کاهش نرخ بهره بدون ریسک عامل رشد شاخص بورس است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند صعودی شاخص بورس از ابتدای هفته اخیر، گفت: مهم‌ترین عامل مؤثر در این رشد کاهش میانگین نرخ بهره بدون ریسک است.

بهنام شاهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به روند صعودی شاخص بورس از ابتدای هفته اخیر، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل مؤثر در این رشد کاهش میانگین نرخ بهره بدون ریسک است.

وی افزود: از روزهای ابتدایی بهمن سال گذشته که نرخ بهره بدون ریسک حدود ۲۰ درصد بود، روند این نرخ کاهشی شد تا ۱۱ تیرماه که این نرخ به ۱۴.۶ رسید و با افزایش شاخص همراه شد؛ نرخ بهره بدون ریسک و سهام، فاکتورهایی هستند که شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ برای مدیریت وجوه از آن بهره می‌برند؛ هر چقدر نرخ بهره کاهش پیدا کند جذابیت سهام افزایش یافته و این شرکت‌ها دارایی‌های خود را به سمت سهام می‌برند.

این کارشناس بورس گفت: از اواسط تیر میانگین نرخ بهره بدون ریسک افزایش یافته و تا ابتدای آذر ماه به بیش از ۳۰ درصد رسید که در طول این مدت با ریزش شاخص مواجه بودیم و از ابتدای آذر ماه این نرخ کاهش یافته است؛ نرخ بهره بدون ریسک اکنون حدود ۲۵ درصد است.

شاهنگیان اضافه کرد: بررسی رفتار این متغیر عامل مهمی در پیش بینی روند شاخص است و اگر به کمتر از ۲۰ درصد برسد، می‌توان به افزایش شاخص امیدوار بود؛ همچنین بیشتر شرکت‌ها در گزارش‌های شش ماهه نسبت به سال ۹۸ عملکرد بهتری داشته‌اند و سودآوری آن‌ها (نسبت P/E ) تقویت شده است.

قیمت‌های جهانی در رشد بازار سرمایه مؤثر است

وی ادامه داد: بیشتر سهام بین ۴۰ تا ۷۰ درصد اصلاح شده‌اند و جذابیت بازار را افزایش داده‌اند، خوش بینی‌هایی که نسبت به قیمت‌های جهانی وجود دارد نیز در رشد بازار سرمایه بی تأثیر نیست.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با روی کار آمدن بایدن، درگیری‌های تجاری بین چین و آمریکا و حتی اروپا و آمریکا کاهش پیدا می‌کند؛ کاهش درگیری‌ها باعث می‌شود قیمت جهانی فلزات و محصولات پتروشیمی افزایش یابد و از طرفی نقدینگی زیادی که بانک‌های مرکزی دنیا برای پوشش اثرات کرونا به اقتصاد افزوده‌اند این امیدواری را ایجاد می‌کند که قیمت این محصولات بیش از این افزایش یابد.

شاهنگیان افزود: همچنین تولید و توزیع واکسن کرونا نیز در این قیمت‌ها مؤثر است و می‌تواند جهش قیمتی را برای این محصولات ایجاد کند آن چنان که قیمت جهانی فولاد از زمان انتخابات آمریکا بیش از ۶۰ دلار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله در این میان قیمت دلار است که اگر کاهش قابل توجه داشته باشد تأثیر افزایش جهانی قیمت محصولات فلزی و پتروشیمی در بازار بورس ایران را بی تأثیر می‌کند  اما اگر قیمت دلار در حدود ۲۲ هزار تومان تثبیت شده همزمان نرخ بهره بدون ریسک نیز کاهش یابد، می‌توان به رشد شاخص بورس تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد نیز امیدوار بود؛ اوایل مرداد سال ۹۹ شاخص P/E به بیشترین مقدار در حدود ۳۷ واحد رسید و اکنون در حدود ۱۶ واحد است.

قیمت‌گذاری دستوری فولاد، ارزش این محصولات را تغییر می‌دهد

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هر صنعت و شرکتی رفتار خاص خود را دارد؛ احتمال می‌رود صنعت بیمه عملکرد بهتری داشته باشد زیرا افزایش نقدینگی به نفع این شرکت‌ها بوده و همچنین به دلیل تعطیلی‌های مکرر ناشی از کرونا، خسارت‌هایی که پرداخت می‌کنند، کاهش یافته و می‌توان گفت صنعت بانکداری و بیمه می‌تواند آینده خوبی در بازار بورس ایران داشته باشد.

شاهنگیان افزود: البته در دو صنعت فولاد و پتروشیمی مداخلات دولت همواره تهدیدی برای رشد سهام بود؛ همچنین آئین نامه قیمت گذاری دولت روی زنجیره فولاد می‌تواند ارزش این محصولات را تغییر داده و جریان نقدینگی را به سمت سرمایه گذاری در سنگ آهن ببرد.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن بایدن و تزریق نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی به اقتصاد کشورها، قیمت‌های جهانی فلزات و محصولات پتروشیمی وضعیت بهتری خواهد داشت این اتفاق اگر با افزایش قیمت جهانی دلار همراه باشد وضعیت خوبی را برای این صنایع در بازار بورس ایران ایجاد می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در رابطه با تأثیر تزریق یک هزار میلیارد تومان از ذخیره صندوق توسعه ملی به بازار بورس گفت: این مبلغ، رقم به خصوصی نیست؛ پول پارک شده بازار چندین برابر این مقدار است اما این رقم سیگنالی است که دولت و حاکمیت به بازار مخابره کرده است.

تثبیت بازار مهم‌ترین عامل مؤثر بر شاخص کل است

شاهنگیان افزود: بسیاری از سهام‌ها در بازار با رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی جذابیت زیادی برای سهامداران ایجاد کرده بودند، اما باید دید سهامدارانی که در این میزان از سود به خرید این سهم‌ها روی آوردند، در صورت نوسان بازار، سهام خود را می‌فروشند یا خیر؟ بنابراین تثبیت بازار مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند بر شاخص مؤثر است.

وی ادامه داد: در اقتصاد ایران نمی‌توان پیش بینی کرد، فقط می‌توان انواع متغیرها را بررسی کرد، نرخ بهره بدون ریسک و نرخ دلار مهم‌ترین متغیرهای مؤثر بر بازار بوده و بهترین اتفاق این است که نرخ بهره کاهش یابد و در کنار آن، قیمت دلار تثبیت شده و قیمت‌های جهانی افزایش یابد که در این صورت شاخص تا پایان سال به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد نیز می‌رسد.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بزرگترین مشکل کنونی در بین سهامداران این است که تازه واردها منابع اطلاعاتی و آموزش صحیحی در اختیار ندارند و صرفاً به افرادی که در خانواده‌هایشان تجربه‌ای در زمینه بازار بورس داشته‌اند اعتماد می‌کنند.

شاهنگیان توضیح داد: توصیه می‌شود، افراد از آموزش کامل و صحیح استفاده کرده و اگر فرصت آموزش دیدن ندارند به سمت صندوق‌های سبدگردانی رسمی روی آورند؛ بسیاری از صنایع در بازه زمانی یک تا دو سال، حتی نسبت به بازارهای موازی از جمله مسکن، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری هستند بنابراین لازم است افق دید بلندتری داشته و منتظر نباشند هر سهمی که خرید می‌کنند چندین درصد رشد داشته باشد.

وی تصریح کرد: سهامداران با توجه شرایط محیطی، صنایع پیشرو را انتخاب کنند زیرا صرفاً تحلیل تکنیکال در بازار ما جواب نمی‌دهد، سهامداران باید متغیرهای محیطی را در نظر بگیرند، این کار نیز مشکل بوده و برای انجام آن یا باید از متخصصان بازار مشورت گرفته و یا از همکاری با ارگان‌های رسمی بهره گیرند؛ زیرا بازار ایران از این به بعد سخت و حرفه‌ای است و غیر حرفه‌ای‌ها نمی‌توانند پیشرفت به خصوصی در آن داشته باشند.

کد خبر 458962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.