عمر ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اصفهان کاهش می‌یابد/ مردم نباید به آلودگی هوا عادت کنند

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در برنامه ۱۴۰۵ راهبردهای مختلفی برای حمل و نقل عمومی شهر اصفهان تدوین شده که مهم‌ترین آن بهبود وضعیت کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر احمد زندآور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با تشریح برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ در حوزه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: شهرها باید آینده نگری داشته و چشم‌اندازها و نگاه آنها به آینده مشخص در حوزه‌های مختلف از جمله مالی، عمرانی و شهرسازی باشد؛ برنامه‌های گذشته چراغ راهی برای آینده بوده و برنامه ۱۴۰۵ با سایر برنامه‌ها متفاوت است و در دوره پنجم شورا حالت اجرایی و عملیاتی گرفت و در سه سال گذشته اجرایی شد.

وی ادامه داد: با این برنامه اهداف خرد و کلان و چشم‌اندازهای مشخصی که برای شهر اصفهان در نظر داریم اجرا می‌شود. سنجش‌پذیری، مشارکت پذیری و نتیجه محوری از جمله ویژگی‌های این برنامه بوده که حاصل افکار و نظرات نخبگان شهر اساتید دانشگاه‌ها اصناف و افراد مرتبط با مدیریت شهر است و با شناخت ظرفیت‌های شهر اصفهان این شهر را در پنج سال آینده با نگاه وِیژه‌ای ببینیم و مردم بدانند مدیران شهری چه برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌اند و شهر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ چگونه مسیر توسعه و رقابت پذیری را طی می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان آلودگی هوا را یکی از معضلات شهر اصفهان دانست و تصریح کرد: آلایندگی‌های هوا از صنایع ثابت و متحرک به شهر اصفهان وارد می‌شود که شامل سوخت‌های خانگی، صنایع حریم شهر، حومه شهر و یا وسایل حمل و نقل است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل آلایندگی هوا خودروها هستند که تعداد آنها نیز روبه افزایش است. برنامه جامع حمل و نقل شهر اصفهان با مطالعات و پژوهش‌های مختلف در دوره پنجم شورای شهر انجام شده و باید به سمت کاهش آلایندگی‌ها حرکت کنیم. ممکن است در آینده ویروس کرونا از بین رود اما آلودگی هوا اینگونه نیست و باید برای کاهش آن برنامه‌ریزی کرد.

زندآور با بیان اینکه از یک هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس موجود در شهر اصفهان یک هزار و ۱۰۰ دستگاه فعال است، خاطرنشان کرد: با وجود کمبودهایی که درخصوص وضعیت حمل و نقل عمومی وجود دارد، ناوگان موجود تقریباً جوابگوی نیاز مردم است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: کاهش آلایندگی‌های محیطی با تمرکز بر کاهش تولید آلاینده‌ها، ارتقا جایگاه اصفهان با تمرکز بر گردشگری، افزایش بهره‌وری سرمایه‌های اجتماعی شهر اصفهان از جمله اهداف کلان طرح اصفهان ۱۴۰۵ است

وی ادامه داد: در برنامه ۱۴۰۵ راهبردهای مختلفی برای حمل و نقل عمومی شهر اصفهان تدوین شده که مهم‌ترین آن بهبود وضعیت کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر است.

زندآور گفت: در خط یک مترو اصفهان از ایستگاه عاشق آباد تا میدان استقلال پنج و نیم کیلومتر از مسیر باید تکمیل شود. خط دو مترو اصفهان در این برنامه راهبردی به هدف می‌رسد و رویکرد مدیریت شهری در این برنامه اتمام این خط است و خط دو مترو تا پایان ۱۴۰۵ فعال می‌شود.

وی با بیان اینکه عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان ۹.۷ سال است که باید در ۱۴۰۵ به ۷.۵ سال برسد، ادامه داد: عمر ناوگان تاکسیرانی نیز باید به ۶.۵ سال برسد که اکنون ۹.۵ سال است. هدف‌های مختلفی برای بهبود وضعیت حمل و نقل شهر اصفهان با هدف یکپارچه‌سازی انواع مدل‌های حمل و نقل شهری و هوشمندسازی حمل و نقل عمومی شهر انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اطلاع رسانی زمانی و مکانی حمل و نقل عمومی را از جمله خدمات حمل و نقل عمومی هوشمند عنوان کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در سطح شهر، استفاده از مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان برای راه‌اندازی طرح هم‌پیمایی، قیمت گذاری معابر و پارکینگ‌های سطح شهر و تعامل سازنده با نهادها و سازمان‌های مرتبط از جمله اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است.

زندآور با تاکید بر آگاه‌سازی شهروندان برای جلوگیری از عادی شدن موضوع آلودگی هوا، تصریح کرد: باید طرح‌ها در این خصوص به گونه‌ای اجرا شود که شهروندان این پدیده را عادت تلقی نکرده و برای رفع آن همکاری کنند.

کد خبر 457392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.