مطالعات شهری مبنای کارآفرینی فرهنگی

یک استاد دانشگاه گفت: در مطالعات شهری نگاه روی تغییر است و امروزه بخش عظیمی از موضوعات تحقیق را شامل می‌شود و مبنای وسیعی برای کارآفرینی فرهنگی ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا مرتضی نورایی عصر روز گذشته (یکم آذرماه) در وبینار «نگرش عرضی تاریخ محلی در مطالعات شهری اصفهان» اظهار کرد: بیشترین حجم اطلاعات از تاریخ محلی ایران در اصفهان موجود است. مفهوم تاریخ محلی بسیار ممتد و طولانی است و از قرون نخستین اسلامی و حتی پیش از ایران باستان نگارش محلی وجود دارد. مفهوم تاریخ محلی از سویی نسبی است، به طور مثال تاریخ منطقه خاورمیانه، محلی می‌شود. به همین نسبت منطقه‌ای ملی می‌شود؛ مانند ایران به نسبت خاورمیانه و همینطور به موقعیت کوچک‌تر تقسیم می‌شود.

وی افزود: در دوره معاصر اگر به تاریخ شهری پرداخته شود عنوان تاریخ محلی به خود می‌گیرد. تاریخ محلی یا شهرنگاری دوران معاصر را پوشش می‌دهد؛ به این معنا که هر زمان با تاریخ محلی در یک دوره برخورد کردیم، تاریخ معاصر همان دوره است؛ مثلاً خط نویسی که ید طولانی دارد مربوط به دوران معاصر است. بنابراین بازه زمانی تاریخ محلی پیرامون نویسنده و مورخ می‌چرخد، همچنین مکان تاریخ محلی شامل روستا و شهر می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تحقیقات بین دهه ۱۳۳۰ تا دهه ۱۳۵۰ در عرصه زمان گذشته پیوسته است، یعنی تاریخ محلی به طور سنتی و تاریخی به صورت عرف پیرامون نویسنده را اعم از مکان و زمان پوشش می‌دهد. دیده‌ها و شنیده‌های مورخ مبنای نگارش تاریخ محلی و نگرش عرضی است. بهار تاریخ محلی مربوط به دوره‌های غیرمتمرکز در ایران می‌شود، از اوایل قرن ۱۹ میلادی بر مطالعات شهر تمرکز پیدا می‌کند. مبنای مطالعات شهری در طول زمان در زوایای پژوهش‌های انسانی، محیطی و تصنعی شهر معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: در ملاحظات مطالعات شهری توجه به تغییرات است. اصفهان در دهه ۵۰ در نقشه توسعه شهری و برنامه اول، دوم و سوم نقشه‌های مختلفی از شکل جغرافیایی شهر وجود دارد که این تغییرات ساختمان فیزیکی شهر است و پرداختن به تأثیرات متقابل عوامل انسان، اقتصادی و فرهنگی بر محیط زیست است. در مطالعات شهری نگاه ما روی تغییر است. امروزه بخش عظیمی از موضوعات تحقیق را شامل می‌شود و مبنای وسیعی برای کارآفرینی فرهنگی ایجاد می‌کند.

نورایی تصریح کرد: تاریخ محلی و غیر محلی یک مبحث طولی دارد که در دوره‌های مختلف بر اساس مستندات تاریخی و شواهد آثار تکمیل می‌شود و پله به پله تا زمان حال بررسی می‌شود. اما نگرش عرضی بررسی تاریخ و برش‌های دوره‌ای خرده زمانی در روند طولی تاریخ مبنای چرخش نگرش به عرض می‌شود. برش عرضی اساساً در معاصر پیرامونی دوره‌ای رخ می‌دهد درواقع گسترش بخشی از طول دوره‌ای است.

وی خاطر نشان کرد: نگرش در تاریخ محلی میکرو است که به معنای بررسی شهر از فرود است که از کوچه‌های شهر وارد می‌شود به همین علت نگرش عرضی به کمک مطالعات شهری می‌آید، زیرا شهر را به صورت عرضی مورد بررسی قرار می‌دهیم. نگاه از فرود برای برنامه‌ریزی شهری بسیار حائز اهمیت است. از طریق نگرش میکرو کشف استعدادهای منطقه‌ای و محلات اعم از استعدادهای اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی است. نگرش ماکرو نیز شهر را از فراز طولی بررسی می‌کند.

کد خبر 456837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.