پیگیری حقوقی ترور شهید فخری‌زاده چگونه خواهد بود؟

ترور یکی از ناجوانمردانه‌ترین جرائمی است که در عرصه‌های داخلی و خارجی رخ می‌دهد و در بسیاری از نظام‌های حقوقی دنیا قابلیت پیگیری حقوقی در کنار پیگیری دیپلماسی را دارد و اکثریت حقوقدانان بین‌المللی پیگیری حقوقی و مجازات ترور را طبق قوانین کشورها امری ضروری می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترور مقامات و شخصیت‌های علمی برای کشورها بعد خاص‌تری پیدا می‌کند. در تاریخ کشور ما افراد عادی و مقاماتی که قربانی ترور شدند کم نبوده‌اند و هر بار خون تازه‌ای از جریان ترور آنها پدیدار شده است. با وجود اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی قربانی ترور شده‌اند، اما پیگیری حقوقی و بین‌المللی ابعاد آن‌ها، آنطور که باید مطرح نشده است.

اخیراً یکی از دانشمندان بنام کشور، کسی که بارها دشمن نقشه ترور آن را کشیده بود ظالمانه و مظلومانه ترور شد. شهادتی که افکار گروه‌های مختلف کشور و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی از آن متأثر شده و انتقام سخت از دشمنان و مسببان این حادثه را مرهمی بر این داغ می‌دانند، با این حال در کنار پاسخ‌های کوبنده و اقدامات نظامی و سیاسی، پیگیری حقوقی این جنایت نقش ارزنده‌تری دارد.

اقدام تروریستی اخیر موجبات افزایش تنش در منطقه را فراهم کرده و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به مخاطره انداخته است. بر این اساس کمیسیون امنیت ملی مجلس در بیانیه‌ای از دبیرکل سازمان ملل خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و با توجه به پیامدهای این ماجراجویی، این اقدام جنایتکارانه تروریستی را به صراحت محکوم کند. از سوی دیگر با توجه به نقض آشکار حقوق بین‌الملل در حمله تروریستی اخیر، جمهوری اسلامی حق دارد از تمامی حقوق خود بر اساس اصول و موازین بین‌الملل به منظور اتخاذ اقدامات لازم و مقتضی در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد استفاده کرده و در این راستا اقدام تلافی‌جویانه خود را در هر زمان و در هر مکان و به هر نحوی که تشخیص می‌دهد اتخاذ کند.

ایران شکایت خود را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند

الهام امین زاده، معاون حقوقی سابق رئیس جمهور دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید که ترور شهید محسن فخری‌زاده یک اقدام پیش بینی شده به لحاظ امکانات و اطلاعات و مدیریت شده توسط رژیم صهیونیستی بود، اما نیاز است پیرامون عاملان ترور این شهید تحقیقاتی بشود؛ زیرا امکان دارد برخی کشورهای منطقه که به تازگی روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده‌اند در این اقدام نقش داشته باشند.

به گفته وی، بهتر است تیم حقوقی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران علیه عاملان این ترور در شورای امنیت سازمان ملل متحد، شکایتی مطرح کند. در حال حاضر تنها یک نامه مبنی بر محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است، در صورتی که این حرکت به تنهایی کفایت نمی‌کند و لازم است در این زمینه به مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت و مجمع حقوق بشر شکایاتی ارائه شود.

به گفته این حقوقدان، ترور شهید محسن فخری‌زاده نقض قوانین حقوق بشر و امنیت ملی ایران بوده و بهتر است تیم حقوقی دستگاه دیپلماسی، شکایتی را در دیوان بین‌المللی کیفری علیه کشورهایی که در زمینه آموزش، تأمین اطلاعات و لجستیک این ترور دست داشته‌اند تنظیم و ارائه کند.

امین زاده خاطرنشان می‌کند: در فاصله کمتر از ۱۰ ماه، یکی دیگر از مهمترین شخصیت‌های عرصه دفاعی ایران به دست استکبار جهانی ترور شده و نیاز است نسبت به این جنایت‌ها اقدام بازدارنده‌ای بشود.

ایران برای شکایت از اسرائیل در دادگاه لاهه با چالش روبه‌رو می‌شود

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته‌ای به خبرنگار ایمنا می‌گوید که جمهوری اسلامی در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده می‌تواند از طریق شکایت در شورای امنیت سازمان ملل، پرونده آن را پیگیری کند؛ زیرا این اقدام نقض آشکار قوانین حقوق بشر و مصداق روشنی از تروریسم دولتی تلقی می‌شود.

به گفته وی، ایران برای شکایت از رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه با چالش عظیمی روبه‌رو است؛ زیرا شرط شکایت در این دادگاه به رسمیت شناختن طرفین دعوا است و در صورتی که تهران در این دادگاه شکایتی علیه رژیم اسرائیل تنظیم کند، به دلیل اینکه موجودیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد، پیگیری ممکن نخواهد بود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای معتقد است، پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید فخری‌زاده در شورای امنیت سازمان ملل نیاز به مقدمات ندارد و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تنظیم شکایتی علیه رژیم صهیونیستی این اقدام را به صورت حقوقی محکوم کند، اما به نظر می‌رسد به دلیل لابی‌های قدرتمند این رژیم در سازمان ملل این شکایت توسط آمریکا وِتو شود.

به گفته بهشتی پور، ترور شهید فخری‌زاده جنایت بزرگی است و رئیس سابق سازمان سیا نیز آن را محکوم کرد و آن را یک اقدام ماجراجویانه خواند. اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که متخصص این حوزه است هم در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده اعلام کرد که این عمل، قتل هدفمند فرا مرزی خارج از منطقه درگیری مسلحانه و نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر تلقی می‌شود که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند.

وی می‌گوید که برخی در داخل خواستار خروج ایران از معاهده NPT در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده هستند، در صورتی که این اقدام بهانه جدیدی را علیه ایران به دست دشمنان می‌دهد.

به عقیده این کارشناس مسائل هسته‌ای، بهتر است جمهوری اسلامی ایران در ابتدا همه جوانب اقدامات خود علیه این جنایت را در نظر بگیرد؛ زیرا برخی از کشورها به ویژه رژیم صهیونیستی دنبال ایجاد درگیری بین ایران و آمریکا هستند و به همین دلیل تهران باید در این زمینه اقدامات هوشمندانه‌ای بکند.

بهشتی پور خاطرنشان می‌کند: بین شهید فخری‌زاده و بازرسان و رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ ملاقاتی رخ نداده است. البته فخری‌زاده به دلیل اقدامات ارزشمندش طی سال‌های گذشته یک چهره شناخته شده در نظام بین‌المللی بود.

کد خبر 458249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.