محیط‌بان همدانی آزاد می‌شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: «سعید مومیوند» محیط‌بان همدان که به علت درگیری با چند فرد مسلح در زندان بود، با قرار وثیقه تا دو روز آینده آزاد می‌شود.

به گزارش ایمنا، سرهنگ جمشید محبت خانی، اظهار کرد: در مهرماه امسال حکم اعدام این محیط بان نقض شده بود و پرونده برای رسیدگی مجدد به همدان ارجاع داده شد که اکنون بعد از بررسی مجدد قرار شد تا محیط بان با قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شد.

وی افزود: خانواده این محیط بان توانستند مبلغ زیادی از این وثیقه پنج میلیارد تومانی را تهیه کردند و در تماسی که روز گذشته (دوشنبه) با یگان حفاظت محیط زیست داشتند موضوع کمبود وثیقه را مطرح کردند که موضوع را با رئیس سازمان در میان گذاشتم و موافقت شد تا مبلغ ۲۶۰ میلیون تومان از کمبود وثیقه از صندوق ملی محیط زیست تأمین شود.

محبت خانی ادامه داد: اگر کارهای مربوط به برداشت پول از صندوق ملی محیط زیست امروز تمام و پول به حساب دادگستری همدان واریز شود دیگر پنج میلیارد تومان وثیقه تأمین می‌شود و محیط بان یک تا دو روز دیگر آزاد خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: محیط بان همدانی با قرار وثیقه از زندان بیرون می‌آید تا به پرونده‌اش رسیدگی شود، خوشبختانه رأی اعدام که نقض شده بود بنابراین یا در دادگاه عمومی یا دادسرای نظامی به این پرونده رسیدگی می‌شود که البته با توجه به تصویب قانون حفاظت از محیط بانان، جرایم مسلحانه محیط بانان باید در دادسرای نظامی رسیدگی شود.

وی افزود: البته اکنون در این زمینه اختلاف وجود دارد و پرونده دوباره به دیوان عالی کشور فرستاده می‌شود تا تصمیم‌گیری شود اما مهم این است که حکم اعدام نقض شده و قتل عمد تشخیص داده نشده، بنابراین باید بر رده‌های پایین یعنی خطا یا غیر عمد بودن تمرکز کنند که اینها نیز شامل دیه می‌شود که سازمان محیط زیست برای دیه ردیف دارد و پرداخت خواهد کرد.

بنا به گزارش ایرنا، در سال ۹۵ محیط‌بان سعید مومیوند به اتفاق سایر همکاران در حین گشت و کنترل منطقه حفاظت شده «نشر» شاهد حضور افراد مسلح در این منطقه می‌شوند که پس از متوقف کردن خودرو آنها، یکی از سه سرنشین با اسلحه اقدام به فرار می‌کند.

محیط‌بان سعید مومیوند پس از اخطار فراوان به قصد شلیک هوایی اقدام به تیراندازی می‌کند اما با توجه به ناهموار بودن زمین و شرایط منطقه، تیر ناخواسته به فرد اصابت می‌کند که بلافاصله فرد مجروح را به بیمارستان بعثت همدان منتقل می‌کنند، فرد مصدوم پس از گذراندن ۱۷ روز در کما، جان خود را از دست داد که پس از کش و قوس‌های زیاد پس از دو سال رأی قصاص برای محیط‌بان صادر و در سال ۹۷ به اعدام محکوم شد.

اما بعد از تلاش‌های صورت گرفته این حکم از سوی سازمان محیط زیست مورد اعتراض قرار گرفت و پس از دو بار رفت و برگشت پرونده، برای بار سوم اعتراض به دیوان عالی کشور ارسال شد و این دیوان نسبت به رأی صادره واکنش و حکم اعدام را نقض کرد.

کد خبر 458814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.