تمرینات کافی برای ورودی المپیک نداریم/ باشگاه‌ها شناگر پرورش نمی دهند

علیرضا یاوری ورزش شنا را از شش سالگی شروع کرده و سه سال است که در تیم ملی شنا حضور دارد. او برای رقابت های ورودی المپیک آماده می شود ولی باتوجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا تمرینات مناسبی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا یاوری ورزش شنا را از شش سالگی شروع کرد و زمانی که ۹ سال داشت یکی از مربیان خمینی شهر ازعملکرد او خوشش آمد و یاوری را به تیم استان اضافه کرد، این شناگر در سیزده سالگی به تیم استان اصفهان اضافه شد و در ۱۴،۱۵ و ۱۷ سالگی رکورد رده سنی زد.

یاوری در ۱۷ سالگی به تیم ملی شنا دعوت شد و سه سال است که در تیم ملی حضور دارد، این شناگر سال ۹۸ همراه با تیم پرسپولیس تهران و سال ۹۷ با تیم اریس مقام اولی لیگ برتر شنا را به دست آورده است.

یاوری اعتقاد دارد اصفهان شناگران خوبی دارد و خواهد داشت و اینکه باشگاه‌ها روی این رشته سرمایه گذاری نمی‌کنند بی لطفی است، همچنین می‌گوید برای اینکه یک شناگر مقام آسیایی به دست آورد باید از سوی مسئولان بیشتر حمایت شود، خبرنگار ایمنا با این شناگر گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

ورزش شنا را از چه سالی شروع کردی و چه اتفاقی افتاد که به این رشته علاقه مند شدی؟

از شش سالگی ورزش شنا را شروع کردم و به آن علاقه مند شدم، ۹ سال داشتم که در خمینی شهر امید اکبری از عملکرد من خوشش آمد و من را به تیم خود برد و وارد تمرینات تیم استان شدم. از ۱۳ سالگی به تیم استان اصفهان آمدم که آن زمان دیلانچیان سرمربی ما بود و در استعدادیابی من را انتخاب کرد، در ۱۴،۱۵ و ۱۷ سالگی رکورد رده سنی زدم و در حال حاضر رکورد ۲۰۰ متر کرال سینه را دارم.

باشگاه‌های ورزشی در رشته شنا فعالیت دارند؟

باشگاه‌ها داخل لیگ برتر شنا فعالیت دارند، اما شناگر نمی‌سازند بلکه با مبلغ کمی با شناگر قرار داد می‌بندند تا با اسم باشگاه آنها مسابقه بدهد و کاری به تمرینات و مربی او ندارند. پرورش شناگر در ایران کاملاً زیر نظر هیئت‌ها و مربیان خصوصی است، به تازگی باشگاه‌ها و مدارس شنا ورود کردند.

در لیگ شنا چه باشگاه‌هایی حضور دارند؟

یکسری تیم‌ها آمدند و رفتند مانند سپاهان که مقام دومی لیگ را به دست آورد و هیئت شنای مشهد که با رئیس موج‌های آبی برای اسپانسری صحبت کرده بود که دیگر در لیگ حضور ندارند. دو سال پیش به دلیل اینکه اصفهان تیم نداشت مربی مدرسه شنا اریس از در آمدهای آن تیمی تشکیل داد که ۸۰ در صد آن اصفهانی بودند و توانستیم قهرمان شویم.

تیم داری باشگاه‌های مطرح در شنا به شناگران کمک می‌کند؟

در حال حاضر تنها مبلغی که در قرارداد به شناگران می‌دهند، می‌تواند کمک کند. تا جایی که اطلاع دارم بیشتر تیم‌ها کاری به تمرین شناگر خود ندارند، هزینه مکمل و وسیله نمی‌دهند و صرفاً قراردادی است که با ورزشکار امضا می‌کنند که برخی تیم‌ها با مبلغ کمی قرارداد می‌بندند و برخی هم آنقدر دیر پول شناگر را می‌دهند که ارزش آن کم شده است.

از یک باشگاهی که می‌خواهد تیم داری کند چه انتظاری داری؟

اصفهان شناگرهای خوبی دارد و خواهد داشت و اینکه باشگاه‌ها روی این رشته سرمایه گذاری نمی‌کنند بی لطفی است. تیم پرسپولیس تهران سال ۹۸ با ترکیب اکثراً شناگران اصفهانی قهرمان لیگ شد که این نشان می‌دهد تیم شنای اصفهان قوی است، اما این تیم هنوز مبلغ قراردادهای ما را پرداخت نکرده است.

در کل کشور چقدر به ورزش شنا توجه می‌کنند؟

در دوران کرونا توجه‌ها خیلی کم بود، از اسفند تا تیر تمرینات ما تعطیل شد و استخر نرفتیم در حالی که رشته‌های دیگر ورزش خود را شروع کرده بودند. پس از پیگیری‌هایی که شد از تیر در استخرهای رو باز تمرین کردیم چون تابستان بود دمای آب مناسب بود اما وقتی نزدیک پاییز شدیم استخرهای رو باز هم تعطیل شدند. به عنوان یک شناگر ملی‌پوش در مهر تنها سه جلسه شنا کردم و این خیلی بد است، باید برای بازیکنان ملی اصفهان که هزینه انسانی و مالی صرف آنها شده استخری در نظر می‌گرفتند تا افت نکنند.

مبلغ قراردادهای لیگ و تعداد مسابقات خارجی که می‌رویم مناسب نیست. اگر مسئولین می‌خواهند در مسابقات آسیایی مدال بیاوریم این میزان توجه کافی نیست زیرا از خیلی موارد عقب هستیم، مبلغ قراردادها پایین است و بیشتر هزینه را شناگر می‌دهد که اگر تعداد مسابقات هم کم باشد به مدال آسیایی دست پیدا نخواهیم کرد.

از چه زمانی وارد تیم ملی شدی؟

از ۱۷ سالگی وارد تیم ملی شدم و در حال حاضر سه سال است که در تیم ملی حضور دارم.

برای ورودی المپیک استخری را به شما ندادند تا تمرین کنید چقدر ضرر می‌رساند؟

مسابقه ورودی المپیک را پیش رو داریم و باید در حدی آماده باشیم که اگر یک ماه قبل از مسابقه گفتند مسابقه دارید با خیالی راحت برویم، اما در ماه مهر استخری برای ما در نظر گرفته نشد و الان هم در استخری استاندارد تمرین نمی‌کنیم و تمرینات کافی نیست. یک استخر استاندارد پنجاه متری نیاز داریم که چند استخر استاندارد در اصفهان وجود دارد، به نظر من به خاطر اینکه خیلی از شناگران دانش آموز هستند و آموزش و پرورش همکاری بهتری با هیئت شنا دارد می‌توانیم در استخر مروارید تمرین داشته باشیم.

ورودی المپیک چه زمانی خواهد بود؟

برای دی و بهمن باید آماده باشیم و تمرین کنیم، یک ماه قبل از مسابقه اطلاع می‌دهند که اگر شنا نکرده باشم در یک ماه که نمی‌توانم به بهترین خودم برسم.

برای ورودی المپیک قبول می‌شوید؟

تا به حال یک بار ایران موفق شده ورودی المپیک را بگیرد، قول نمی‌شود بدهیم زیرا شرایط باید مهیا باشد ولی ما پنج نفر تلاش خود را انجام می‌دهیم و می‌جنگیم. رکوردهای ورودی المپیک سخت است و آسان به دست نمی‌آید.

هیئت شنای اصفهان به شناگران اصفهانی رسیدگی می‌کند؟

بله حمایت می‌کند، در تابستان استخر اجاره کردند و در حال حاضر هم تلاش می‌کنند استخر بگیرند.

چه هدفی برای آینده داری؟

نخستین هدفم کسب ورودی المپیک و بعد از آن می‌خواهم برای بازی‌های آسیایی داخل سالن که دو سال دیگر برگزار می‌شود حضور داشته باشم.

رسانه‌ها چقدر به رشته شنا ورود کردند؟

برای مصاحبه و بیان مشکلات همیشه بودند، اما پخش زنده‌ای نبوده که مردم با این رشته آشنا شوند و در سال فقط چند مسابقه لیگ شنا پخش می‌شود.

ورزش شنا چه کمبودهای دارد؟

تعداد استخر استاندارد کم است، هیچ کدام از استخرها در اختیار هیئت نیست و اجاره داده شده است. تعداد مسابقه شناگران ملی پوش کم است، در این رشته شناگر باید مسابقه بدهد تا خوب شود. در دوران کرونا شنا فراموش شد و تعداد زیادی از شناگران از این رشته فاصله گرفتند.

در آمد شناگران تیم ملی فقط از شنا است یا کار می‌کنند؟

تعدادی از دوستان بزرگ‌تر من که در تیم ملی هستند کار می‌کنند، اما من دانشجو هستم. اگر می‌خواهند یک شناگر قوی شود باید قراردادهای لیگ و حمایت‌ها بیشتر شود تا ورزشکار صرفاً روی رشته خود تمرکز کند، با پایین بودن مبلغ قراردادهای لیگ و گران شدن مکمل و وسایل ورزشی شرایط شناگر بد می‌شود.

ملی‌پوشی در شنا بوده که به خاطر در آمدزایی ورزش حرفه‌ای را رها کرده باشد؟

خیلی از ورزشکارانی که هم سن من هستند یا پیشکسوتان شنا به خاطر بحث مالی که وجود داشت شنا را رها کردند و از این موضوع دلخور هستند. شنا ورزش لذت بخشی است اگر مشکلات مالی نباشد دلیلی ندارد کسی آن را رها کند.

شنا چه هزینه‌هایی دارد؟

هر ماه حدود دو میلیون تومان هزینه مکمل می‌دهیم، مایو شنا تکنولوژی این رشته است و فرد زمانی که استفاده می‌کند سریع‌تر می‌شود آن هم حدود شش الی هفت میلیون تومان است که شناگر سالی دو مایو نیاز دارد و مبلغ قراردادهای لیگ اندازه خرید دو مایو هم نیست.

دانشگاه‌ها از قهرمانان ملی هزینه‌ای دریافت می‌کنند؟

دانشگاه‌ها از شناگرانی که هستند به خوبی استفاده نمی‌کنند و در دانشگاه‌های دولتی مدال آسیایی از یک شناگر می‌خواهند و کاری ندارند او در تیم ملی است و می‌تواند در المپیاد شرکت کند و یک دانشگاه را به رتبه اول برساند. با رتبه خودم و آزمون عملی به دانشگاه اصفهان رفتم و شهریه می‌دهم که این موضوع یک مشکل است، زیرا در مسابقات منطقه برای دانشگاه اصفهان پنج مدال طلا آوردم در حالی یک تکواندو کار یا تیم فوتبال تنها یک مدال طلا می‌توانند بیاورند. به این موضوع اعتراض کردم، گفتند مدال و رکورد کشوری مهم نیست.

حرف آخر؟

چند ماه است که استخر نداریم، کوچک‌ترهای من در شنا بچه‌های پشت کنکوری هستند که اگر همین شرایط ادامه پیدا کند خیلی از آنها ورزش شنا را ترک می‌کنند و سرمایه‌ها می‌سوزد. بازدهی ورزش شنا طولانی مدت است که اگر این سرمایه‌ها از بین بروند تربیت افرادی مانند آنها زمان زیادی می‌برد.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 457452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.