تعیین سقف بودجه ۱۴۰۰ اصفهان آغاز شد/ بار توسعه شهر را بر دوش مردم نمی‌اندازیم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نیازی نداریم که بار توسعه شهر را بر دوش مردم انداخته و شهر را با برخی تصمیمات گران کنیم زیرا ظرفیت‌های درآمدی شهر بسیار زیاد است و احتیاجی نیست صرفا از طریق ساخت‌وساز بودجه شهرداری را محقق کنیم.

نصیر ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برگزاری جلسات تعیین سقف بودجه شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: بودجه سالانه شهرداری فعالیت‌های دو بخش جاری و عمرانی شهر را تشریح می‌کند.

وی افزود: بودجه جاری شهرداری باید حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری نگهداری شهر را پوشش دهد که تحت هر شرایطی ناگزیر به انجام آن هستیم و با تورمی که کشور با آن روبه‌روست باید حدود سه هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شود تا در این بخش به مشکل برنخوریم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: از طرفی بودجه عمرانی شهر براساس برآوردهای قبل از افزایش قیمت‌ها باید حداقل چهار هزار میلیارد تومان باشد تا بتوان پروژه‌های نیمه تمام سال آینده و پروژه‌های جدید موردنیاز را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی شهر ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته باشد، تصریح کرد: هنوز درخصوص سقف بودجه تصمیم نهایی گرفته نشده و اظهار نظر درباره آن زود است اما تاکید داریم که بودجه ۱۴۰۰ به نحوی بسته شود که تمام نیازهای شهر را پوشش دهد.

ظرفیت‌های درآمدی مغفول مانده شهر شناسایی می‌شود

ملت با اشاره به رویکرد شورا در تدوین بودجه سال آینده، ادامه داد: نباید مبنای بودجه‌ریزی شهر صرفاً عملکرد مدیران شهرداری در سال‌های قبل باشد زیرا تحقق بودجه تا حد زیادی به اعتبار و توانایی مدیران وابسته بوده و ممکن است ظرفیت‌های موجود در برخی مناطق مغفول بماند.

وی تاکید کرد: باید بودجه با توجه به نیاز شهر در جهت نگهداری و توسعه آن و براساس ظرفیت‌های درآمدی مناطق مختلف تعیین شود و شاخص کاملی از درآمد و هزینه‌ها برای بودجه شهر تعریف و بر اساس آن عدد نهایی تعیین شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مدل‌های اقتصادی تدوین بودجه به‌طور کامل توسط معاونت برنامه‌ریزی شهرداری در جریان تعیین سقف بودجه و تدوین آن به شورای شهر ارائه شده و شورا نیز روند درآمدی و تحقق بودجه در سال‌های گذشته را برای تصمیم نهایی خود مدنظر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه بخش عمده درآمدهای شهر متکی بر صنعت ساخت‌وساز بوده و میزان درآمد شهرداری در این حوزه بر تحقق بودجه تأثیر بالایی دارد، گفت: شورای شهر و شهرداری با اشراف بر تمام ابعاد تدوین و تحقق بودجه باید به عدد نهایی دست یابند.

ملت تصریح کرد: به هر عددی که برای بودجه سال آینده برسیم، نباید فشار مضاعفی بر مردم تحمیل شود بلکه با شناسایی طرفیت‌های جدید درآمدی شهر، در جهت توسعه اصفهان گام برمی‌داریم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره شورای پنجم با این ادبیات بودجه را تدوین کردیم که این شهر ظرفیت‌های ارزشمند بسیاری در تمام نقاط خود دارد که شناسایی و احیای آن ضروری است اما مدیران شهری در طول سالیان گذشته به راحت‌ترین راه برای تحقق درآمدها که همان وضع عوارض است متوسل شده‌اند.

ملت ادامه داد: نیازی نداریم که بار توسعه شهر را بر دوش مردم انداخته و شهر را با برخی تصمیمات گران کنیم زیرا ظرفیت‌های درآمدی شهر بسیار زیاد است و احتیاجی نیست صرفاً از طریق ساخت‌وساز بودجه شهرداری را محقق کنیم.

دقیق‌سازی عوارض ساختمانی عامل افزایش قیمت مسکن نیست

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته نرخ عوارض ساخت‌وساز در اصفهان متناسب با متوسط افزایش قیمت‌ها رشد نکرد و همین امر باعث ایجاد حفره‌های بزرگی در حوزه‌های مالی شهرداری شده بود بنابراین برای سال جاری سعی شد این عوارض دقیق‌سازی شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه دقیق‌سازی عوارض نه تنها برای شهر ضرر نداشت بلکه بخش عمده‌ای از مشکلات را حل کرد، گفت: این رویکرد که دقیق‌سازی عوارض ساختمانی بر افزایش قیمت مسکن در اصفهان اثر گذاشته است قابل قبول نیست زیرا در تمام کشور قیمت زمین و ساختمان به تأثیر از اقتصاد کلان کشور افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن ریشه در سیاست‌های کلان کشور دارد، اظهار کرد: این افزایش قیمت در اصفهان متناسب با کشور و شاید بتوان گفت کمتر از سایر شهرهای کشور رخ داده است.

ملت افزود: از سوی دیگر سهم عوارض ساختمانی از هزینه کل مسکن درصدی ناچیز است که با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال جاری، این سهم کمتر از قبل شده است.

کد خبر 458819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.