اکرمی: مجلس شورای اسلامی ستون فقرات کشور است

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: نگرش امام خمینی (ره) بیانگر این بود که مجلس شورای اسلامی مانند ستون فقرات کشور است؛ به همین دلیل ایشان تنها مجلس را در رأس امور اعلام کرد تا در این صورت مابقی قوای کشور در مسیر قوانین آن فعالیت کنند.

سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص جایگاه فعلی مجلس در کشور اظهار کرد: امام خمینی (ره) در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر برگزاری همه پرسی برای تشکیل مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، شورای نگهبان و ریاست جمهوری اهتمام داشت تا تمام ارگان‌های اساسی کشور شکل بگیرد و کشور به صورت قانونی اداره شود.

وی افزود: نگرش امام خمینی (ره) بیانگر این بود که مجلس شورای اسلامی مانند ستون فقرات کشور است؛ به همین دلیل ایشان تنها مجلس را در رأس امور اعلام کرد تا در این صورت مابقی قوای کشور در مسیر قوانین آن فعالیت کنند.

این عضو شورای مرکز جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی شرایط مختلفی را در طی سال‌های گذشته طی کرده است در دوره‌های ابتدایی، کاندیداهای انتخابات مجلس در صورتی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می‌کردند که بیش از ۵۰ درصد آرا جامعه را کسب کرده باشند، اما در طی سال‌های گذشته به منظور جلوگیری از دو مرحله‌ای شدن انتخابات این عدد به ۲۵ درصد کاهش یافته است؛ این موضوع باعث شده که نمایندگان برای حضور در مجلس از پشتوانه قوی رای مردمی برخوردار نباشد.

اکرمی تصریح کرد: تا پیش از برگزاری انتخابات مجلس دوره یازدهم، عموماً میزان مشارکت در این انتخابات‌ها بیش از ۵۰ درصد بود، اما در دوره یازدهم میزان مشارکت مردم در انتخابات به ۴۲ درصد کاهش یافت که این موضوع از پشتوانه اساسی مجلس می‌کاهد.

وی ادامه داد: به این دلیل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی مجلس را ملزم به انتشار مشروح مذاکرات خود کرده است که باید با مردم ارتباط مستقیم داشته باشد؛ بر این اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق آئین نامه داخلی خود باید هر ماه، یک هفته با حضور در حوزه انتخابیه به بررسی مشکلات و گفت‌وگو با مردم بپردازند در این صورت است که می‌توانند صدای مردم باشند.

کد خبر 458512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.