چرا دستخط افراد با یکدیگر متفاوت است؟

یک گرافولوژیست گفت: نوع خط هر شخص ناشی از ساختار عصبی و ویژگی‌های روانی، سن و فرهنگ و شغل فرد است. همین موضوع سبب می‌شود که دستخط افراد با هم متفاوت باشد.

محمود محجوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تاریخچه علم گرافولوژی و شناخت بهتر این علم، توضیح داد: نخستین کتاب درباره علم گرافولوژی در سال ۱۶۲۲ توسط یک پزشک ایتالیایی در شهر کاپری نوشته شد. بسیاری از مردم به شناخت ارتباط بین دستخط و خصوصیات نویسندگان علاقه‌مند بوده‌اند. کتاب و مقالاتی نیز تا سال ۱۸۰۰ در این باره در ایتالیا، فرانسه و سوئیس منتشر شده است و در سال ۱۸۲۳ یک فرد انگلیسی به نام " استفن کولِت" کتابی درمورد تحلیل دستخط منتشر کرد.

وی افزود: "ژان‌میشون" یک خط‌شناس مدرن است که دستخط‌ها و نویسندگان متعددی را به طور سیستماتیک بررسی و مقالات متعددی در این زمینه منتشر کرد. او سیستمی برای مرتبط ساختن عناصر خاص در دستخط به ویژگی‌های خاص شخصیتی به وجود آورده است.

محققان در مورد علم خط‌شناسی چه می‌گویند؟

وی اضافه کرد: در اواخر قرن نوزدهم، "آلفرد بی نه"، روان‌شناس فرانسوی از طریق مصاحبه با خط شناسان، مطالعات و آزمایش‌های دقیقی انجام داد و متقاعد شد که خط‌شناسی قابلیت به کارگیری به عنوان روشی برای آزمون شخصیت را دارد. همچنین "ویلهلم لانگر بروخ" در آلمان به انتشار مجله خط شناسی پرداخت و برای پژوهش‌های خط شناسی یک انجمن تشکیل داد. یکی از افرادی که با مجله وی همکاری می‌کرد، "لودویگ کلاگز"، فیلسوف آلمانی بود که دستاوردهایش در پژوهش‌های خط شناسی مشهور است.

این گرافولوژیست ادامه داد: لودویگ کلاگز، یک سیستم تحلیلی بر پایه استانداردهای دستخط به وجود آورد. فرض وی این بود که دستخط همانند حرکات سر و دست، طرز راه رفتن و اشارات صورت، یک حرکت معنی‌دار است. وی به معیاری برای حالت طبیعی و عادی در شخصیت انسان‌ها دست یافت که نام آن را "ریتم" گذاشت، اما این سیستم قادر به تشخیص بین درجات مختلف ریتم‌ها نبود و ارزیابی آن تنها به قضاوت‌های ذهنی بستگی داشت.

وی با اشاره به اینکه "ماکس پولور"، خط شناس سوئیسی تحت تأثیر کارهای کلاگز قرار گرفت و پژوهش‌های وی را ادامه داد، تاکید کرد: این خط شناس سبک و شیوه دستخط‌ها را مطالعه کرده و آن‌ها را با توجه به نظریه روانکاوی تفسیر کرد. "جون داونی"، روان‌شناس آمریکایی نیز آزمایش‌هایی بر پایه نظریه ریتم کلاگز انجام داد. "الکساندر لوریا"، روان‌شناس روس، استفاده از دستخط برای تعیین محل آسیب‌های مغزی را مورد بررسی قرار داد.

محجوب توضیح داد: دستخط شامل عناصر قابل ارزیابی مانند شیب و اندازه، شکل حروف و چپ دست و راست دست بودن افراد است.

گرافولوژیست‌ها در کشورهای اروپایی مدرک رسمی دارند

وی با اشاره به اینکه جوزف زوبین، روان‌شناس آمریکایی و لوینستون، خط‌شناس آلمانی، سعی کردند معیارهای عینی قابل اندازه‌گیری و متداول را در دستخط‌ها به دست آورند، تاکید کرد: آن‌ها از یک سیستم اندازه‌گیری بر پایه درجات ریتم در حرکت عضلات نویسنده استفاده کردند که این روش، مدرکی آماری برای متمایز کردن شخصیت‌های عادی و غیرعادی به وجود آورد، اما هیچ‌گونه ارتباطی بین دستخط و ویژگی‌های شخصیتی ایجاد نکرد.

این گرافولوژیست تأکید کرد: آزمایش‌هایی نیز روی نمونه‌هایی از دستخط‌ها برای یافتن رابطه آن‌ها با احساسات، طرز تفکر و رفتار نویسندگان به عمل آمده و بررسی‌های بالینی در مورد رابطه دستخط و اختلالات ذهنی در حال انجام است؛ همچنین از تجهیزات الکترونیکی برای تشخیص تنش‌ها، انطباق و سایر فاکتورهای نویسنده دستخط استفاده می‌شود.

شرکت‌های تجاری اروپایی قبل از استخدام افراد با خط شناسان مشورت می‌کنند

وی با توضیح اینکه وضعیت فعلی پژوهش‌های خط شناسی به نحو گسترده‌ای در کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه، آلمان، سوئیس، بلژیک، هلند و انگلستان به کار گرفته می‌شود، افزود: بسیاری از شرکت‌های تجاری در این کشورها قبل از استخدام افراد با خط شناسان مشورت می‌کنند.

محجوب با بیان اینکه در کشورهای اروپایی گرافولوژیست‌ها مدرک رسمی دارند، گفت: بسیاری از دانشگاه‌ها، دوره‌ها و درس‌هایی در زمینه خط شناسی ارائه می‌کنند. در این کشورها خط شناسی به صورت یک مطالعه علمی پذیرفته شده است. خط‌شناسی همیشه دقیق نیست، رفتار و شخصیت آدم‌ها به طور مداوم تغییر می‌کند. بنابراین اگر از دستخط برای یافتن ویژگی‌های شخصیتی یک فرد استفاده می‌شود باید نمونه‌های دست خط را در طول یک دوره زمانی مثلاً چند ساله مطالعه کرد.

وی با تاکید بر اینکه خط شناسی در مقایسه با سایر آزمون‌ها، ارزان‌تر و سریع‌تر است، اظهار کرد: این علم به سرعت اطلاعاتی درباره شخصیت، احساسات، خودآگاهی، هوش، سازگاری اجتماعی، استعداد، خلاقیت و سایر ویژگی‌های فرد در اختیار دیگران می‌گذارد.

این گرافولوژیست با توضیح اینکه علم گرافولوژی، روش‌های مطالعه و بررسی خصوصیات فردی بر اساس نحوه نوشتن است، اظهار کرد: بر اساس نتایج موارد بررسی شده توسط " National Pen Company" در آمریکا، خط افراد شامل نحوه فاصله‌گذاری‌ها، نحوه گذاشتن نقطه‌ها، نوع چرخش حروف یا تمایل کلمات به سمت چپ یا راست می‌تواند حقایقی را درباره پنج هزار ویژگی متفاوت آن‌ها آشکار کند.

وی با توضیح اینکه نوع خط هر شخص ناشی از ساختار عصبی و ویژگی‌های روانی، سن و فرهنگ و شغل فرد است، ادامه داد: همین موضوع سبب می‌شود دستخط افراد با هم متفاوت باشد.

کاربرد علم گرافولوژی در جرم‌شناسی و جعل امضا

محجوب با توضیح اینکه کشیدن یک خط بر کاغذ، اثری است که باقی می‌ماند و حرکات و احساس نویسنده آن را در هنگام نوشتن که با انبساط خاطر، شک و تردید یا با عکس‌العمل فرد در مقابل واقعیت‌ها انجام شده است، منعکس می‌کند، تصریح کرد: گرافولوژی در گزینش متقاضیان استخدام، شناخت افراد در زمینه ازدواج یا دوست‌یابی، تشخیص اصالت و یا جعل دستخط و امضا در زمینه جرم شناسی کاربرد دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای نوشتن، برخی افراد به سمت چپ و برخی دیگر به سمت راست منحرف می‌شوند، گفت: یک نفر رو به بالا می‌نویسد و یکی رو به پایین، بعضی‌ها تو در تو می‌نویسند و بعضی با فاصله، یکی تند و سریع می‌نویسد، در حالی که دیگری با بردباری می‌نویسد که این تفاوت‌ها را در هنگام نوشتن به گرایش‌های مختلف خلق و خوی نویسنده نسبت می‌دهند.

محجوب خاطرنشان کرد: خط فارسی از راست شروع و به طرف چپ پیش می‌رود. سمت راست مبدأ و سمت چپ کاغذ مقصد عمل است، در هر نقطه از خط که قلم بایستد، آنچه در طرف راست واقع می‌شود مانند گذشته است و نمایشگر حالات خود نویسنده خواهد بود و آنچه در طرف چپ قرار دارد مانند آینده است و نمایشگر آنچه در بیرون قرار دارد و افکار نویسنده به آن متوجه است خواهد بود.

وی افزود: بنابراین هر حرکتی که مسیر نوشته را به سمت چپ شدت می‌بخشد، علامت آن است که نویسنده تمایل دارد از لاک خود خارج شود، یا به سوی فرد دیگری گرایش دارد. در واقع نوشته پیش رونده اثر فعال بودن و برون گرایی نویسنده را منعکس می‌کند.

کد خبر 458258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.