مقررات ساخت و ساز در حریم شهر چیست؟

یک کارشناس مدیریت شهری گفت: هرگونه ساخت و ساز از جمله دیوار کشی، گودبرداری یا هر نوع احداث جدید روی زمین، چنانچه از شهرداری مجوزی برای آن دریافت نشده باشد، تخلف محسوب می‌شود.

ابراهیم جمشیدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ذی‌نفعان حوزه ساخت و ساز، اظهار کرد: ذی‌نفعان حوزه ساخت و ساز از نظر قانون مشخص هستند یکی از آن‌ها شهرداری‌ها هستند که ضوابط خود را توسط مأموران خود اعمال می‌کنند، ذی‌نفع دیگر متقاضی، مالک یا بهره بردار زمین است که می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. سومین ضلع از ذی‌نفعان ساخت و ساز مهندسان ساختمانی هستند که در چهارچوب مقررات ملی ساختمان فعالیت دارند و ضوابط در چهارچوب نظام مهندسی برای آنها تعریف شده است.

این کارشناس مدیریت شهری خاطرنشان کرد: هرگونه ساخت و ساز از جمله دیوارکشی، گودبرداری یا هر نوع احداث جدید روی زمین، چنانچه از شهرداری مجوزی برای آن دریافت نشده باشد، تخلف محسوب می‌شود.

جمشیدزاده تاکید کرد: چنانچه مالکی زمین خود را بدون دریافت مجوز از شهرداری گودبرداری کند تخلف کرده است و شهرداری مکلف است جلوی این کار را بگیرد و متخلف را به مراجع قضائی معرفی کند.

وی ادامه داد: چنانچه فردی از شهرداری مجوز ساخت و ساز بگیرد اما در چهارچوب مجوز صادر شده عمل نکند، باز هم دچار تخلف شده است.

این کارشناس مدیریت شهری تصریح کرد: علی رغم اینکه قانون گذار مالکیت اشخاص را محترم شمرده است و به مالک، جدای از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشد اجازه داده تا در زمینی که در محدوده یا حریم شهر قرار دارد ساخت و ساز کند و به وی حق استفاده از زمین را برای انواع ساخت و ساز داده است اما به صراحت مشخص کرده است که هر نوع ساخت و ساز نیازمند اخذ مجوزی است که در چهارچوب قوانین شهرداری‌ها و شهرسازی مشخص شده باشد.

جمشیدزاده عنوان کرد: چنانچه فردی زمینی داشته باشد که دارای کاربری فضای سبز است اما در این زمین ساخت و ساز کند تخلف کرده است. فردی که زمینی با کاربری مسکونی دارد نیز نمی‌تواند هر نوع ساخت و سازی را در آن انجام دهد.

وی افزود: شرط ساخت و ساز حتی در کاربری مسکونی این است که فرد به شهرداری شهر مربوطه مراجعه کرده و از شهرداری درخواست داشته باشد تا ضوابط ساخت و ساز در زمینی با کاربری مسکونی را مشخص کند. شهرداری با ضوابط مشخص مجوز می‌دهد و درخواست کننده می‌تواند ساخت و ساز را انجام دهد.

این کارشناس مدیریت شهری گفت: مالکیت زمین متعلق به هرکسی باشد این اختیار را ندارد که در زمین خودش هر نوع ساخت و سازی را بدون مجوز انجام دهد، حتی در حد دیوارکشی نیز مجاز نیست.

جمشیدزاده اظهار کرد: دیوارکشی یک زمین نیز چون ساخت و ساز محسوب می‌شود، نیازمند دریافت مجوز از شهرداری است چه برسد به اینکه فرد قصد ساخت بنایی را در ملک خود داشته باشد.

وی تاکید کرد: احداث بنا بدون دریافت مجوز شهرداری تخلف محسوب می‌شود، اما بعد از دریافت اجازه از شهرداری برای هر نوع ساخت و ساز نیز اگر فراتر از آن مجوز ساخت و سازی انجام دهد باز هم تخلف محسوب می‌شود.

این کارشناس مدیریت شهری افزود: مالک زمانی که به شهرداری مراجعه کرده و برای ساخت و ساز در زمینی با مالکیت خودش مجوز دریافت می‌کند، صرفاً مجاز است در چهارچوب مجوزی که از شهرداری گرفته است ساخت و ساز انجام بدهد در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود.

کد خبر 459179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدعلی امیری راد IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    2 0
    حریم مصوب شهرداری اول میگوید مجوز نمیدهیم بعد پول دادن ودوندگی استعلام میدهد.دکان است دکان