آغاز عملیات اجرایی برای انتقال واکسن کووید۱۹ به ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵ فروند هواپیمای مورد نیاز واردات واکسن را آماده کرده‌ایم، در حال بررسی هستیم که در هر هواپیما چند تن یخ خشک تعبیه شود که هواپیماها امکان واردات واکسن را داشته باشند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، از روز گذشته خبرهای زیادی درباره برگزاری جلسه مربوط به عملیات اجرایی واردات واکسن کرونا منتشر شده است؛ به همین منظور ۵ فروند هواپیمای پهن پیکر از دو ایرلاین ایرانی با امکان نگاهداری محموله در دمای منفی ۶۰ درجه، آماده انتقال واکسن کرونا به ایران شده‌اند و اولین محموله‌های وارداتی قرار است در سردخانه فرودگاه شیراز با ظرفیت ۷۰ تن، بارگیری شود.

شهرام آدم‌نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره تصمیمات اخذ شده در این جلسه اظهار کرد: با وزارت بهداشت هم مکاتبه‌ای انجام دادیم که معیارهای فنی خود را برای جا به جایی محموله واکسن به وزارت راه اعلام کنند. هواپیماهای کارگو توانایی این را دارند که این محموله را در شرایط ویژه جابه‌جا کنند؛ ۵ فروند هواپیمای مورد نیاز واردات واکسن را آماده کرده‌ایم، در حال بررسی هستیم که در هر هواپیما چند تن یخ خشک تعبیه شود که هواپیماها امکان واردات واکسن را داشته باشند.

وی افزود: زمان آغاز عملیات واردات واکسن دقیقاً معلوم نیست اما آماده‌سازی ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها برای واردات واکسن کرونا در حدود ۲۰ روز طول می‌کشید که این کار اکنون انجام شده تا به محض آمادگی وزارت بهداشت و خریداری واکسن، اقدامات لازم را برای این پرواز انجام دهیم؛ وزارت راه اعلام کرده در حال آماده سازی و تجهیز پنج فروند هواپیما برای حمل و انتقال واکسن کووید ۱۹ بوده و در حال بررسی است که در هر هواپیما با ایجاد مکانیزمی مانند بکارگیری چندین تن یخ خشک، امکان نگهداری از واکسن در طول پرواز را مهیا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یک مشکل حمل واکسن توسط هواپیما، محدودیت مقدار دی اکسید کربن منجمد یا یخ خشک است، زیرا این ماده با گذشت زمان تبدیل به گاز شده و موجب کاهش هوای قابل تنفس در کابین هواپیما می‌شود؛ بر اساس گزارش شرکت دی ا چ ال درباره حمل و نقل واکسن، همه هواپیماهای پهن پیکر می‌توانند حداکثر حدود یک تن یخ خشک در کانتینرهای منجمد عایق بندی شده، حمل کنند.

آدم نژاد ادامه داد: شرکت پست آلمان به جای یخ خشک از کانتینرهای دارای کسپول کایروپورت برای حفظ نمونه‌های آزمایشی واکسن‌ها استفاده کرده که با نیتروژن مایع، کالاها را تا دمای منهای ۱۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۰ روز سرد نگاه می‌دارد.

برنامه خرید چگونه است؟

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز چهارشنبه در ارتباط زنده با شبکه خبر، گفت: این موضوع را از سه طریق دنبال می‌کنیم که خرید واکسن از طریق سازمان جهانی بهداشت است که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز وارد می‌کنیم که حدود ۱۰ درصد جمعیت (۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر) را پوشش خواهد داد.

وی افزود: قرارداد مشترک با کمپانی صاحب نامی ۵,۵ میلیون دوز واکسن خریداری خواهیم کرد و ۲۰ میلیون دوز را از کمپانی دیگر می‌خریم و در مجموع ۴۲ میلیون دوز برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر تدارک خواهیم دید. این واکسن باید در دو نوبت تزریق شود.

موضوع مهم در این باره امکان نقل و انتقال پول برای خرید واکسن است که با توجه به تحریم‌های گسترده، با مشکلاتی همراه است. اما در این باره تا حدودی مشکلات برطرف شده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش‌تر گفته بود: ایران عضو کنسرسیومی است که سازمان بهداشت جهانی برای توزیع واکسن کرونا ایجاد کرده است. البته ما مشکلاتی برای پرداخت پول آن داشتیم که قسمتی از آن حل شده و امیدواریم طی روزهای آینده قسمت‌های دیگر نیز حل شود. با دیگر کشورها نیز در تعامل و رایزنی در این زمینه هستیم و امیدواریم هر چه زودتر شرکت‌هایی که در این زمینه مشغول تحقیق و بررسی هستند خبرهای خوشی را اعلام کنند.

پیش‌تر نیز شریف نظام مافی، فعال اقتصادی و رئیس اتاق ایران و سوئیس گفته بود: با آمدن جو بایدن، فضا و نحوه صحبت درباره مسائل ایران به‌طور حتم تغییر می‌کند. یکی از نکات مهم در این مدت، کاستن یا برداشتن فشارهای حداکثری بر ایران است که زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای ثالث از جمله کره جنوبی، عراق، هند و چین را فراهم می‌کند. آزادسازی این پول‌ها و تزریق آن به سازوکار مالی بشردوستانه می‌تواند به واردات حجم بالاتری از غلات و دارو کمک کند و در ادامه، راه را برای واردات واکسن کرونا هموار کند

کد خبر 458832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعد IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    خاک تو سرتون پس واکسن خودتون چی شد هر چند همون از خارج بخرید بهتره واکسنه حرف جون مردمه