشتیان، باغ دولت آباد و زندان اسکندر برای حضور معلولان مناسب‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: اولین جشنواره ملی گردشگری معلولان سال گذشته در یزد برگزار شد و پس از آن کمیته مناسب‌سازی را در نهاد سیاستگذار شورای شهر یزد تشکیل دادیم که به واسطه عملکردهای جهش گونه‌ای که در شهر اتفاق افتاده، یزد به عنوان پایلوت اولین شهر دسترس پذیر کشور انتخاب شد.

نیکنام افزود: وضعیت مناسب‌سازی شهر یزد در مقایسه با بسیاری از کلانشهرها عقب‌تر است اما مدعی هستیم حرکتی که آغاز کردیم، پیشتاز در این زمینه است و امید داریم که طبق برنامه ارائه شده برای پایلوت اولین شهر دسترس‌پذیر تا سه سال آینده برنامه‌های خود را به سرانجام برسانیم.

طول پیمایش بدون مانع در یزد به ۱۰ کیلومتر می‌رسد

عضو شورای شهر یزد مهمترین پروژه این برنامه سه ساله را طرح مناسب‌سازی "هفت خان" دانست و اظهار کرد: در این پروژه که به‌زودی افتتاح خواهد شد، طول پیمایش بدون مانع به ۱۰ کیلومتر رسیده است؛ برای مثال یک فرد با کالسکه فرزندش یا ویلچر بتواند مسیری ۱۰ کیلومتری را بدون افت و خیز بپیماید؛ نحوه مناسب‌سازی نیز با رویکرد پیاده محوری بود که در طول پروژه هفت خان تمامی ورودی کوچه‌هایی که از مرکز آموزش استثنایی شهر به سمت مسجد جامع است و در طول این مسیر هفت تقاطع و میدان و همچنین محور مرکزی شهر یزد وجود دارد همه پیاده روها را در این مسیر تسطیح کردیم.

رئیس کمیته مناسب‌سازی شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: با توجه به اینکه ویژه برنامه‌های روز جهانی معلولان امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد در حال برنامه‌ریزی و مذاکره هستیم تا این پروژه را با حضور مسئولان کشوری رونمایی کنیم و همچنین کلنگ زنی ۵۰ کیلومتر دیگر مسیر در همین ایام انجام می‌شود و تاریخ رونمایی آن هم به احتمال قوی روز شوراها در نهم اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود.

حضور معلول در شهر بزرگترین فرهنگسازی است

وی شهر بدون مانع را شهر بدون مانع فرهنگی دانست و گفت: زیرا موانع فیزیکی را به راحتی می‌توان حذف کرد اما رفع موانع فرهنگی بسیار زمان‌بر است؛ مسیری که برای یک معلول مناسب‌سازی شده باشد مسیری را برای دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز هموار می‌کند که این بزرگترین مانع تردد معلولان است از این رو باید برای مسائل فرهنگی حتی فراتر از اقدامات مناسب‌سازی و عمرانی اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: در این راستا اقداماتی که در شهر یزد می‌شود بسیاری از موانع را حذف کرده و حتی گیت هایی که پیشتر برای ممانعت از رفت و آمد موتورسیکلت‌ها تعبیه می‌شد حذف شده است.

نیکنام با بیان اینکه هیچ مناسب‌سازی و فرهنگسازی بزرگ‌تر از تسهیل حضور معلولان در شهر نیست، گفت: نمی‌توان موانع را حفظ کرد و انتظار حضور معلولان را در جامعه داشت، این قشر باید حضور داشته باشند تا دیگران بیاموزند که به حقوق آنها احترام بگذارند.

وی با اشاره به جامعیت مناسب‌سازی‌ها برای تمامی اقشار جامعه، تصریح کرد: وقتی شهری را برای حضور معلول جسمی حرکتی مناسب‌سازی می‌کنیم، سایر اقشار جامعه نیز می‌توانند از این مناسب‌سازی‌ها بهره‌مند شوند

کد خبر 459267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.