چرا مصرف سیگار الکترونیکی باعث ابتلا به سرطان ریه می‌شود؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد مواد شیمیایی سیگار الکترونیکی وارد ریه و جریان خون فرد می‌شود و خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیگارهای الکترونیکی با باتری کار می‌کنند که نیکوتین، طعم دهنده‌ها و دیگر مواد شیمیایی موجود در آن را به بخار تبدیل کرده و فرد آن‌ها را استنشاق می‌کند. در این بخار، مواد شیمیایی مانند فرمالدئید، فلزات سنگین و ذراتی وجود دارد که در عمیق‌ترین قسمت ریه قرار گرفته و باعث بروز سرطان می‌شود.

تشخیص اینکه چه مقدار از مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی وارد ریه فرد می‌شود دشوار است، اما میزان آن معمولاً کمتر از مواد شیمیایی موجود در سیگارهای معمولی است. البته نتایج بعضی مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که مقدار فرمالدئید و سموم موجود در سیگارهای الکترونیکی ولتاژ بالا، بیشتر از سیگارهای الکترونیکی معمولی است.

همچنین بعضی مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی می‌تواند مجاری تنفسی ریه‌های فرد را تحریک کرده و باعث بروز مشکلاتی شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که طعم‌دهنده‌ها مانند دارچین می‌تواند باعث افزایش التهاب سلول‌های ریه شود. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود تا خطرات طولانی مدت مصرف سیگارهای الکترونیکی مشخص شود.

یکی از مواد شیمیایی موجود در بعضی طعم‌دهنده‌های سیگارهای الکترونیکی که دی استیل نام دارد، باعث بروز مشکلات جدی ریوی مانند برونشیت ادرارآور یا "ریه پاپ کورن" می‌شود. افرادی که در کارخانه تولید پاپ کورن کار می‌کردند، به خاطر استنشاق دی استیل به مشکلات جدی ریوی مبتلا می‌شدند و دلیل انتخاب نام ریه پاپ کورن نیز این موضوع است. در دی استیل برای طعم‌دار کردن پاپ کورن، کارامل و محصولات لبنی استفاده می‌شد. این ماده شیمیایی در حال حاضر در طعم‌دهنده‌های سیگارهای الکترونیکی به کار می‌رود.

دی استیل، یک ماده شیمیایی است که باعث بروز سرفه خشک، تنگی نفس، خس خس سینه، سردرد، تب و دیگر مشکلات سلامتی می‌شود. بخار ناشی از این ماده شیمیایی نیز می‌تواند چشم‌ها، پوست، بینی و گلوی فرد را تحریک کند. این ماده شیمیایی کیسه‌های هوایی کوچک در ریه را زخم و راه‌های تنفسی را باریک می‌کند.

پس از مشخص شدن ارتباط بین دی استیل و بروز بیماری ریوی، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده پاپ کورن این ماده شیمیایی را از ترکیب محصولات خود حذف کردند، اما در بسیاری از طعم‌دهنده‌های سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌شود. بیماری ریه پاپ کورن هیچ درمانی ندارد، اما مصرف بعضی داروها می‌تواند مانع بدتر شدن علائم آن شود. این داروها شامل آنتی بیوتیک‌ها، استروئیدها (برای کاهش التهاب ریه) و داروهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کد خبر 457649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.