خروج ایران از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در جلسه فوق‌العاده این کمیسیون خبر داد.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: امروز در جلسه مجلس دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به تصویب رسید، به دنبال آن کمیسیون امنیت ملی جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی جزئیات این طرح تشکیل داد در این جلسه که در ابتدای آن با حضور رئیس مجلس تشکیل شد، ۹ ماده طرح به تصویب رسید و گزارش آن جهت بررسی در صحن علنی به هیئت رئیسه ارجاع شد.

وی افزود: طبق ماده یک سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کشور ذخیره و تولید خواهد شد، در ماده دو سازمان انرژی اتمی مکلف شده ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح پایین تولید و نگهداری کند در ماده سه نیز سازمان انرژی اتمی مکلف به بهره‌گیری از ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژهای IR۲M و IR۶ خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان شده و باید همزمان با عملیات بهینه‌سازی راکتور آب سنگین اراک یک راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی دیگر با هدف تولید رادیوایزوتوپ‌های بیمارستانی طراحی کرده و زمانبندی این کار را به مجلس اعلام کند.

عمویی ادامه داد: در ماده شش این طرح دولت موظف شد در صورت اجرای نشدن کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و رفع نشدن موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند؛ در ماده هفت نیز مقرر شده که اگر اعضای ۱+۴ به اجرای تعهدات خود در رفع تحریم‌ها اقدام کنند دولت گزارش اقدامات را به مجلس ارائه کرده تا مجلس درباره واکنش احتمالی بررسی‌های لازم را انجام دهد، مواد ۸ و ۹ طرح نیز درباره الزام به اجرای قانون و تأمین اعتبارات آن است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح اصلاحات مختلفی داشته است که پس از تصویب اصلاحات که امروز انجام شد، طرح در هفته جاری به صحن علنی ارجاع خواهد شد تا بررسی شود.

کد خبر 458462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.