پدر گرافیک ایران دیپلمات فرهنگی بود

یک گرافیست گفت: مرتضی ممیز یک دیپلمات فرهنگی بود و برای رشته گرافیک ایران زحمت کشید شاخص‌ترین کار او این است که سعی کرد گرافیست‌ها را گرد هم بیاورد و نهاد گرافیک ایران را ایجاد کند که تا قبل از او وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرم‌ها و لوگوهایی که این روزها نقش پررنگی در هر جایگاه و زمینه‌ای دارد روزگاری تحت سلطه نقاشان بوده است. مرتضی ممیز با تلاش‌های خود در زمینه گرافیک و مفهومی کردن لوگو، آن را رسمیت بخشیده است.

از مرتضی ممیز با کارنامه پربار خود با نام پدر گرافیک ایران یاد می‌شود که مهدی سجاد در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: پدر گرافیک ایران بودن به این معنا نیست که قبل از او گرافیستی نبوده باشد، بلکه خود ممیز هم از آتلیه بهرامی فعالیت طراحی جلد و بسته بندی خود را شروع کرده است. اما تا قبل از اینکه ممیز به صورت حرفه‌ای وارد گرافیک شود، مفهومی به عنوان گرافیست نداشتیم، چرا که اکثراً به عنوان طراح تبلیغاتی یا تکنسین معرفی می‌شدند.

وی افزود: بعد از اینکه مرتضی ممیز در رشته نقاشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و بعد از گرفتن مدرک طراحی غرفه در فرانسه وارد ایران شد، به علت تلاش‌های بی وقفه ممیز، گرافیک ایران یک شکل جامع به خود گرفت. اکثر کسانی که در گرافیک فعالیت می‌کردند همانند مرتضی ممیز در رشته نقاشی تحصیل کرده بودند و در زمینه طراحی تبلیغاتی کار می‌کردند، اما ممیز کسی بود که مفهوم جدیدی به رشته گرافیک داد و آثار زیادی در این زمینه می‌بینیم.

سجاد تصریح کرد: ممیز در گرافیک، پرداخت و تصویر سازی‌های دقیق در نقاشی را به سمت و سوی ساده‌سازی برد و حذف و اضافه‌ای را در زوایای تصویر انجام داد و تکنیک جدیدی را وارد گرافیک کرد. تفاوت ممیز با دیگر طراحان قبلی این بود که در طراحی کتاب خود از چاپ سیلک استفاده کرد و این باعث جریان‌سازی نو در تصویرسازی مجلات شد.

تأسیس سندیکای طراحی گرافیک و جهانی کردن گرافیک ایران

وی افزود: ممیز یک دیپلمات فرهنگی بود و برای رشته گرافیک ایران زحمت کشید شاخص‌ترین کار او در گرافیک این است که او سعی کرد گرافیست‌ها را گرد هم بیاورد و نهاد گرافیک ایران را ایجاد کند که تا قبل از او وجود نداشت. مرتضی ممیز، سندیکای طراحی گرافیک ایران که همان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران فعلی است را بنیان گذاشت. ممیز به واسطه این تأسیس، شروع به برگزاری رویدادهایی کرد که شاخص‌ترین آن دوسالانه‌های گرافیک بود که تا سال‌ها ادامه داشت و اکنون نیز تحت عنوان سرو نقره‌ای برگزار می‌شود.

این گرافیست ادامه داد: ممیز گرافیک ایران را جهانی کرد چرا که در بسیاری از جشنواره‌های دنیا گروه‌های گرافیستی را جمع و آثار مختلفی را ارائه و در نهایت ایران را به عنوان کشوری که گرافیک مدرن و حرفه‌ای دارد به دنیا معرفی کرده است.

تعیین تعرفه قیمت مدون در گرافیک

سجاد تصریح کرد: مرتضی ممیز بسیار تأثیرگذار و مهم بود چرا که در کنار تأسیس انجمن گرافیک، تعرفه قیمت مدون برای گرافیک ایجاد کرد، چیزی که تا قبل از این اتفاق هیچ تعرفه مشخصی نداشت و معمولاً مبالغی که برای دستمزد گرفته می‌شد محل اختلاف و مناقشه بود. تعیین تعرفه جزء خدماتی بود که او مدون کرد. همچنین برای گرافیک سرفصل‌هایی را مشخص کرد؛ همانند تصویرسازی کتاب، طراحی جلد، طراحی اوراق اداری و موارد دیگر که در این‌سال‌ها توسعه پیدا کرده است.

بنیان‌گذار لوگوهای ساده و مفهومی

وی افزود: تا قبل از مرتضی ممیز مفهوم و اصول مدون برای طراحی لوگو نداشتیم، نه اینکه طراحی آرم و لوگو وجود نداشته باشد بلکه تحت سلطه نقاشان بود که اگر جزییات لوگوی "روغن شاه‌پسند" را بررسی کنیم متوجه تصویری با جزئیات زیاد می‌شویم که به عنوان نقاشی به حساب می‌آمد. ممیز اولین کسی بود که به صورت جدی وارد عرصه طراحی لوگو شد و بحث سازی و مفهوم گرایی را در طراحی‌های خود ایجاد کرد.

این گرافیست ادامه داد: او موازی با اینکه بنیان گذار طراحی لوگو ایران بود به شدت قائل به حفظ فرهنگ ایران بود و در آثار او نقوش ایرانی به چشم می‌خورد همانند لوگو شهرداری تهران، شهرداری اصفهان و لوگو آتش نشانی که هویت ایرانی دارد.

سجاد تصریح کرد: طراحی اصولی اسکناس را نیز مرتضی ممیز انجام داده است زمانی که به صورت جدی وارد بحث طراحی اسکناس در ایران شدیم پانصد تومانی و هزارتومانی که وارد بازار شد جذابیت خاصی برای افراد داشت که مرتضی ممیز در این زمینه بسیار تلاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: حاصل تلاش‌های مرتضی ممیز بود که گرافیک به عنوان مرجع رسمی در دانشگاه و کشور شناخته شده است و حاضر شدند در رابطه با آن صحبت کنند و به آن بها دهند و به عنوان یک سر فصل تجاری و حرفه‌ای هنری تعریف شود و در دنیا شناخته شود و در حال حاضر شاهد نسل مختلف گرافیست‌های ایران هستیم که حاصل تربیت ممیز بودند همانند ابراهیم حقی، صائب مشکی، رضا عابدی که در قله‌های رشته گرافیک ایستاده‌اند. رشته‌ای که در دانشگاه گرافیک به خاطر پشتکار و تلاش‌های ممیز بنیان گذاشته شد.

کد خبر 457497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.