روسیه یک میلیارد دوز واکسن کرونا تولید می‌کند

روسیه تصمیم دارد در ۲۰۲۱ میلادی یک میلیارد دوز واکسن«اسپوتنیک۵» تولید کند که برای واکسیناسیون ۵۰۰ میلیون نفر کافی است.

به گزارش ایمنا به نقل ازسی ان بی سی، روسیه روز گذشته اعلام کرد واکسن «اسپوتنیک -۵» در مقابله با ویروس کرونا ۹۵ درصد کارآمد است. همچنین این واکسن از رقبای خود ارزان‌تر است و سال آینده یک میلیارد دوز از آن تولید می‌شود.

روز گذشته صندوقRDIF روسیه در بیانیه‌ای به معاملات با شرکت‌های برتر داروسازی اشاره کرد و نوشت این بدان معنا است که روسیه تصمیم دارد از آغاز ۲۰۲۱ میلادی سالانه واکسن کافی برای ۵۰۰ میلیون نفر تولید کند.

از آنجا که این واکسن در ۲ دوز به افراد تزریق می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که این کشور سال آینده میلادی یک میلیارد دوز «اسپوتنیک ۵» تولید کند.

همچنین در بیانیه این شرکت آمده هزینه هر دوز از اسپوتنیک -۵ برای بازارهای بین المللی کمتر از ۱۰ دلار خواهد بود. بنابراین این واکسن دوبار ارزان‌تر از واکسن‌های مبتنی بر فناوری mRNA با کارآمدی مشابه است.

این بیانیه اشاره به واکسن‌های بالقوه ای دارد که در شرکت‌های «بیوان تک» (با همکاری فایزر) و مدرنا ساخته شده‌اند. در هفته‌های گذشته توسعه دهندگان این واکسن‌ها از کارآمدی ۹۵ درصدی آنها خبر داده‌اند.طبق اطلاعات موجود هزینه هر دوز واکسن کووید ۱۹ شرکت «بیوان تک» ۲۰ دلار است. مدیر ارشد اجرایی مدرنا نیز اعلام کرد هزینه هر دوز واکسن کووید ۱۹ آن ۲۵ تا ۳۷ دلار است.

«بیوان تک» وفایزر عالم کرده‌اند در ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱.۳ میلیار دوز واکسن بالقوه کووید ۱۹ می‌سازند. از سوی دیگر مدرنا نیز ادعا می‌کند سال آینده ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دوز واکسن بالقوه خود را تولید می‌کند.

نخستین واکسن ویروس کرونای جهان در روسیه ثبت شد.

منبع: مهر

کد خبر 457677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.