قسم حضرت عباسِ ذوالنور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم.

چهارشنبه ۵ آذرماه

جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور، بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و لایحه مالیات بر ارزش افزوده و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

قالیباف در نطق پیش از دستور با بیان اینکه این روزها گرانی‌های افسارگسیخته دغدغه اصلی مردم شده است، گفت: امروز قیمت مرغ به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاست گذاری تبدیل شده است، ضروری است بخش‌های مختلف دولت با هماهنگی کامل سریعاً نسبت به سامان دهی مجدد بازار کالاهای اساسی به خصوص مرغ اقدام کنند، لازم است کمیسیون کشاورزی مجلس با سرعت و دقت وظیفه نظارتی خود را در این خصوص انجام و گزارش آن را به مجلس و مردم ارائه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از جلسه امروز از بررسی موضوعات مربوط به بودجه ۱۴۰۰ در جلسه روز دوشنبه هفته آتی کمیسیون برنامه و بودجه با حضور کارشناسان خبر داد.

صالحی مبارکه: برچسب کاسبان تحریم را حذف و راهکارهای اقتصادی را بررسی کنیم

پروین صالحی مبارکه در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: مشکلات داخلی ما ناشی از سو مدیریت‌ها، عدم باور به توان داخلی و تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا است. این وضعیت، زندگی را برای مردم ایران مخصوصاً طبقات متوسط و کم درآمد سخت کرده است. در چنین شرایطی موج بیماری کشنده کرونا هم مزید بر علت شده است.

نماینده مردم مبارکه اصفهان در مجلس با بیان اینکه برنامه‌های زیادی برای حل مشکلات اقتصادی بیان شده است گفت: باید با حذف برچسب‌هایی مثل دلواپسان یا کاسبان تحریم و بی سواد تمام برنامه‌ها و راهکارهای ارائه شده را بررسی کرد و با نتیجه‌گیری به موقع بلافاصله دست به کار شد. همه مردم مشکلات را می‌دانند و بازگو کردن آن صرفاً نمکی است بر زخم آنها، بیایید مرهمی باشیم بر زخم مردم.

وی ضمن منتقد دانستن خود به دولت انتقاد از قوه مجریه در شرایط فعلی را جایز ندانست و گفت: اکنون زمان انتقام نیست. در بخش‌های مختلف صنعت و اقتصاد با سوداگرانی مواجه هستیم که در سایه امن دعواهای جناحی و سیاسی روز به روز قدرتمندتر شده و حتی به بدنه سه قوه نیز نفوذ کرده اند. امروز هیچ راهی جز اتحاد سه قوه نداریم. اگر وزیر صمت، تعزیرات و بسیج سازندگی متحد شوند با کنترل بازار گرانی‌های افسارگسیخته را مهار می‌کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه هدف نهایی دشمن از جنگ اقتصادی ضربه به عمق فرهنگی ما است گفت: دشمن در پی ایجاد نسل‌هایی در ایران است که هیچ گونه اصالت و هویتی نداشته باشند. آنها ما را به نان شب گرفتار کردند تا از فریضه فرهنگی‌مان غافل شویم. واضح است که باید در شرایط فعلی به توان داخلی تکیه و از این طریق در عرصه بین‌المللی ایفای نقش کرد.

صالحی مبارکه در ادامه نطق خود به راهکارهایی اشاره کرد که اقتصاد ملی را تقویت می‌کند.

وی این راهکارها را در راستای تقویت قدرت درون‌زای کشور دانست و گفت: اصلاح نظام بانکی یکی از این راهبردها است. بانک‌ها باید از حالت بنگاه داری خارج شوند. بانک‌ها این روزها به واسطه بنگاه داری دست به اقداماتی نظیر خرید و احتکار مسکن می‌زنند. این روزها مردم از تأمین یک مسکن استیجاری مناسب ناتوان هستند. در حالی که تمام امکانات تولید مسکن در داخل کشور وجود دارد. یکی دیگر از راهبردهای تقویت قدرت درون‌زا حذف موانع کسب و کار است. دستکم ۱۰۰۰ قانون مزاحم کسب و کار در کشور داریم. ما همچنین ۴۰ درصد توان مالیاتی داریم که باید با برنامه‌ریزی دقیق مهار شود. تخصیص ارز دولتی به افرادی که حساب و کتابی پس نمی‌دهند یکی از دلایل بروز سونامی قیمتی در بازار ارز در کشور است.

سلیمی: صنعت خودروسازی باید از رانت دولتی خارج شود

اصغر سلیمی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: به احزاب دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی خوش بین نباشید. جا داشت از فرصت تحریم‌ها برای جهش تولید، قطع وابستگی به نفت و اشتغال با تکیه بر جوانان و ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌کردیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با اشاره به عبور جمهوری اسلامی ایران از ۴۰ سالگی و «آغاز گام دوم انقلاب»، گفت: با این اوصاف، برای اداره کشور هنوز دست به آزمون و خطا می‌زنیم. مردم از اختلافات بی نتیجه سیاسی، بی مدیریتی‌ها، تبعیض، رانت و فساد عصبانی هستند. هر روز حساب و کتاب‌های هزینه‌های زندگی به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر کیفیت کالاها کاهش و قیمت‌ها بالا می‌رود. این روزها مردم حتی برای یک روز هم نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند. هیچ کسی هم پاسخگو نیست.

این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان ادامه داد: آشفته بازار مسکن، ارز، بورس، مواد خوراکی و اقلام مردم را خسته کرده است. از طرف دیگر مجالی برای ازدواج و اشتغال نمانده است. این وضعیت نیازمند اقدام فوری و کارآمد در کشور و در رأس آن مجلس شورای اسلامی است. باید به جای شعار و بیان احساسات تدبیر کنیم. مشکلات و راهکارها مشخص است و ما هم با علم به شرایط سخت اقتصادی موجود گام در این مسیر نهادیم. مردم انتظار دارند که تغییرات را با چشم خود ببینند.

وی در انتقاد از صنعت خودروسازی ایران گفت: شرکت‌های خودروسازی جهان سالانه چندین نوع خودرو برای سلایق مختلف طراحی و تولید می‌کنند اما ما چندین سال است که خودروی بی کیفیت و از رده خارج تولید می‌کنیم که سالانه باعث مرگ بسیاری از هموطنان‌مان می‌شود. البته برای همین خودرو هم صف‌های خرید طولانی تشکیل می‌شود.

سلیمی خطاب به وزیر صمت گفت: به قول خود عمل کنید و صنعت خودروسازی را از رانت دولتی خارج کنید. تا زمانی که رقابت در این حوزه نباشد انتظار معجزه وجود ندارد. بازار مسکن درگیر دلال بازی شده است و توسط عده‌ای احتکار می‌شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس در مورد وضعیت مسکن گفت: اگر طرح مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی می‌شد بخش اعظمی از مشکلات مسکن حل می‌شد. بررسی‌های ما نشان داده بود که دست کم سه میلیون خانه خالی وجود دارد. مگر یک فرد به چند خانه برای زندگی نیاز دارد.

وی در پایان نطق خود با بیان اینکه کارآفرینان نیاز به کمک دولت ندارند، گفت: دولت بهتر است سنگ اندازی نکند. ایران امروز بیش از هر چیز به وحدت، همدلی و تلاش شبانه روزی احتیاج دارند و همه با هم باید برای بهبود وضعیت معیشتی تلاش کرده و امید را به جامعه برگردانیم.

میرتاج‌الدینی: دولت باید در ریل تعیین شده از سوی مجلس حرکت کند

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: در اولین نطقم یاد می‌کنم از اولین شهید مجلس، حاجی میرزا ابراهیم آقا نماینده تبریز در مجلس اول مشروطه که در جریان به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه خائن تا آخرین گلوله با استبداد جنگید و به شهادت رسید. هم چنین یاد می‌کنم از مردی از تبار مصلحان تاریخ عالمی بیدار و بیدارگر استاد محمدرضا حکیمی. او در زمره مرزبانان حماسه جاوید تاریخ است، زندگی سراسر حماسه، جهاد و هجرت او، اهمیت آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی بر عالمان دینی را نشان می‌دهد و رسالت مبارزه با بی‌عدالتی، استبداد و ایستادگی در برابر سلطه خارجی را نمایان می‌سازد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: مردم عزیزمان سخت‌ترین شرایط اقتصادی ناشی از جنگ اقتصادی، سیاست‌ها و برنامه‌های غلط را تحمل می‌کنند. ما هر روز شاهد گرانی‌های تازه هستیم. صف‌های طولانی مرغ در شرایط کرونایی، عدم تأمین مواد اولیه و نهاده‌های دامی این وضعیت را دامن می‌زند. قفل‌های زیادی که دولت دیگری باید تا این قفل‌ها را باز کند.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه «تحریم‌های ظالمانه آمریکای جهان خوار معیشت مردم را هدف قرار داده است» گفت: تصمیم‌های نادرست هم بر خود تحریمی‌ها افزوده است. چند ماه است بیش از ۸.۵ میلیون تن کالا در گمرک‌ها انباشته شده بود که نیمی از آن مربوطه به کالاهای اساسی بود. این شیوه‌های مدیریتی باید اصلاح و برای جبران کاهش قدرت خرید مردم اقدام شود. تصویب قانون یارانه کالایی در مجلس یازدهم در این راستاست که دولت باید هر چه زودتر عمل کند. دولت باید در ریلی که مجلس تعیین می‌کند حرکت کند، دولت باید تابع و تسلیم قانون باشد، وگرنه مجلس او را بر سر خط قانون می‌آورد.

وی در پایان نطق خود اظهار کرد: نسبت به مشکلات و سختی‌ها، جریان مدعی اصلاحات شریک جرم است و نباید خود را کنار کشیده و تطهیر کند زیرا که این دولت را آنها بر سر مردم مسلط ساختند. آنها در دولت یازدهم و دوازدهم در اداره کشور شریک بودند. ملت شریف هم باید هوشیار باشند. راه و چاره برون رفت از این وضعیت نابسامان بازگشت به ارزش‌های انقلابی و سیره امامین انقلاب و عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت همه جانبه از تولید و اشتغال و بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است.

یکشنبه ۲ آذرماه

جلسه علنی یکشنبه مجلس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و نمایندگان با شماره صندلی فرد در صحن علنی و شماره‌های زوج در ساختمان مشروطه و کمیسیون تلفیق از طریق فضای مجازی در جلسه حضور یافتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور با اشاره به محدودیت‌های جدید کرونایی گفت: یکی از راه‌های اثربخشی قرنطینه افزایش تعداد تست‌های رایگان یا با قیمت کنترل شده در مناطق قرمز است.

قالیباف همچنین با اشاره به گرانی کالاهای اساسی تصریح کرد: به عنوان راهکاری کوتاه مدت برای این گرانی‌ها به دنبال طرح معیشت بودیم، اما برخی در کشور به دنبال این بودند که برچسب سیاسی بزنند. این واقعیت جامعه ما است که به دلیل انبوهی از ناکارآمدی‌ها به وضعی برسیم که برای مشکلات روزمره مردم چاره‌اندیشی کنیم. خوشحالیم که دولت نیز به همین نتیجه رسیده است. امیدواریم که دولت با استفاده از فرصت قانون طرح حمایت معیشتی به کمک مردم بیاید.

نقدعلی: مسجد و معنویت جلوی کرونا و بیماری‌ها را می‌گیرد

محمد تقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در نطق میان دستور جلسه علنی یکشنبه مجلس ضمن تقدیر از کادر درمانی کشور گفت: از ریاست مجلس و هیأت رئیسه مجلس به دلیل اینکه در مقابل افرادی که امید بسته بودند در این ایام مجلس را به تعطیلی بکشانند ایستادگی کردند، جلسات مجلس را سرپا نگه داشتند و موجب شدند با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی امروز دورهم جمع بشویم و به تصویب قانون و انجام وظیفه بپردازیم تشکر می‌کنم.

وی افزود: امروز بسیاری از اصناف تعطیل شدند در حالی که بانک‌ها از یک روز دیرکرد جریمه چشم‌پوشی نمی‌کنند، چک‌ها به بانک‌ها می‌رود این دغدغه آفرین است یا آرامش افزا؟ این چه تصمیمی است که برای کنترل بیماری اتخاذ می‌شود؟ ساعات حمل و نقل را کاهش می‌دهند به خیال اینکه مشکل تراکم جمعیت و فاصله اجتماعی رفع شود در حالی که این تصمیم موجب تراکم بیشتر جمعیت شده است.

نماینده مردم خمینی شهر ادامه داد: کارمندان را به دورکاری وا می‌داریم در حالی که این موضوع موجب تراکم بیشتر ارباب رجوع شده است، هیچیک از نمایندگان در ستاد ملی مقابله با کرونا عضو نیستند، برخی از این تصمیمات مانند تصمیم منع آمد و شد بر اساس قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در این تصمیمات به نیازهای معنوی توجهی نشده است، اظهار کرد: امروز مسجد و معنویت جلوی کرونا و بیماری‌ها را می‌گیرد، مقام معظم رهبری فرمودند کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا باید به نیازهای معنوی مردم توجه کنند، در حالی که سنگ بستند و سگان رها کردند، بیماری غوغا می‌کند و ما راه‌های آرامش معنوی را بر مردم بسته‌ایم، به طب سنتی بها نمی‌دهند، افرادی ۲۰ سال در مسند مدیریت بهداشت و درمان این کشور تکیه زدند و جنایت بزرگ عقیم سازی و نسل کشی زنان ما را رقم زدند در حالی که مجلس با طرح جمعیت و تعالی خانواده جلوی این جنایت را می‌گیرد.

نقدعلی گفت: بعد از چندین سال که مقام معظم رهبری دستور دادند جلوی قصه کنترل جمعیت گرفته شده است دو ماه است که وزیر بهداشت دستور داده است که قصه عقیم سازی برداشته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس مردانه در مقابل فساد ایستاده است از برخورد نامناسب با زن بندرعباسی انتقاد کرد و با بیان اینکه این اقدام نابخردانه بوده در بخش دیگر از اظهاراتش گفت: این مجلس آمده در خصوص کشت و صنعت مغان و خرید کم بهای تضمینی گندم ورق را بازگرداند و اقدامات مناسبی هم انجام داده است.

نماینده خمینی شهر گفت: مجلس قانونی برای حمایت معیشتی تصویب می‌کند و دولت به شورای نگهبان نامه می‌نویسد که ردیف بودجه‌ای و اعتبار برای تأمین کالابرگ الکترونیکی وجود ندارد، پس از اینکه مجلس با کارشناسی مجدداً محل بودجه را تعیین می‌کند قبل از ابلاغ بلافاصله از سوی دولت همان طرح در قالب ابلاغ دولتی ارائه می‌کند، ما مجلسیان می‌گوئیم دولت تو به مردم برس به نام تو تمام شود، مردم می‌دانند که امروز مجلس انقلابی مدافع و پیگیر حقوق مردم و مطالبات مردم است.

وی در پایان اضافه کرد: ما حامی ارتباط اقتصادی با جهان هستیم، ما مدافع صادرات و فروش نفت و رابطه اقتصادی با جهان هستیم اما با ذلت و وطن فروشی و خضوع در مقابل مستکبران مخالفیم و می‌گوئیم هیهات منا الذله.

راستی: زمان آن فرا نرسیده که به وعده‌ها عمل شود؟

جعفر راستی نماینده مردم شبستر در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی یکشنبه مجلس گفت: ما افتخار می‌کنیم امت پیامبر اکرم (ص) و شیعه حضرت علی (ع)، حضرت زهرای اطهر (س) و فرزندانشان (ع) هستیم و اکنون نیز در انتظار فرج صاحب‌الزمان (عج) لحظه شماری می‌کنیم، افتخار می‌کنیم رهبر معظم انقلاب راهبر ما است که با نگاه عمیق خود به مسائل جهانی فرمودند اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.

وی افزود: اینکه ما هستیم و راه روشن امامین انقلاب اسلامی و شهدای گلگون کفن که در صورت تخطی از راهشان ضمن اینکه به خسران ابدی دچار خواهیم شد عقوبت اخروی نیز در انتظار ما خواهد بود، بیاییم به وصیت سیاسی و الهی امام راحل عمل کنیم که فرمودند من چه میان شما باشم و یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد، سوال من این است به چه میزان به این وصیت عمل کردیم؟ آیا افرادی که کشور را به این روز انداختند همان نااهلان نیستند؟

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: چندین ماه است که فریاد می‌زنیم ادامه این وضعیت به صلاح مملکت و مردم نیست و به هر نحوی باید اصلاح شود، تا چه زمان نظاره‌گر وضعیت نابسامان کشور خواهیم بود؟ آیا زمان آن فرانرسیده که به وعده‌های داده شده عمل کنیم؟ فراموش نکنیم مردم به ما اعتماد کردند و ما را به مصاف غارتگران عزت و بیت‌المال این مملکت فرستادند.

راستی اظهار کرد: تا چه زمانی شاهد این همه بی تدبیری و آشفتگی باشیم؟ اینها اگر از روی عمد باشد مصداق خیانت و در غیر این صورت مصداق جهالت است، به رئیس جمهور و وزرای کابینه اخطار می‌دهم به این وضع نابسامان پایان دهند در غیر این‌صورت ملت و نمایندگان آنها به وظیفه خود عمل خواهند کرد.

وی در پایان اضافه کرد: تا چه زمان به این برنامه‌های کلیشه‌ای ادامه خواهیم داد؟ اگر قرار است بر مبنای دوره‌های قبل عمل کنیم پس تفاوت ما که مدعی انقلابی بودن هستیم با دیگران در چیست؟ خدا نیاورد آن روز را که ما هم دچار روزمرگی شویم و درد مردم را فراموش کنیم که به فضل الهی بدخواهان این نظام آن روز را نخواهند دید.

داودی: گاز «ال. پی. جی» جایگزین «سی. ان. جی» شود

یوسف داودی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به وزیر نفت گفت: بیش از ۳۵ نوع گاز سمی و خطرناک در «سی. ان. جی» تصفیه نشده وجود دارد که موجب آلودگی هوا، تخریب موتور خودروها و بروز بیماری‌های متعدد انسانی می‌شود که بهتر است با گاز «ال. پی. جی» که پاک‌ترین سوخت فسیلی است جایگزین شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی ضمن تشکر از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دست‌اندرکاران ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: از تمام مسؤولان و مردم کشور می‌خواهم که عزم خود را برای این عبور تاریخی جزم کرده و به یاری یکدیگر بشتابند. بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شود در فضای سرپوشیده ابتلاء می‌یابند. پس باید نهضت فراگیر برای استفاده از هوای آزاد طراحی شود.

داوودی همچنین خطاب به قوه مجریه و مقننه نسبت به پرداخت معوقات خدمتگزاران بخش سلامت، بهداشت و درمان هشدار داد و گفت: همچنین هدفمندسازی واقعی یارانه‌ها جز مبرهن‌ترین مطالبات مردم است. آن اقداماتی که دولت امروز انجام می‌دهد بار سنگینی بر خزانه کشور و بازده بسیار کمی برای نیازمندان دارد و برای ثروتمندان در حد پول خرد است. همچنین صدها هزار نفر از هم وطنان نیازمند جامعه یارانه پایه و یارانه معیشتی نمی‌گیرند. همانطور که میلیون‌ها نفر سهام عدالت نگرفتند.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی همچنین نسبت به ضرورت در اختیار قرار دادن کارت الکترونیکی خرید کالای پروتئینی به سرپرست‌های خانوارها اشاره کرد و گفت: برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و جلوگیری از خطرات کاهش دریافت پروتئین کشور از دولت می‌خواهم به این کارت الکترونیکی را هر چه سریع‌تر در اختیار خانوارها قرار دهد.

وی در پایان نطق خود گفت: نیازمند تسریع در بررسی و تصویب طرح بانکداری اسلامی را با محوریت حمایت از تولید هستیم. همچنین بیمه همگانی عشایر مطالبه بسیاری از مردم بوده و احداث مسکن ملی مناسب و در شأن جوانان در بهترین نقاط شهرها و با مناسب‌ترین امکانات با هدف تشویق این قشر به ازدواج مطالبه اینجانب است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

انتقاد طغیانی از عدم جمع بندی اعضای کمیسیون برنامه در خصوص طرح احکام کلی بودجه

مهدی طغیانی در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آئین نامه داخلی مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص طرح احکام کلی بودجه کشور، بیان کرد: متأسفانه از صبح تاکنون در صحن مجلس نتوانستیم یک بند از این طرح را تصویب کنیم و مکرراً در حال بررسی پیشنهادات رفع ابهامی است که از سوی خود اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مطرح می‌شود.

وی افزود: از صبح تاکنون تنها پیشنهادات رفع ابهام آقایان میرتاج‌الدینی، نادران و قادری که همگی اعضای خود کمیسیون برنامه و بودجه هستند در صحن مطرح شده است. در حالی که امکان بررسی این پیشنهادات در خود کمیسیون بود. مطرح کردن پیشنهادات رفع ابهام در صحن حق نمایندگان است اما بدین گونه نباید باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید تدبیری اندیشیده شود که اعضای کمیسیون در خصوص طرح‌ها در خود کمیسیون به جمع بندی رسیده و سپس در صحن فقط مواردی که از قلم افتاده بررسی شود و وقت مجلس گرفته نشود.

شریعتی: سخنگوی کمیسیون باید نظر جمع کمیسیون را در پشت تریبون اعلام کند

مالک شریعتی نیاسر در تذکری با استناد به ماده ۶۷ آئین نامه داخلی مجلس در جریان بررسی طرح احکام کلی بودجه کشور، اظهار کرد: ما نمایندگان باید به سوگندی که به آئین نامه یاد کردیم عمل کنیم. بنده پیشنهادی برای رفع ابهام از این طرح مطرح کردم و هم رئیس کمیسیون و هم طراح این طرح با این پیشنهاد موافق بودند اما سخنگوی کمیسیون در پشت تریبون نظرات شخصی خود را گفت.

وی افزود: نباید اختلاف داخل کمیسیون به اینجا کشیده شود. سخنگوی کمیسیون باید نظر جمع کمیسیون را از پشت تریبون مطرح کند؛ اما سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه نظر شخصی خود را مطرح کرد. به این مورد باید رسیدگی شود.

ذوالنور: به حضرت عباس هیچکس در این مجلس مخالف برداشتن تحریم نیست

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در تذکری در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی با متهم کردن دولت به پهن کردن فرش قرمز برای دشمن و امنیتی و سیاسی‌ترین کابینه بعد از انقلاب خواندن این دولت، اظهار کرد: این را می‌دانید که اگر از موضع ضعف و سستی برخورد کنید میدان امتیاز گیری را از دست دادید و پیشاپیش زمینه امتیاز گیری را برای دشمن فراهم کردید. شاعر درست گفته که «اظهار عجز پیش ستمگر ابلهی است / اشک کباب باعث طغیان آتش است».

وی افزود: به حضرت عباس به کسی که شما قبول دارید هیچکس در این مجلس مخالف برداشتن تحریم نیست ولی از موضع اقتدار و عزت ورود کنید که حق مردم را تضییع نکنید؛ از همین اول از موضع عجز شروع نکنید که برجام بدبختی بود و ادامه‌اش بدبختی بیشتری برای مردم فراهم می‌کند. از موضع عزت و قدرت ورود کنید و از اصول و ارزش‌ها و حقوق ملت عقب نشینی نکنید و محکم بایستید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور مدعی شد: یعنی چه که دوروبری‌های شما هر کدام در تمجید آمریکا و در حل این موضوع که می‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم تمام حملات‌شان به نیروهای منتقد داخلی است؟ شما در امتیاز گیری از طرف مقابل متمرکز شوید نه اینکه مرتب فریاد ننه من غریب سر بدهید.

نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ملت بزرگ و مقاوم ایران که ایالات متحده به ناحق انجام داده چیزی است که دموکرات‌ها خیلی بیشتر از جمهوری‌خواه‌ها آن ار تصویب کردند امیدی به هیچکدام نیست مگر اینکه ملت بزرگ ایران و دولت به حرف حضرت آقا گوش دهند و مقاوم باشند.

کد خبر 457929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.