مراحل نهایی مطالعات قطار شهری همدان در حال انجام است

معاون فنی و عمرانی شهردار همدان با بیان اینکه مطالعات قطار شهری همدان بیش از ۸۵ درصد پیشرفت دارد، گفت: مراحل نهایی مطالعات قطار شهری همدان در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، عزیزالله یوسفی اظهار کرد: بر اساس ابلاغ انجام مطالعات ماده ۲۳ توسط سازمان برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه استانی برای انجام مطالعات قطار شهری همدان، شهرداری به عنوان مجری این پروژه انتخاب شد و بر اساس ابلاغیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مطالعات آن آغاز شده است و بیش از ۸۵ درصد پیشرفت دارد.

وی تصریح کرد: صحبت‌های اولیه و نهایی در زمینه مطالعات و پیوست‌های پدافند غیرعامل در جلسات استانداری همدان انجام شده و موارد مربوط به محیط زیست، گردشگری و مطالعات ترافیکی بر اساس طرح جامع حمل و نقل شهری همدان نیز توسط مشاور انجام گرفته است.

معاون فنی و عمرانی شهردار همدان با بیان اینکه در جلسه ۲۴ آبان کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور با حضور نمایندگان استان و شهردار مباحث فنی قطار شهری همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ادامه داد: منتظر هستیم این طرح مطالعاتی قطار شهری همدان در شورای عالی ترافیک کشور مطرح شود تا توسط مشاور و شهرداری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شود.

وی با تأکید بر اینکه طرح مطالعه و اجرای قطار شهری همدان در قانون بودجه سال ۹۹ آمده است، اظهار کرد: مطالعه و اجرای قطار شهری قانون است و برای اجرا باید در آذرماه که لایحه بودجه به مجلس می‌رود، ردیف اعتباری گذاشته و به سازمان مدیریت ارسال می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه طرح و اجرای قطار شهری تحول شگرفی در حمل و نقل عمومی ترافیک شهر همدان خواهد داشت، یادآور شد: شهرداری با نظر شورای شهر و مدیریت ارشد استان به دنبال جمع بندی مطالعات قطار شهری و ارسال آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

سهم ناوگان حمل و نقل عمومی همدان ۳۰ تا ۳۲ درصد است

وی با بیان اینکه سهم ناوگان حمل و نقل عمومی همدان ۳۰ تا ۳۲ درصد است، گفت: سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوسی ۲۲ تا ۲۵ درصد و در بخش تاکسی و آژانس‌ها ۳۰ تا ۳۲ درصد بوده این در حالی است که بر اساس نرم کشوری حداقل باید ۷۰ درصد باشد.

معاون فنی و عمرانی شهردار همدان با اشاره به استقبال نکردن مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی در همدان و سایر کلانشهرها، اظهار کرد: قطار شهری همدان می‌تواند سهم بزرگی در جابه‌جایی مسافر، تعداد سفر و مسائل ترافیکی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در تمام کشورهایی که قطار شهری دارند، خیابان‌ها طوری طراحی شده که هم تراموا و هم سایر خودروها می‌توانند فعالیت کنند و انتظار است با توجه به موقعیت گردشگری که شهر همدان دارد و پایتخت تاریخ و تمدن کشور است، این قطار بتواند به صنعت گردشگری همدان کمک کند.

یوسفی در پاسخ به اینکه آیا خیابان‌های همدان ظرفیت فعالیت تراموا و سایر وسایل نقلیه را دارد؟ به مزیت تراموا اشاره کرد و افزود: عرضی که تراموا اشغال می‌کند حداقل یک متر از BRT کمتر بوده و مزیت خطوط ریلی این است که عرض کمتری اشغال می‌کند و ظرفیت جابه‌جایی از ۱۵۰ به ۶۰۰ نفر افزایش می‌یابد و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید البته تا زمان اجرا باید مباحث آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه را بالا ببریم.

وی درباره مسیرهای قطار شهری همدان نیز یادآور شد: مُد ابتدایی و انتهایی، ایستگاه‌های پخش کننده و جمع کننده قطار شهری همدان توسط مشاور مشخص شده است که در بحث طراحی و اجرا انجام خواهد شد.

کد خبر 457176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.