چین عملیات نمونه‌برداری از ماه را آغاز کرد/تولید کمپرس‌های تسکین درد از هسته خرما

چین کاوشگر «چانگ -۵» را به فضا فرستاد. قرار است این کاوشگر پس از فرود روی ماه نمونه‌هایی از خاک و سنگ سطح سیاره را جمع آوری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولید کمپرس‌های تسکین درد از هسته خرما، احتمال اندک ابتلای کودکان به کووید ۱۹، آغاز عملیات نمونه‌برداری از ماه توسط چین و تولید پهپاد هیبریدی پرسرعت دوربرد برای حمل بار را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

تولید کمپرس‌های تسکین درد از هسته خرما

لیلا جمالی راد، مدیر واحد فناور فعال در عرصه تجهیزات پزشکی در زیست بوم کارآفرینی استان خوزستان مستقر در مرکز رشد خرمشهر اظهار کرد: این شرکت با هدف تولید تجهیزات مورد نیاز کشور تاسیس شده و توانسته به اهداف مهمی دست پیدا کند.

وی افزود: ما توانستیم کمپرس گرم و سرد ارگانیک از هسته خرما را برای اولین بار به مرحله تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه این کمپرس برای تسکین دردهای اسکلتی و عضلانی بدنی و مفصلی است، گفت: این کیسه صددرصد طبیعی و فرآوری شده از هسته خرما است.

جمالی راد خاطر نشان کرد: این کمپرس‌های گرم و سرد خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروب دارد و ما اولین شرکت هستیم که در تولید کمپرس‌ها از خرما اقدام کردیم. در این کمپرس ماهیت هسته خرما حفظ می‌شود و در عین حال به عنوان تسکین دهنده استفاده می شود.

وی با بیان اینکه در ساخت این کمپرس از فناوری با فرآوری خاصی استفاده کردیم، گفت: این محصول با فرمولاسیون خاصی تهیه شده است و دارای خاصیت آنتی باکتریال است که علاوه بر تسکین دردهای مفصلی و عضلانی به عنوان هاتپک‌های فیزیوتراپی نیز استفاده می‌شود.

مدیر این شرکت خاطرنشان کرد: هاتپک‌های مورد استفاده در مراکز فیزیوتراپی و کلینیک‌ها برقی و عمومی است. استفاده از این کمپرس‌ها می‌تواند در کاهش مصرف برق و جلوگیری از انتقال ویروس و باکتری به فرد بعدی جلوگیری کند.

جمالی راد با بیان اینکه ازمهم ترین مزایای محصول ماندگاری آن است، گفت: این محصول حداقل تا پنج سال ماندگاری و قابلیت استفاده مجدد دارد و در مراکز درمانی، فیزیوتراپی و استفاده عمومی کاربرد دارد. هر کمپرس به هفت کیلو هسته خرما نیاز دارد و ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که ماهانه دو هزار عدد کمپرس تولید می‌کنیم.

احتمال ابتلای کودکان به کووید ۱۹ بسیار اندک است

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد احتمال ابتلای کودکان به کووید ۱۹ بسیار کم است و فقط چهار درصد کودکان مبتلا در بیمارستان بستری می‌شوند. هنوز مشخص نیست چرا احتمال ابتلای کودکان به ویروس کرونا کمتر از بزرگسالان است، اما محققان معتقد هستند دلیل این امر نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن کودکان نسبت به عفونت است.

در همین راستا تحقیقی جدید نتایج تست ویروس کرونای بیش از ۱۳۵ هزار کودک بستری در هفت بیمارستان آمریکایی، قبل از هشت سپتامبر را بررسی کرده است. اکنون مشخص شده است فقط تست ویروس کرونای پنج هزار و ۳۷۴ نفر (۴ درصد) از آن‌ها مثبت بوده و از این جمعیت کوچک فقط ۵۳۹ نفر (۶.۷ درصد) در بیمارستان بستری و ۹۹ نفر آن‌ها نیازمند مراقبت‌های ویژه شدند. هشت نفر از بیماران مبتلا (۰.۱۵ درصد) بعداً فوت کردند و ۶ مورد از مرگ‌های ثبت شده بیمارانی با شرایط پیش زمینه پیچیده بودند.

پزشکان بیمارستان کودکان فیلادلفیا این تحقیق را با بررسی سوابق پزشکی الکترونیکی هفت بیمارستان کودکان درآمریکا انجام دادند. متوسط سن کودکان مبتلا ۹ سال بوده است اما در کل طیف سنی بیماران بررسی شده در تحقیق از حدود یک تا ۱۸ سال را شامل می‌شد.

این تحقیق نشان داد عواملی خاص احتمال مثبت شدن تست یک کودک را افزایش می‌دهد و به عنوان مثال احتمال مثبت شدن تست کووید ۱۹ کودکانی با تاریخچه ابتلا به بیماری قلبی ۱۸ درصد بیشتر بود، همچنین بعضی سوابق سلامتی نیز ۲۰ درصد در افزایش ریسک ابتلا به بیماری تأثیرگذار بوده است.

با وجود این سابقه ابتل به آسم یا دیگر بیماری‌های تنفسی به افزایش ریسک ابتلا به کووید ۱۹ ارتباطی نداشت. طبق پژوهش شده ۶۰ درصد از کل مراجعه کنندگان به بیمارستان را کودکان تشکیل دادند، اما فقط تست ویروس کرونای چهار درصد از آن‌ها مثبت بود.

چین عملیات نمونه‌برداری از ماه را آغاز کرد

چین کاوشگر «چانگ -۵» را به فضا فرستاد و قرار است پس از فرود روی ماه نمونه‌هایی از خاک و سنگ سطح سیاره را جمع آوری کند. برای انجام این عملیات یک موشک لانگ مارچ ۵ از مقری در ایالت هاینان چین ۴ماژول فضاپیمای چانگ ۵ را به فضا برد. چند دقیقه پس از پرتاب موشک، فضاپیما از آن جدا شد.

این موشک ۵۷ متر طول و ۸۷۰ تن وزن دارد که هفته گذشته به پد پرتاب منتقل شد. در این پروژه فضایی قرار است کاوشگر پس از رسیدن به ماه یک لندر به سیاره ارسال کند که وظیفه آن حفاری سطح و جمع آوری خاک و سنگ از سیاره به یک ابزار بالارونده است. این ابزار نیز به فضاپیمایی که در مدار ماه قرار دارد منتقل می‌شود و نمونه‌ها را برای ارسال به زمین در کپسولی قرار می‌دهد.

مدت زمان این ماموریت ۲۳ روز تعیین شده است. برای نخستین بار پس از چهار دهه کشوری سعی دارد نمونه‌ای از گرد و خاک ماه را به زمین بیاورد. این طرح بلندپروازانه‌ترین ماموریت ماه چین قلمداد می‌شود و درک انسان از ماه، سن و منابع آن را افزایش می‌دهد.

تولید پهپاد هیبریدی پرسرعت دوربرد برای حمل بار

پهپادها معمولاً نمی‌توانند بیش از نیم ساعت در هوا پرواز کنند، اما پهپاد هیبریدی دیزلی برقی «ایکس تی آی» می‌تواند با سرعت بسیار بالایی در مسافت‌های دوردست پرواز کند. این پهپاد که تریفان ۲۰۰ نام دارد، دارای یک کابین مستقل برای حمل بار است و تولید و تکمیل آن حاصل پنج سال کار و تلاش است.

پیش از این نمونه برقی این پهپاد که می‌توانست مسافت کمی را طی کند تولید شده بود. تریفان ۲۰۰ که به صورت خودران طراحی شده، علاوه بر موتور دیزلی دارای یک باتری ۱۸۰ کیلوواتی است و می‌تواند حداکثر ۲۲۷ کیلوگرم بار را در مسافتی ۳۷۰ کیلومتری جابجا کند.

حداکثر سرعت مدل برقی و مسافربری این پهپاد با ظرفیت حداکثر ۶ سرنشین ۵۵۵ کیلومتر در ساعت است و مشخص نیست آیا مدل باری پهپاد یاد شده می‌تواند با چنین سرعتی حرکت کند.

پهپاد یاد شده در مقایسه با هواپیماها و هلیکوپترهای عادی تا ۳۵ درصد سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد و آلایندگی آن کمتر است. دو فن بزرگ در کنار دو بال و یک فن کوچک در پشت برای تسهیل حرکت و نشست و برخاست این پهپاد در نظر گرفته شده است.

کد خبر 457391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.