عدم اجرای قانون حمایت از معلولان بزرگترین مشکل معلولان است

رئیس جامعه نابینایان استان اصفهان گفت: برای استخدام معلولان اختصاص ۳ درصد از ظرفیت استخدام‌ها به معلولان اجرا نمی‌شوند و تنها در حد حرف باقی مانده است و معلولان همچنان چشم انتظار اجرایی شدن قانون حمایت از معلولان هستند.

محمد نیکزاد رئیس جامعه نابینایان استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مشکلات نابینایان با مشکلاتِ دیگر معلولان مشابه است، اجرا نشدن قانون حمایت از معلولان بزرگترین مشکلی است که بهانه آن نبود اعتبار است، مناسب سازی شهرها نیز با کندی پیش می‌رود، که برای همه موارد بارها از سوی جامعه معلولان با دستگاه‌های مربوطه مکاتبه شده و موارد به اطلاع آنها رسیده است.

وی ادامه داد: موانع فلزی که در پیاده‌روها برای وارد نشدن وسایل به حریم پیاده‌رو تعبیه می‌شود باعث ایجاد خطراتی برای نابینایان شده است، به جای فرهنگ‌سازی برای پارک نکردن ماشین در پیاده‌روها موانع فلزی تعبیه می‌شود که حتی هزینه‌های هنگفتی را برای سازمان‌ها دربردارد.

مرکز آموزشی نابینایان در استان وجود ندارد

نیکزاد تصریح کرد: در گذشته سه مرکز آموزش نابینایان در اصفهان بود، مرکز آموزش ابابصیر که با هزینه و مشارکت مردمی ساخته شد، این مرکز شبانه روزی تمام نابینایان استان را پذیرش کرده و آموزش می‌داد، مرکز دیگر در خیابان آبشار و دیگری در خیابان شمس آبادی بود، به مدت حدود ۱۰ سال این مراکز به خوبی اداره شدند اما مرکز اول به دانشگاه آزاد اجاره داده شده و در واقع آموزش نابینایان مغفول مانده و لطمه بزرگی به آن‌ها وارد شده است.

وی در خصوص میزان حمایت مالی بهزیستی افزود: مستمری‌ها به طور متوسط حدود ۳۰۰ هزار تومان است که کفاف تأمین مبلغ قبوض منزل افراد را هم نمی‌دهد، گفتنی است که خانواده‌هایی که دارای چند معلول هستند مستمری‌هایی تحت عنوان پرستاری دریافت می‌کردند اما در حال حاضر پرداخت نمی‌شود و فراموش شده است.

زمینه اشتغال برای معلولان وجود ندارد

رئیس جامعه نابینایان استان اصفهان با اشاره به مغفول ماندن تسهیلات مسکن برای معلولان، افزود: در قانون آمده که زمین ارزان قیمت یا تسهیلات در اختیار معلولان قرار بگیرد تا آن‌ها صاحب مسکن شوند، اما با دوندگی‌های بسیار و شرایط خاص به خانواده‌ها تسهیلات تعلق می‌گیرد و این موضوع برای همه معلولان نیست.

وی در خصوص حمایت نکردن بهزیستی در زمینه مسائل مالی معلولان گفت: مقرر شده که اگر کارفرمایی معلولی را به اشتغال درآورد از پرداخت سهم بیمه کارفرما معاف است، تأمین اجتماعی این قانون را قبول ندارد و از بهزیستی این مورد مطالبه می‌شود، این سازمان نیز توانایی پرداخت اعتبارات لازم را ندارد که باعث شده زمینه اشتغال برای معلولان وجود نداشته باشد، حتی برای استخدام معلولان اختصاص ۳ درصد از استخدامی‌ها به معلولان اجرا نمی‌شود و این قانون‌ها تنها در حد حرف هستند و معلولان همچنان چشم انتظار اجرایی شدن قانون حمایت از معلولان هستند.

کد خبر 459218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.