نه مذاکره، نه برجام؛ راه حل چیست؟

پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای بسیاری، جان گرفتن دوباره برجام و رفع بسیاری از مشکلات کشور را نوید می‌داد؛ اما موضعگیری های برخی مسئولان نشان داد که حتی در صورت کوتاه آمدن بایدن، بازگشت ایران به تعهدات برجامی کار راحتی نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وعده جو بایدن برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای در صورت پایبندی ایران به مفاد برجام امری است که به نظر می‌رسد باید با گذر از یک میدان مین به آن دست یافت؛ زیرا نشستن دوباره ایران و آمریکا سر میز مذاکره، مخالفان زیادی در تهران و واشنگتن دارد.

بر اساس شواهد موجود جو بایدن تصمیم دارد طی چند ماه آینده و تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با ایران به توافق برسد؛ زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که جانشین روحانی مایل به مذاکره با این کشور باشد.

انتقاد مجلس شورای اسلامی از شرایط نابسامان اقتصادی کشور باعث شد حسن روحانی در نشست هفته گذشته هیئت دولت، فشار اقتصادی آمریکا از سال ۹۷ به بعد را نه تحریم، بلکه جنگ و محاصره اقتصادی توصیف کرد و خطاب به منتقدان گفت از تعبیرهای درست استفاده کنند؛ چرا که قبلاً هم تحریم بود، اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ آغاز شد.

احمد فلاحی، نماینده همدان هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی گفت که اقتصاد کشور به گروگان گرفته شده است، یعنی کالاهای اساسی مردم نزدیک به ۶ ماه در بنادر می‌ماند. چرا باید در طول این ۶ ماه، کالاها ترخیص نشود و در تاریخ ۱۳ آبان ۹۹ توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور دستور سریع ترخیص داده شود؟ ارتباط گروگان نگه داشتن خوراک مردم و کالاهای اساسی در بنادر با انتخابات آمریکا چیست؟

همچنین محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نطق خود بعد از بیان انتقادهای همیشگی از دولت گفت که بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب‌همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا، پس به مردم آدرس غلط ندهید.

در مقابل اسحاق جهانگیری با حمایت از عملکرد اقتصادی مسئولان دولتی گفت که عده‌ای فکر می‌کنند اگر دولت را ضعیف جلوه دهند مردم نگاه مثبتی به آنها خواهند داشت در صورتی که مردم این افراد را به حساب نمی‌آورند.

پس از آن عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای از قالیباف خواست که بانک مرکزی را وارد مباحث سیاسی و حاشیه‌ای نکند و سپس محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نامه‌ای بار دیگر شرایط تحریمی را یادآور شد و گفت که مردم ایران به جای دریافت اعانه و یارانه از مدیران خود، رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت ملی طلب می‌کنند.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس پاسخ تندتری به رئیس جمهور و دولتی‌ها داد و در نطق میان دستور خود با لحنی تند گفت که آقای رئیس جمهوری به حضرت عباس و به کسی که شما قبول دارید هیچ کسی در مجلس مخالف برداشتن تحریم‌ها نیست، اما از موضع عزت و افتخار ورود کنید و عزت و اعتبار مردم را از بین نبرید.

محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس نیز بار دیگر با انتقاد تند از دولت، به سخنان رئیس جمهور و نوبخت واکنش نشان داد و گفت: کسانی که روزی امضای جان کری را ضمانت می‌دانستند و امروز خاطرات رفاقت بایدن را مرور می‌کنند، بدانند ما خواهان ارتباط اقتصادی با جهان هستیم، ما مدافع صادرات و فروش نفت با دنیا هستیم اما با ذلت، وطن‌فروشی و خضوع در مقابل مستکبران مخالف هستیم.

حال باید از مخالفان برجام پرسید که اگر با مذاکره و بازگشت دوباره به برجام مخالف هستند و از طرفی خواستار رفع تحریم‌های حداکثری، راهکارشان برای آن چیست؟ چگونه می‌شود بدون رعایت اصل گفت‌وگو که مهم‌ترین پایه دیپلماسی در جهان است با دنیا رابطه داشت؟

باید با در نظر گرفتن منافع ملی مذاکرات بین‌المللی را آغاز کنیم

جلال جلالی زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: علیرغم اینکه بسیاری از مشکلات فعلی کشور ناشی از سوء مدیریت است، اما بدون شک تحریم‌های اقتصادی تأثیر بسزایی بر زندگی و معیشت مردم دارد و هیچ دلیلی مبنی بر مذاکره نکردن با بایدن پذیرفته نیست.

به گفته وی، ایران نباید مانند کشورهای کره شمالی و کوبا در راستای انزوای جهانی گام بردارد و باید ضمن حفظ عزت ملی، با تمامی کشورهای دنیا ارتباط برقرار کند و در این صورت است که بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه برطرف می‌شود.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، در حال حاضر رفتارهای پوپولیستی و عوام فریبی در کشور به حدی رسیده است که برخی از مسئولان در راستای قرار گرفتن در این جو سعی دارند با سر دادن شعارهای مردم‌پسند محبوبیت کسب کنند. نظام جمهوری اسلامی باید با شهامت و در نظر گرفتن منافع ملی، مبحث مذاکرات بین‌المللی را آغاز کند.

جلالی زاده خاطرنشان می‌کند: مخالفان مذاکره با آمریکا اهداف اقتصادی خود را دنبال می‌کنند. این افراد سود خود را در تداوم تحریم‌های اقتصادی می‌دانند و حتی به وضعیت معیشتی امروز مردم هم توجهی ندارند.

برای مذاکره با آمریکا عجله نکنیم‌

سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نظام جمهوری اسلامی از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است و اگر بتوان به خوبی از آن استفاده کرد هیچ نیازی به ارتباط با بیگانگان نیست. فشار کشورهای خارجی باعث خودکفایی بیشتر می‌شود.

به گفته وی، بهتر است با همکاری بین قوا و بکارگیری ظرفیت‌های داخلی، مشکلات را برطرف کنیم. اینکه بخواهیم بر یکدیگر زخم بزنیم اصلاً شایسته نیست. بیش از ۴۲ دو سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و به خوبی با سیاست‌های دشمنان آشنا هستیم. بهتر است در داخل به جای فشار بر یکدیگر، با همکاری و مدیریت دقیق، کشور را از برخی چالش‌ها خارج کنیم.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، باید صبر کنیم تا دو ماه پایانی دولت ترامپ به اتمام برسد و در این مدت سعی کنیم طبق قانون رفتار کنیم. اگر بایدن بخواهد به فشارهای اقتصادی علیه ایران ادامه دهد، تهران نیز راه‌حل‌های مقاومتی خود را پیش خواهد گرفت. بهتر است در حال حاضر برای مذاکره با آمریکا عجله نکنیم و به حل مشکلات داخلی بپردازیم.

بایدن باید تمامی تحریم‌ها را به صورت یکجا بردارد

فدا مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم که نظر متفاوت‌تری با برخی اعضای این کمیسیون دارد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به گونه‌ای پیش رفت که حتی علی‌رغم پیروزی بایدن، هنوز این نتیجه قطعی نیست و کسی به صورت رسمی به مردم آمریکا معرفی نشده است.

به گفته وی، مذاکره با ایالات متحده از پیچیدگی ویژه ای برخوردار است؛ زیرا در طول ۴۰ سال اخیر همواره شاهد بدعهدی آمریکا بوده‌ایم. اظهارات اخیر محمد باقر نوبخت تنها مصرف داخلی دارد و برخی دولتمردان همیشه در پایان عمر سیاسی خود دنبال جنجال‌سازی در جامعه هستند. بهتر است نوبخت به جای اظهارات غیر تخصصی به انجام وظایف خود بپردازد و به فکر رفع گرانی اقلام معیشتی مردم باشد.

به گفته این نماینده مجلس، درصورتی که بایدن تصمیم بگیرد به برجام بازگردد باید از سیاست‌های خصمانه دونالد ترامپ اعلام برائت کند و در راستای عمل تعهدات برجامی، تمامی تحریم‌ها را یکجا بردارد.

مالکی خاطرنشان می‌کند: پرداخت یارانه به مردم ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد. متأسفانه کسانی که دنبال مذاکره با واشنگتن هستند، سفره مردم را کوچک و محتاج به دریافت یارانه کردند.

کد خبر 457275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.