شکارچیان کل وحشی در ارتفاعات جنگلی گرگان دستگیر شدند

رئیس منطقه حفاظت‌ شده جهان‌نما از دستگیری شکارچیان یک رأس کل وحشی در ارتفاعات جنگلی گرگان خبر داد و گفت: متهمان با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

به گزارش ایمنا، نوروز تربتی‌نژاد، اظهار کرد: این دو شکارچی که در منطقه حفاظت شده جهان نما اقدام به شکار کرده بودند در پایش محیط‌بانان از ارتفاعات پیرامونی آبشار باران‌کوه شناسایی و به همراه یک قبضه سلاح شکاری، مقادیری فشنگ و لاشه یک رأس کل وحشی دستگیر شدند.

وی افزود: زیستگاه این گونه جانوری در شهرستان گرگان وسیع و گسترده است و محیط‌بانان مدام و به صورت شبانه روز مناطق تحت مدیریت را پایش و رصد می‌کنند.

تربتی نژاد ادامه داد: شکار غیرمجاز هر رأس کل و بز وحشی ۲۵۰ میلیون ریال جریمه دارد و شکارچیان خاطی در صورت دستگیری باید این مبلغ را به عنوان ضرر و زیان به حساب محیط زیست واریز کنند و میزان و نوع جرایم در نظر گرفته شده از جنبه عمومی جرم نیز وابسته به نظر قاضی پرونده است.

بنابه گزارش ایرنا، جهان‌نما با وسعتی بیش از ۳۰ هزار هکتار در حوزه گرگان و کردکوی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده زیرپوشش مدیریتی حفاظت محیط زیست کشور است. از نظر جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی و ارتفاع آن از ۶۰۰ متر در مرز شمالی اطراف شصت کلاً تا سه هزار و ۸۶ متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت گرگان متغیر است.

کوه‌های معروف این منطقه دوکالی در غرب، شاه‌پسند، کالت و چلستان در مرکز، زبله، تلمبار و لنده کوه در شرق و دره‌های مهم آن شامل مغزی در غرب، جلینک بلینگ در جنوب، سفیددره در مرکز و ترکت در شمال است. جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیای گیاهی ایران جزو بخش فرعی جنگل‌های هیرکانی شمال کشور قرار می‌گیرد و پوشش غالب گیاهی آن درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است.

این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و در معرض خطر نظیر خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است. پرندگان بومی و مهاجر این منطقه از جمله انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا از دیگر زیبایی‌های منطقه حفاظت شده جهان‌نما هستند.

کد خبر 458330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.