تاثیر اولیه مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اثرات اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه و افزایش ۳۰ درصدی عرضه مسکن(بازاراجاره و فروش) گفت: تاثیر اولیه اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه را بر بازار مسکن دیده ایم و مطمئنا تاثیر آن ادامه دار خواهد بود.

به گزارش ایمنا به نقل از هیبنا، با ارسال پیامک به دارندگان واحدهای مسکونی خالی از اواخر تابستان امسال ، عملیات اجرایی طرح مالیات بر خانه‌های خالی عملا وارد فاز جدی تر خود شد. در مرحله اول اطلاعات واحد مسکونی خالی از سکنه به مالک پیامک می شود و این مهلت به مالک داده شد که نسبت به این اطلاعات در صورت نادرست بودن در قالب پیامک برگشت اعتراض خود را ارسال کند.

با آغاز به کار سامانه املاک و اسکان، روزانه به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار پیامک به مالکان خانه های خالی از سکنه ارسال شد و به نظر می رسد طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی تا الان به ۱.۵ میلیون مالک پیامک ارسال شده تا در این خصوص وضعیت خود را اظهار کنند.

 اگر چه هنوز ضرایب مالیات بر خانه های خالی در مجلس تصویب نشده اما قطعا با اجرای آن می توان به افزایش عرضه مسکن که یکی از معضلات و چالش‌های این روزهای بخش مسکن است را تا حدودی برطرف کند. طبق آمارهای اعلام شده در حال حاضر ۲.۷ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور( استان تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی) وجود دارد که اگر از این تعداد حدود ۳۰ درصد آن وارد بازار مسکن شود میتوان گفت این طرح موفق عمل کرده است.

محمودزاده در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان تاثیر طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه را در بازار مسکن از اواخر سال جاری شاهد بود؟ گفت: به محض اینکه بحث مصمم شدن بر اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه مطرح شد اثرات آنرا در فصل نقل و انتقالات دیدیم و ۳۰ درصد عرضه مسکن چه در بازار اجاره و چه در بازار خرید و فروش را مشاهده کردیم.

وی افزود: در فصل نقل و انتقالات مسکن و در تابستان امسال و در زمان مطرح شدن آغاز به کار سامانه املاک و اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه ، اگر آمار آن را از اتحادیه املاک دریافت کنید متوجه خواهید شد که در همان روزهای تابستان ۳۰ درصد افزایش عرضه مسکن به بازار را به همراه داشته است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در همان تابستان و در فصل نقل و انتقال، مشاهده شد که عرضه مسکن در بخش خرید و فروش و در بخش اجاره مسکن، عرضه مسکن تا حدودی روند مناسبی به خود گرفته است. پس بنابراین تا حدودی میتوان گفت که مالیات بر خانه های خالی از سکنه تاثیر اولیه خود را بر بازار مسکن گذاشته است.

محمودزاده خاطر نشان کرد: به هر حال اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه کار سختی و سنگینی بود و قطعا تاثیر مثبت خود را نیز در آینده بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن نیز گفت: شرط پرداخت وام ودیعه مسکن، تکمیل اطلاعات در سامانه طرح اقدام ملی مسکن است، بنابراین تاکنون به ۲۸۰ هزار متقاضی وام ودیعه مسکن پرداخت شده است.

کد خبر 456937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.