اقتصاد ایران چگونه بهبود می‌یابد؟

یک اقتصاددان گفت: رفع تحریم‌ها با بازگشت رشد اقتصادی به وضعیت نرمال، شروع مجدد بخشی از تولید که متوقف شده بود و امکان دستیابی به رشد بالا از طریق همکاری‌های مشترک با کشورهای پیشرو اقتصاد کشور را ترمیم می‌کند.

شهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با تأثیر رفع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی اقتصاد اظهار کرد: با تحلیل و بررسی این موضوع که تحریم به طور کلی چه مشکلاتی برای اقتصاد و به خصوص برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند می‌توان راه حلی برای برون رفت از آن‌ها پیدا کرد.

وی در رابطه با شرایط اقتصاد ایران پیش از شدت گرفتن تحریم‌ها گفت: اقتصاد کشور ما با نرخ ۴ الی ۵ درصد در غیاب تحریم در حال رشد بود. شاید این رقم ایده آل نباشد اما قابل قبول است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: با شروع تحریم‌ها افت تولید سالانه رخ می‌دهد همانطور که در چند سال اخیر تولید کشور ما ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش یافته و در نتیجه رفاه عمومی نیز کاهش می‌یابد و حتی ممکن است در نهایت رشد اقتصادی به صفر برسد.

معینی تاکید کرد: تنها راهکار برون رفت از عوارض اقتصادی تحریم، لغو تحریم‌هاست.

وی افزود: به عنوان نمونه در زمان جنگ در کشورها آمار مرگ و میر جوانان تا پایان جنگ فراتر از حد نرمال بوده و همه متخصصان نظامی نیز نمی‌توانند این آمار را کاهش دهند، همچنین افراد مسن در قیاس با جوانان توانایی کمتری دارند و این موضوعی است که پزشکان نیز نمی‌توانند آن را تغییر دهند علم پزشکی نیز نمی‌تواند پیرمرد ۷۰ ساله را به جوان ۲۰ ساله تبدیل کند علم اقتصاد هم همین‌گونه است اصل عوارض تحریم همواره پابرجاست و اقتصاد نمی‌تواند راهکاری برای آن ارائه دهد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: علم اقتصاد به ما می‌آموزد راه حل اقتصادی برای هر کشور که در شرایط تحریم قرار دارد فقط رفع تحریم است. با تمام شدن تحریم‌ها عوارض ناشی از تحریم تمام می‌شود، بنابراین در گام ابتدایی برای حل مشکلات اقتصادی باید تدبیری برای رفع تحریم بیندیشیم.

معینی افزود: سوابق تاریخی نیز این موضوع را تأیید می‌کند که چگونه پس از رفع تحریم‌ها رشد اقتصادی کشورها به وضعیت قابل قبولی تغییر کرده است.

وی ادامه داد: کشوری که تحریم می‌شود، بازار جهانی برای فروش محصولات را از دست می‌دهد، همچنین ممکن است بسیاری از مواد اولیه برای تولید را نتواند وارد کند و با کاهش قدرت خرید مردم حتی بازار داخلی بسیاری از محصولات را نیز از دست می‌دهد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: زمانی که تحریم‌ها برطرف شود، بخشی از اقتصاد به واسطه رفع موانع تولید و بخش دیگر با رشد اقتصاد، به حالت سابق بازمی‌گردد. با رفع موانع تولید جهش تولید نیز محقق خواهد شد.

معینی افزود: در سال‌های ابتدایی پس از رفع تحریم می‌توانیم رشد اقتصادی بیش از ۵ درصد و حتی تا ۱۰ درصد داشته باشیم البته باید برای رسیدن به چنین رشدی تعامل با بازارهای بین‌المللی را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: بازگشت رشد اقتصادی به وضعیت نرمال، شروع مجدد بخشی از تولید که متوقف شده بود و امکان دستیابی به رشد بالا از طریق همکاری‌های مشترک با کشورهای پیشرو، باعث راه افتادن چرخه اقتصادی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: با برداشته شدن تحریم‌های حاد از جمله تحریم تجاری، بانکی و نفتی، باز هم برخی تحریم‌های نانوشته وجود خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به وجود ترس ناشی از بازگشت تحریم‌ها در سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد. بنابراین رفع تحریم‌ها در میان مدت نمی‌تواند تأثیری بر رفع تحریم‌های نانوشته داشته باشد.

معینی افزود: ایران ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه دارد اما شاهد این اتفاق که لازمه رسیدن به اقتصاد پیشرو است نیستیم؛ اگر این مشکل رفع شود و بتوانیم اقتصاد ایران را با کشورهای پیشرو ادغام کنیم، کشور ما مستعد رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد به بالا است.

وی با بیان اینکه حتی اگر تحریم‌های حاد برطرف شود، تحریم‌های نانوشته در هر صورت وجود خواهد داشت، ادامه داد: در چهار دهه گذشته نتوانستیم به رشد اقتصادی مطلوب برسیم و احتیاط در سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی همچنان مسئله اقتصاد کشور ما خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: البته بر اساس تجربه‌ای که از سال ۶۸ تا ۸۸ داشتیم، در صورت رفع تحریم‌ها می‌توانیم مجدداً به رشد اقتصادی ۵ درصد بازگشته و بخشی از اقتصاد را ترمیم کنیم.

معینی تصریح کرد: در سال‌هایی که ذکر شد رشد اقتصادی ۵ درصد بود به طوری که در پایان سال ۸۸ وضعیت اقتصادی خانوارها نسبت به سال ۶۷ پیش از پایان جنگ رشد خوبی داشته و تحول عظیمی در اقتصاد و رفاه مردم رخ داد. پیک رفاه ایرانیان نیز اواسط دهه ۸۰ است که پس از آن حرکت رو به عقب داشتیم اما می‌توانیم به آن دوره بازگردیم.

کد خبر 458015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.