نجات و رهاسازی بزمجه بیابانی در آران و بیدگل

اعضای انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد یک بزمجه بیابانی یا "وارانوس" را که درون چاه قناتی خشک سقوط کرده بود پس از یک ساعت تلاش از مرگ حتمی نجات دادند.

عباس نگهبان رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در این باره اظهار کرد: این بزمجه بیابانی " وارانوس" که در یکی از چاه‌های قنات خشک شده در بخش کویرات سقوط کرده بود عصر روز گذشته پس از یک ساعت تلاش با رعایت الزامات ایمنی توسط اعضای انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد از مرگ حتمی نجات یافت.

وی افزود: این گونه زیستی پس از بررسی کارشناس اداره محیط زیست شهرستان و اطمینان از سالم بودن آن، با همکاری انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آران و بیدگل خاطرنشان کرد: بزمجه‌ها و به ویژه بزمجه بیابانی با توجه به نوع تغذیه‌ای که دارند در حفظ تعادل جمعیت حشرات، خزندگان کوچک در طبیعت نقش مؤثر دارند و برخی از آن‌ها با خوردن لاشه حیوانات به پاک‌سازی محیط زیست کمک می‌کنند.

نگهبان ضمن تقدیر از دوستداران و علاقمندان محیط زیست در روستای محمدآباد ابوزیدآباد که با اطلاع به موقع موجب نجات این گونه شدند، تاکید کرد: شهروندان در صورت مواجه شدن با حیوانات وحشی، مراتب را به نهادهای مربوط اطلاع دهند و از نزدیک شدن به آن‌ها پرهیز کنند.

بُزمَجّه، نام گروهی از خزندگانِ بزرگ جثه است و بیش از ۷۳ گونه بزمجه در دنیا وجود دارد که در ایران بزمجه از گونه بنگال و بیابانی است. این گروه از خزندگان در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، زمین‌های ماسه‌ای با سطوح ناهموار، خاک‌های رسی، در دامنه کوه‌ها، تپه‌ها و دشت‌ها با پوشش گیاهی استپی شامل بوته‌ها، درخت‌ها و نیز اطراف زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می‌کنند و از پستانداران کوچک، خزندگان، پرندگان، تخم پرندگان و خزندگان، عقرب‌ها، حشرات بزرگ، و وزغ‌ها تغذیه می‌کنند.

کد خبر 457882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.