آیا پرورش بلدرچین در خانه‌های روستایی نیاز به مجوز دارد؟

بلدرچین یکی از محبوبترین طیور پرورشی می‌باشد که به دلیل طعم خاص گوشت آن و همینطور تخم بسیار پرفایده اش شناخته شده است.

در سال‌های اخیر و با افزایش تقاضا برای فراورده‌های گوشتی، مراکز پرورش بلدرچین‌های گوشتی و تخم گذار به صورت گسترده‌ای افزایش یافته است که همین مورد سبب در دسترس بودن گوشت این پرنده نسبت به گذشته شده است. در این نوشتار به بررسی امکان پرورش بلدرچین در مراکز روستایی خواهیم پرداخت.

شرایط مورد نیاز برای پرورش بلدرچین:

بلدرچین‌های پرورشی بیشتر در مراکز پرورش صنعتی این پرنده پرورش داده می‌شوند. این مراکز دارای سالن‌های پرورشی مجزایی برای طیور تخم گذار و طیور گوشتی بوده و از سویی دیگر بیشتر به صورت مکانیزه عمل پرورش در آنها انجام می‌گیرد.

بدین منظور برای ایجاد چنین سالن‌هایی نیاز به اخذ مجوز از سازمان‌های مربوطه می‌باشد. با توجه به اهمیت تولید مواد گوشتی با کیفیت سخت گیری هایی نسبی در این مورد صورت می‌گیرد که بدون شک در کیفیت خروجی تاثیر بسزایی دارد.

به منظور فراهم کردن شرایط اخذ مجوز پرورش بلدرچین باید کاربر از نظر فنی، زمین مناسب، سوله مناسب با شرایط مورد نظر سازمان جهاد کشاورزی داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که به منظور اخذ مجوز از این سازمان علاوه بر زمان مناسب باید میزان پرورش بلدرچین مد نظر کاربر نیز بیشتر از ۱۰ هزار قطعه باشد.

همچنین از دیگر مواردی که در اخذ مجوز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، فاصله‌ی ۲ کیلومتری از شهر و از سایر مراکز پرورشی طیور و دام می‌باشد.

زمین مورد نظر کاربر در صورتی که پیشتر زمین کشاورزی بوده باشد، باید از نظر کیفی مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی مجوز فعالیت به منظور راه اندازی سوله و سالن پرورش داده خواهد شد که زمین کیفیت مناسبی برای کشت نداشته باشد.

همچنین در مراحل مختلف ساخت سالن پرورش، سالن از نظر برق، گاز، سیستم‌های سرمایشی گرمایشی، سالن های مجزا برای طیور گوشتی و تخم گذار و همینطور بهداشت کلی محیطی مورد بررسی قرار میگرد و در صورت رعایت تمامی موارد ذکر شده، مجوز اغاز به کار داده خواهد شد.

پرورش بلدرچین در خانه روستایی:

موارد اشاره شده در بالا مربوط به مراکز پرورش صنعتی بلدرچین بودند که دارای شرایط خاصی می‌باشد. در صورتی که کاربر اقدام به پرورش بلدرچین در تعداد کم، منظور کمتر از ۱۰ هزار قطعه داشته باشد، نیازی به اخذ مجوز نخواهد داشت، اما در این صورت نیز برای عرضه‌ی پرنده به بازار و کشتارگاه‌ها ممکن است با مشکلات عدیده ای مواجه شود، چرا که خرید بلدرچین از مراکز فاقد مجوز توسط کشتارگاه‌ها ممنوع بوده و جریمه‌های سنگینی برای کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه‌ی لاشه‌ی پرنده بدنبال خواهد داشت.

پرورش تعداد کمی از این پرنده به منظور استفاده از گوشت و تخم آن در منازل روستایی بدون مشکل و بدون نیاز به مجوز خواهد بود. در این مواقع تعداد طیور کمتر از ۱۰۰۰ مورد می‌باشد و کاربر به آسانی قادر به عرضه‌ی گوشت و تخم پرنده به مغازه‌های عرضه‌ی طیور زنده خواهد شد.

به منظور افزایش هر چه بیشتر سوددهی و همینطور بهبود کیفیت محصول ارائه شده به بازار، رعایت اصول بهداشتی و محیا کردن مواد غذایی مورد نیاز طیور بسیار مهم می‌باشد. از این رو در صورتی که قصد نگهداری پرنده در محیط باز را دارید، بهتر است از محوطه‌های حصار کشی شده به مظنور نگهداری طیور در سنین مختلف استفاده کنید.

جوجه یک روزه بلدرچین بخریم یا جوجه کشی کنیم؟

تخم نطفه دار بلدرچین از قیمت پایینی در بازار برخوردار می‌باشد و از سویی دیگر با توجه به قوه‌ی نامیه ی نسبتاً بالای تخم‌های این پرنده، درصد تبدیل تخم به جوجه در بلدرچین بالاست. در نتیجه جوجه کشی بلدرچین نسبت به خرید جوجه یک روزه به صرفه تر می‌باشد.

در جوجه کشی بهتر است تخم‌ها را از مراکز معتبر در شهر خود یا شهرهای اطراف تهیه کنید، در این صورت میزان آسیب به تخم نطفه دار کم شده و راندمان بیشتری را خواهید داشت.

انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب برای بلدرچین نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. با توجه به دوره‌ی کوتاه جوجه کشی از این پرنده، دستگاه باید توانایی کار به صورت مداوم در چندین دوره را داشته باشد تا گله‌ی مدنظر تکمیل شود. از این رو توجه داشته باشید که انتخاب یک دستگاه جوجه کشی مناسب می‌تواند برای مدت زمان بیشتری خیال شما از جوجه کشی و تهیه گله جوجه ۱ روزه را آسوده کند.

از این رو دستگاهی تهیه کنید که از نظر بدنه، قطعات مورد استفاده، سیستم‌های نوین مورد استفاده با تکنولوژی‌های روز دنیای جوجه کشی هماهنگی کافی را داشته باشد.

چگونه می‌توانیم سوددهی خود را بالا ببریم؟

یکی از مواردی که در افزایش سوددهی تاثیر بسزایی دارد، استفاده از دستگاه جوجه کشی به جای خرید جوجه‌ی ۱ روزه می‌باشد که در بالا به صورت مفصلی در این مورد توضیح داده شد. اصولاً زمانی می‌توان به سود پرورش بلدرچین فکر کرد که تعداد طیور پرورشی از ۱۰۰۰ بلدرچین بالاتر باشد. در این صورت و با یک برنامه ریزی مدون و کامل، می‌توان سود مناسبی از پرورش پرنده برداشت کرد.

مهیا کردن سیستم گرمایشی و تهویه‌ای مناسب در مراکز سربسته نیز می‌تواند در بهبود کیفیت طیور پرورشی کمک بسزایی کند.

نتیجه گیری:

در این نوشتار به صورت مختصری در مورد مجوزهای لازم برای پرورش بلدرچین و شرایط پرورشی این پرنده در خانه‌های روستایی صحبت کردیم. در صورتی که می‌خواهید اقدام به پرورش این پرنده در خانه داشته باشید، برنامه ریزی کاملی در این مورد انجام داده و مراکزی که امکان خرید بلدرچین از شما را خواهند داشت مشخص کنید. در این شرایط و با براورد هزینه‌ها می‌توانید سود اولیه ی حاصل از پرورش پرنده را حساب کرده و اقدام به راه اندازی سالن یا حتی اتاقک پرورش بلدرچین کنید.

کد خبر 457121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.